Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjernlys på TMS

Startet av Bjoris, fredag 26. februar 2016, klokken 12:02

« forrige - neste »

lfc4ever

Hva med et manuelt kølapp system ved/på lader hvor en trekker en lapp. Info om hvor mange som er i kø kan da leses av i en app/internett side?
Hurtiglading bør være tilnærmet like enkelt som lading hjemme.
Makstid /til for eksempel 80 %, så fremt saktelading er tilgjengelig for de som må lade
mer en 80 %.
Må kunne stole på at status på lader er korrekt! De fleste lader kun på hurtiglader når en må.....
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

Bjoris

Jeg ser til nå følgende problemstillinger som er tatt opp:

1. Hva med køavviklingen
Det er vanskelig å finne ett optimalt system for kø, men jeg ser for meg at det kunne fungert ganske greit med at en registrerte brikken sin når en stod i kø som nevnt i første innlegg

Det stilles spørsmål ved kø-avviklingen, mja, jeg ser for meg at en feks kunne få 2 minutter på seg til å koble i før nestemann i køen fikk anledning. Er du der ikke innen 2 etter at bilen foran deg er ferdig så blir det jo bad luck.

Om du nå bruker mer enn 2 min på å få kabelen i så vil jeg tro at dette kunne fungert som på apoteket, folk som har nummeret etter er jo stort sett greie, har det hoppet over nestemann, men du ser at vedkommende kommer løpende så er 99% av folkene greie å slipper til.

Systemet kunne jo fint håndtert dette ved at det vil se at selv om plassen hoppet ett hakk frem så er det han som var før som faktisk starter å lade, systemet kan da enkelt gå tilbake ett hakk i køen igjen...

2. CCS/CHADdeMO - her må det jo være kø pr type lader hvis disse ikke henger sammen, henger de sammen så må det være felles. At en kan plugge seg i på motsatt type selv om de fungere i sammen er jo problematisk om det er to Leafer f.eks som står i kø, det blir ikke rettferdig. Jeg ser at det er fint at du slipper å vente ved bilen, men veldig kjiipt om det står 4 Leaf/Miev og så kommer du susende med Golfen og bare stjeler plassen i køen...

3. Om folk trekker seg fra køen
Ja, slik er jo alle køsystem, det blir ikke perfekt, en kan jo tenke seg at står det 5 i kø så vil en anta at noen kanskje ikke gidder å vente, men det er jo en kalkulasjon hver og en må gjøre, det er iallefall god info å få, det er stort press når 5 har registrert seg, er de 2 på en annen lader kjører du jo dit.

4. Info i bilene
Jo, dette blir tilgjengelig i Leaf fra 2016, de har gått bort fra Carwings og nytt NissanConnect har denne funksjonen, jeg har til og med sett video fra USA der dette finnes. Når er jo Leaf så himla gammeldags at jeg antar dette er standard i alle de andre bilene allerede?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA