Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Adds on (Robometer, Nikometer..)

Startet av Caspar, mandag 05. juli 2010, klokken 14:05

« forrige - neste »

Caspar

Veldig ofte når jeg starter bilen så vil den ikke gå. Det skjer ikke noe når jeg gir gass. Slår jeg tenningen av og på igjen, vrir til start så går den plutselig.  Er det slik at jeg må vente til energinålen har gått opp og ned igjen før jeg kan vri til starting ? Noen ganger har jeg inntrykk at hvis jeg gjør det for raskt så vil den ikke, men andre ganger kan jeg vri så fort jeg vil uten at det er noe problem. Er det noe hokus pokus her ? eller er bare bilen min litt sær ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ken

#1
Flere biler opplever oppstartsproblemer Casper, til og med en av mine. Den ble umulig å starte ikke så lenge siden så jeg demontert panseren og skjekket endebrytere på girlås til å skjekke at de var aktivert ordentlig. Bøy microbryter stenger om nødvendig. Jeg brukte kontaktrens på girlås plugger og på de multikontakter til BMS i batteriluke. Bilen har blitt mye bedre etter behandlingen.

Hvis du opplever feilmelding etter en mislykket startforsøk så gjør du dette:
vri om nøkkel etter utropstegn forsvinner. Sett girspak i revers og vent for gul blinklys. Hvis ikke den blinker innen 4 sekunder så sett bilen i Park stilling ingen og forsøk å velge revers på nytt. Ha bein på bremsen hele tiden. Etter 5 sekunder får du en feilmelding ved mislykket start og nytt start forsøk blir enda vanskeligere tror jeg.

ps Dagen etter hadde jeg kjempe problemer å få starte bilen! Jeg lure på om at varmen i sterk sol har noe å si?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Det er ikke så enkelt som at du ubevisst har foten aldri så lite på gasspedalen da? Den skal ikke være mye inne før sterten ikke kobler inn, og bilen virker død selv om alt ser ok ut. Det er imidlertid nok å slippe pedalen helt ut for at den skal "ta" igjen.

Kanskje gasspedalen er litt "slapp" og henger med litt pådrag? Prøv evt. å løfte den litt ut under oppstart?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: cra på onsdag 26. mai 2010, klokken 09:13
Det er ikke så enkelt som at du ubevisst har foten aldri så lite på gasspedalen da?
Godt tips, Christian!

Mange har innlærte vaner som automatisk blir med over til elbilen, uten at man tenker over det.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på onsdag 26. mai 2010, klokken 21:20
Mange har innlærte vaner som automatisk blir med over til elbilen, uten at man tenker over det.

Det er feil teknikk å holde foten på gassen på fossilbil også. Det var noe en gjorde på forgasserbiler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 27. mai 2010, klokken 18:30
Sitat fra: El rayo på onsdag 26. mai 2010, klokken 21:20
Mange har innlærte vaner som automatisk blir med over til elbilen, uten at man tenker over det.

Det er feil teknikk å holde foten på gassen på fossilbil også. Det var noe en gjorde på forgasserbiler.
Riktig, men mange av oss lærte å kjøre med fossilbiler med forgasser.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Jeg oppdaget at hvis jeg løser ut girspaken fra reverse og mot Park og tilbake til revers nokså rask uten at Park endebryte aktiveres så kan jeg få bilen til å starte uten feilmelding. Fram og tilbake til den gule reverslyset blinker.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA