Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første web-app til model s eiere

Startet av Johan99, torsdag 18. februar 2016, klokken 00:06

« forrige - neste »

Johan99

Heisann, lurer på om nokon har innspel til bruk for desse batteri. - Eller sjølv har bruk for dei.
Har nettopp bygd om min Vectrix elscooter til Lithium. 18 batterimoduler frå Leaf gjorde susen.

Det gamle batteriet består av 102 stk 27 Ah NIMH celler i serie.
Batteriet hadde tapt seg, software viste 18 Ah. Fann 3 celler med 0V, har ikkje testa kapasitet for resten, men spenning er ganske lik etter 4 md lagring.
Det eg vurderer er å bruke resten som batteri for solcelle på hytte. (Seriekople 10 celler til 12 V, og parallellkople slike grupper til eit større batteri.

- Men oppfattar det slik at NIMH kan være vanskeleg å lade rett?
- Tenker at med parallelle 12V batteri blir det mindre viktig at alle celler har god kapasitet (?)

Fint viss nokon har innspel. Eventuelt har bruk for batteria.
Tesla M3. Vectrix ombygd til Lithium. Tidlegare BMW I3 94Ah.

elektrolux

Gratulere med Litiumombygget Vectrix. Vurderer det samme med min.

Det er ulovlig å bytte batterikjemi på Elbiler, men heldigvis er ikke Elektrisk MC nevnt.  :D

Du kan ikke lade alkaliske batteri i parallell grunnet negativ deltaV ladekarakteristikk.

Beste bruksområdet er nok derfor som range booster til en Classic Think eller en PSA, men igjen så kan den ikke lades i parallell.

Alternativt vil en slik pakke være ideelt for en elektrisk Go-cart.

Utlading i paralell er derimot problemfritt.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Johan99

Takk for tips. Virker som det er lite egna som batteribank då. - Feil å parallellkople, og litt komplisert lading. Det med gokart o.l. er ein tanke, må sjekke markedet litt :)
- Viss du skulle trenge til Vectrix kan du få element gratis.

Trur du kjenner Martin som eg delte Leaf-batteri med. Artig prosjekt, litt fundering, men grei løysing. - Brukte original Vectrix BMS, alle funksjonar på plass. Forstår godt at ombygging bør regulerast, men var i alle fall nøye med alle koblingar, all isolasjon o.a. ligg mot plast eller gummi. Første lading skjedde utendørs..:)
Sykkelen virker fint, blir artig med skikkeleg test til våren. - 11 mil ved +4 grader :)

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. januar 2016, klokken 08:58
Gratulere med Litiumombygget Vectrix. Vurderer det samme med min.

Det er ulovlig å bytte batterikjemi på Elbiler, men heldigvis er ikke Elektrisk MC nevnt.  :D

Du kan ikke lade alkaliske batteri i parallell grunnet negativ deltaV ladekarakteristikk.

Beste bruksområdet er nok derfor som range booster til en Classic Think eller en PSA, men igjen så kan den ikke lades i parallell.

Alternativt vil en slik pakke være ideelt for en elektrisk Go-cart.

Utlading i paralell er derimot problemfritt.
Tesla M3. Vectrix ombygd til Lithium. Tidlegare BMW I3 94Ah.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA