Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Volkswagen lover elbil boom

Startet av Seigmann, fredag 29. april 2016, klokken 06:23

« forrige - neste »

Seigmann

Hei.

Jeg har med glede lest innlegg her i påvente av min Kia Soul. (Oppgraderte fra Leaf 2012 mod) Takk for alle gode innlegg dere har skrevet, til stor fornøyelse fra min side.

Måtte bli medlem her slik at jeg kunne skrive et lite innlegg etter at jeg hadde min første ordentlige testtur med vår nye elbil. 

Altså:
Jeg inviterte min far til å sitte på i vår nye Kia Soul 2016 mod forrige uke.
Bilen stod i uisolert garasje og var ikke forvarmet eller varm på noen annen måte. Vi satte oss i bilen, godt rustet med kaffe, nøtter og sjokolade. Temperaturen på turen lå på ca 2 grader, med varmeste 4 grader og kaldeste -2 grader. Våt veibane stort sett hele tiden med snø litt innimellom, for det meste snøfri vei(men våt). Piggfrie vinterhjul.

Har hverken fylt ekstra luft i dekkene eller gjort noe annet for at bilen skal gå lenger. Varmeapparat var kun på av og til.

Noen sier at cruisekontroll øker rekkevidde, men den brukte jeg ikke på denne turen.

Jeg kjørte Malvik-Tydal-Malvik og hadde 7% batteri igjen da vi kom fram. Ruta var på nøyaktig 17,1 mil (8,55 mil hver vei) og med 7% batteri igjen gir det totalt 18,4 mil før batteriet er på 0%. Regner med det kanskje går an å kjøre litt til på en "reservetank" uten at jeg hverken har prøvd det eller har planer om å gjøre det.

Jeg ble i grunn imponert over Kia Soulen, og gleder meg til å kjøre samme ruta i 20+ varmegrader, sommerdekk og tørre veier. Tror det kan bli riktig så bra:)

Er veldig glad for byttet fra Leaf 2012 til nye Kia Soul. Jeg har faktisk kjørt akkurat samme ruta med Leafen, og da gikk vi tom for strøm 800-meter før Tydaln, dvs etter ca 8,47 mil. (Og da hadde jeg kjørt forsiktig, med dugg på tuta for å spare varmeapparatet). Jeg hadde ikke forventet at Kia Soulen skulle levere så bra på en dag med rundt 0 grader i lufta.

Kan gjerne anbefale bilen til deg som vurderer en Kia Soul. Valgte lett Kia Soul framfor nye Leaf 30kwh, men jeg skal ikke gå inn på alle begrunnelsene her. Sier bare at JEG hadde et lett valg.

Aleksander

EspenM3

Over 170 kilometer med den utetemperaturen er ikke mindre enn imponerende. Godt utført av både bil og sjåfør  :)

moby666

Har samme erfaring som deg, Aleksander. Vinterstid går Soul ca dobbelt så langt som Leaf. Sommeren er ikke forskjellen så stor, i hvert fall ikke hvis du kjører mye på motorvei > 100 km/t

Vær obs at 0% på Soul = tomt. Dvs det er ganske farlig/ustabilt å kjøre lavere enn 5%
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

AmocoCadiz

#3
Imponerende lang kjøring på en så tidlig tur med Soul, men du har vel god økokjøringserfaring fra tiden med Leaf!

Cruise bruker mer hvis det er kupert landskap, siden bilen gasser opp bakkene ganske hardt.

Opplever at våt veibane kan gi stort utslag på forbruk, mulig type vinterdekk spiller inn en del, hvilke vinterdekk har du?

Varmepumpen på Soul er også veldig effektiv, hva hadde du varme anlegg instilt på og hvor lenge av gangen brukte du det? 
Og hva ble gjennomsnittsforbruket på turen? ( history setting i EV setting, men hvis du ikke nullet ut før blir det gjennomsnitt av alle turer siden sist reset)

Seigmann

Takk for tips moby666 ang 0% er helt tomt.

Kjører på Viking Contact 6 piggfri.

Ang varme så var den mye avslått, og bilen holdt overraskende god lunk likevel. Når jeg skridde den på var det to eller tre hakk på vifta og 22 grader. Den stod ikke lenge på i gangen. Snittforbruk ble ikke målt. Fulgte med på sanntidforbruk hele turen og det var i grunn artig å se hvor lite den brukte på flat vei i f.eks 70km/t.

Ja, har vel fått litt trening gjennom Leafen som på sett og vis "tvang" meg til å bli flink til å kjøre økonomisk.

Tenker jeg også skal prøve samme tur, da helt uten å tenke økonomisk kjøring, ha varmen på auto og se hvor langt jeg da kommer.

Liker godt sittestillingen. Mer oversiktlig enn Leafen.

AmocoCadiz

Hvis du kjører samme tur, lignende utetemp som vi har nå, kjører like økonomisk, men med varmesystemet på komfortnivå ca 20grader, vil du nok bli bli positivt overrasket over hvor effektiv varmepumpen til Soul er. Det kan fort være mer økonomisk enn manuelt skru av og på varmen.

Hvilken gjennomsnittshastighet hadde du på turen?
Regner med det ikke var motorvei, er vel en av få øvelser som straffer den flotte formen til Soul på ganske hardt (luftmotstand i høye hastigheter)

Seigmann

Jeg lå veldig mye i 72km/t på speedometeret. Det er nok bedre enn 80 og 90 km/t.

Tenker å kjøre Trondheim - Oslo i sommer. Da med 3 pauser med hurtiglading. Burde gå veldig fint. For vår del så er denne oppgraderingen veldig verdifull, og nå passer bilen veldig mye mer til våre behov. Hadde sikkert vært kjekt med mer rekkevidde, men når vi ofte kjører med småbarn så sier det seg selv at vi uansett må ta pauser, og da kan man alltids lade mens man tar en kaffe, spiser is eller går på do.

Har også god erfaring med å kjøre opp bakken til huset vårt som ofte er glatt. Den virker å ta seg fram bedre enn Leafen, men dette må utforskes litt mer før jeg kan bli påståelig akkurat der.

Gnilre

Hvis du klarer Trondheim - Oslo med 3 hurtigladinger er du god. Husk at hurtigladingen stopper på 83% og det går tregt hvis du restarter. Jeg ville anbefalt 4 ladinger og holdt deg vekk fra motorveien. Jeg har brukt 5 ladinger på Ålesund - Drammen som er ca like langt. Regner med at du følger opp med en rapport når turen din er gjennomført. :)

Ellers må jeg si at du klarer å strekke rekkevidden bra. Vi klarte bare ca 135-140 km rekkevidde i helgen, men det var stort sett med 80 -105 på speedometeret og vått eller slaps på veien.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA