Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Manglende hjulmutter...Hilfe!

Startet av Rapid, søndag 06. april 2014, klokken 23:48

« forrige - neste »

sn0le

Det kan godt være at de har brukt en sikring som tåler 400V selv om du ikke har TN-nett og 400V i huset.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

KjellG

Sitat fra: ciwi på søndag 22. mai 2016, klokken 20:41
Jeg drar også frem denne igjen. I vårt sikringsskap står det ikke tydelig IT eller TN noen plass, men noen sikringer står det 230V på og andre 400V på. Betyr det at vi muligens har TN nett? Vi bor på Sørlandet.
Hvis det står 230 og 400 i "fabrikkskrift" på sikringene, så sier det bare hva de maks tåler, ikke hva den aktuelle spenningen er.  Med noen 230 tyder det på 230V IT-nett.

Dersom du føler deg komfortabel med det kan du måle spenningen mellom fasene på hovedsikringene, 400 TN eller 230V IT, men pass fingrene!

Du kan også som oftest få en indikasjon ved å studere merkingene på måleren.

Griffel

#48
Du har nok etter all sansynlighet 230V IT nett.

De fleste har 230V IT

Hadde du hatt et 400V TN nett i huset ville du nok ha vist det.

Skapet ville høyst sansynlig vert merket tydelig med 400V TN-S.

Om noen sikringer har fabrikkmerket 400V og noen 230V har du 230V.


Sitat fra: zbk på mandag 23. mai 2016, klokken 07:25
Denne viser kjapt om du er på et TN-nett eller ikke.

http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/testinstrument/testpenner/stikkontakttester-405058/

OK eller L/N reverse indikerer TN-nett.
Hvordan indikeres IT nett?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG


Griffel

Sitat fra: KjellG på mandag 23. mai 2016, klokken 14:10
Hva skjer om du setter den i ujordet kontakt?
Rent logisk
Signal: Jord mangler
Test av jordfeilbryter virker ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

#51
Sitat fra: Griffel på mandag 23. mai 2016, klokken 16:49
Sitat fra: KjellG på mandag 23. mai 2016, klokken 14:10
Hva skjer om du setter den i ujordet kontakt?
Rent logisk
Signal: Jord mangler
Test av jordfeilbryter virker ikke.

Forutsatt at det ikke er jordfeil i området ;) Her er det ~240V fra to faser til jord og ~0V fra siste fasen til jord. Har meldt i fra for 2-3 uker siden men det skjer tydeligvis lite...

Poenget mitt er at det er mulig å måle om et anlegg er IT, men det er ikke mulig å måle en 230V 1-fase kurs på et TN-nett og kategorisk fastslå at det er TN. Det kan også være IT med kraftig jordfeil ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. mai 2016, klokken 17:45
Sitat fra: Griffel på mandag 23. mai 2016, klokken 16:49
Sitat fra: KjellG på mandag 23. mai 2016, klokken 14:10
Hva skjer om du setter den i ujordet kontakt?
Rent logisk
Signal: Jord mangler
Test av jordfeilbryter virker ikke.

Forutsatt at det ikke er jordfeil i området ;)
Nei, setter du den i en ujordet kontakt spiller nabolaget ingen rolle. ;D

Men i en jordet kontakt klarer ikke denne dingsen nødvendigvis å skille jordfeil fra TN nett.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 23. mai 2016, klokken 20:53
Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. mai 2016, klokken 17:45
Sitat fra: Griffel på mandag 23. mai 2016, klokken 16:49
Sitat fra: KjellG på mandag 23. mai 2016, klokken 14:10
Hva skjer om du setter den i ujordet kontakt?
Rent logisk
Signal: Jord mangler
Test av jordfeilbryter virker ikke.

Forutsatt at det ikke er jordfeil i området ;)
Nei, setter du den i en ujordet kontakt spiller nabolaget ingen rolle. ;D

Hehe, ble litt feil der ja, tenkte selvsagt IT-nett ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zyp

Sitat fra: Sven-E på mandag 23. mai 2016, klokken 23:42
Sitat fra: zbk på mandag 23. mai 2016, klokken 07:25
Denne viser kjapt om du er på et TN-nett eller ikke.

http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/testinstrument/testpenner/stikkontakttester-405058/

OK eller L/N reverse indikerer TN-nett.
Den greia der virker ikke.

Jeg prøvde 1, byttet den til nr. 2 og så til slutt nr. 3.
Alle 3 ble prøvd flere steder.

Hos oss vet jeg det er IT-nett, og at det er jordfeil utenfor i kommunens undergang under veien.
Ved "prøvemåling" lyste alle lampene.
Ved prøvemåling hos svigers på Kolbotn, er det IT og ikke jordfeil.
Ved "prøvemåling" lyste alle lampene.
Ved prøvemåling hos Jula i Sandvika, visste de ikke hva slags nett de hadde.
Alle lampene lyste der også.

Da han i butikken hos Jula testet RCD testknappen, tok han sikringene for kundeekspedisjonen, 2 av kassene og lyset på veggen.
Høres ut som om den virker fint og det har vært IT-nett alle steder du har testa.

Basert på tabellen så lyser L-lyset hvis det er spenning mellom L og PE, N-lyset hvis det er spenning mellom N og PE og PE-lyset hvis det er spenning mellom L og N.

I et TN-nett skal det ikke være spenning mellom N og PE, og det er dette tabellen for tolking tar utgangspunkt i. I et IT-nett skal det være spenning mellom alle tre, og det er dermed helt korrekt at alle tre lysene lyser om alt er som det skal være.

"L/PE rev & PE OPEN" betyr at det er spenning mellom N og PE, imens L-pinnen ikke er koblet til noe. Grunnen til at dette vil tenne alle tre lysene er sannsynligvis at L-lyset og PE-lyset har polariteten på lysdiodene satt slik at de i da i praksis blir seriekoblet mellom N og PE.

Indikasjonene er altså ikke så entydige som tabellen skal ha det til. Om man antar at kontakten er koblet rett så skal to lys lyse i et TN-nett og alle tre lyse i et IT-nett.

Griffel

#55
Sitat fra: Sven-E på mandag 23. mai 2016, klokken 23:42
Hos oss vet jeg det er IT-nett, og at det er jordfeil utenfor i kommunens undergang under veien.
Ved "prøvemåling" lyste alle lampene.
Ved prøvemåling hos svigers på Kolbotn, er det IT og ikke jordfeil.
Ved "prøvemåling" lyste alle lampene.
Ved prøvemåling hos Jula i Sandvika, visste de ikke hva slags nett de hadde.
Alle lampene lyste der også.
Dette er vel en venter å få som resultat på et IT nett nesten uansett om noe er riktig eller galt. Å si at den ikke virker blir da feil.
At den av den grunn er helt ubruklig på alt annet enn TN nett hvor PE og N er koblet riktig er en annen sak (altså at PE og N ikke er byttet om, den kan ikke skille mellom PE og N og "vet" derfor ikke om de er riktig koblet men virker forøvrig) .

Konklusjon: Den virker nok, og er like nyttig som et karbonfilter i sikringsskapet.

Sitat fra: Sven-E på mandag 23. mai 2016, klokken 23:42
Da han i butikken hos Jula testet RCD testknappen, tok han sikringene for kundeekspedisjonen, 2 av kassene og lyset på veggen.
Det var nok ikke sikringen men jordfeilautomaten, noe som viser at både testknappen og jordfeilautomaten virket som de skulle. Nå er jo alle jorfeilautomater utstyrt med testknapp, men denne får jo da i tillegg testet jordledningen fram til stikkontakten, så litt nytte er det jo.

Jeg trekker tilbake konklusjonen over og sier at på IT anlegg kan den benyttes til test av jordledning og jordfeilbryter. Gjør en en slik test hos noen må en vente at alt på aktuell kurs blir koblet ut!
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

Sitat fra: Griffel på tirsdag 24. mai 2016, klokken 09:57
Jeg trekker tilbake konklusjonen over og sier at på IT anlegg kan den benyttes til test av jordledning og jordfeilbryter. Gjør en en slik test hos noen må en vente at alt på aktuell kurs blir koblet ut!
Spørsmål er om den faktisk er god nok til å teste dette? Har forsøkt, og det er ikkje alltid jordfeilautomat slår ut. Det har vore jordledning der eg har testa dette. Testknapp på sikring har fungert. Mulig den gir litt "liten" jordfeil i enkelte tilfeller?

Det som er sikkert er at produktet ikkje er laga for Norske forhold. Men, Jula har nok seldt ein del av dei - så produktet er "vellykka" slik sett..

Å lage eit produkt du kan plugge inn, og enkelt gi ut gode / klare svar for IT, TN, TT nett er sikkert råd, men neppe til kr 99,90 - markedet er og lite...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pudderjagar

Denne testaren fungerer utmerket til å lese av om du har TN eller TT/IT nett hvis du kjører Zoe. Ved TN nett lyser da kun 2 dioder. Dvs den skal lyse i PE og eit av dei 2 andre lysa. Kva lys er vilkårleg i da norske nettet sidan me ikkje har jord som ein pinne i kontakten. Hvis du ser på undersiden av testeren så har den eit hull til ein 3dje pinne. Denne pinnen er jord men den bestemmer også kva vei du kan sette inn kontakten. Har du IT eller TT nett så skal da lyse i alle 3.

Jordfeiltesteren er litt meir trøbblete på norske nett. På TT og TN nett SKAL den slå ut jordfeilbryteren. Men på IT nett så er da ikkje alltid den klarer å slå den ut. Dette har med at i eit IT nett så er da veldig vanskeleg å lage jordfeilstrømmer over 20 mA så om den ikkje slår ut bryteren så kan det være heilt rett og både testeren og jordfeilbryteren fungerer som den skal. Men da er mykje betre å bruke testknappen på sikringen i skapet.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA