Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Info om leveringstid Model S borte på bestillingssiden

Startet av Brorson, fredag 05. februar 2016, klokken 19:23

« forrige - neste »

kavorland

Takk til alle for nyttig info her.

Har ny Tekna 09/2015 som no er kjørt 7000 km. Altså rundt 2700 km per måned.
Dagpendlar omlag 8 mil 6 dagar i veka, pluss ein del småkjøring i Bergensområdet.
Ved ferdig dagleg bruk er det som regel rundt 20% kapasitet igjen, avhengig av temperatur og kjøretilhøve.
Lader til 100% dagleg i  bortsett frå sundag, då er det lading til 80.
Set timer til ferdiglada 15 minutt før avreise, klimatimer etter dette med tilkopla strøm.

Har hatt fire hurtigladingar der eg har lada 40 %, slik at eg har kome heim på dagar der bilen har vore mykje brukt. Er veldig fornøyd med avtalen med Fortum, og 10 000.- i gratislading. Kunne eg berre funne ut korleis ein les av saldo !

Eg reknar med å køyre omlag 25 000 km i året, og vil då nå "slitasjemerket" til batteriet på 100 000 km om 4 år.

Eg har ambisjon om å ha bilen lenge utover dette, og ser det å ha godt batterivedlikehold og bruk som veldig viktig for å ha lang nytte av eksisterande batteri.

Slik eg les tipsa her, så er det best å lagre bilen sjelden med høg SOC, og lade variabelt med å veksle inn litt hurtiglading ved behov.

Skal skaffe Leafspy og Dongle, å bli endå meir "Nerd" med det som fruen kallar "mitt nye leketøy" (Altså Leaf´en) og ser fram imot mange gøyale år med ein fantastisk morosam bil....

Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Olee

Sender du en mail til chargedrive.no@fortum.com med brikkenummeret ditt, så kan de finne ut hva saldoen er. De jobber med en min-side løsning, med gjorde de i begynnelsen av mai og  ::)

Ellers kommer du langt med tipsene tidligere her, og Leafspy er veldig nyttig :)

Bjoris

#17
Kavorland, høres ut som du gjør ladingen riktig med så mye kjøring skal en ikke være redd for å lade til 100%, men det å time det til en kjører er bra både for batteriet og bra for rekkevidden da lading varmer batteriet som igjen gir noe lengre rekkevidde.

Vi investerte i en 16 a lader og fikk satt på blå industrikontakt, den henger fast i grøarasjen og hjelper veldig ifht å ha nok strøm etter jobb til småkjørigen. Med bare 10a, often liggende bak i bilen (=ork å ta ut for en time) tror jeg mange heller lader bilen fult opp på jobb eller kvelden før. En slik fast ladekladd eller aller helst en type 2 lader i garasjen er super og gjør det lettere å behandle batteriet optimalt!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

kavorland

bjoris

Takk for svar.
Har 16 amp i veggen, men ingen garasje  8)

Tenkte eg skulle kjøpa charge-amps ladekabel til å dra ut siste 6 amp på lading på dei dagane bilen er i bruk til både dag og kveldspendling. Då er da ofte trong for å sikre siste 2 mil te heimturen med ei ladeøkt under middagen.

Eg tenkte eg skulle kjøpa dongle og instalerra Leaf Spy på Iphonen min for å ha god batteri kontroll.
Eg har lest igjennom forumet for å finne info om alternativer for dongle og leaf spy vs leaf stat for iphone. Ser ut som om meiningar er delte om bruk av dongle er trygt ! og at fleire dongler er av dårlig kvalitet etc.
Har konkludert med at for ein så ny bil, så er risikoen vs nytteverdi liten, så eg bryr meg ikkje om det.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Bjoris

Har ikke fått med meg at bruk av LeafSpy skulle utgjøre noe fare. Har du link til dette?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

kavorland

Bjoris
Problemet er knytt til bruken av dongle slik eg les det her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24374.msg432962.html#msg432962

Kanskje dette berre gjeld billige Kinaprodukt ?
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

leafnor

Sitat fra: kavorland på mandag 04. januar 2016, klokken 11:56
Bjoris
Problemet er knytt til bruken av dongle slik eg les det her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24374.msg432962.html#msg432962

Kanskje dette berre gjeld billige Kinaprodukt ?

At kinadongle var årsak til at parkeringsbrems hadde en feilkode kan man vel ikke konkludere med. At den måtte ut for å nullstille feilkode er og logisk, for det må jo gjøres via OBD.
Om dette var et kronisk problem så skulle forumet her og i USA være fullt av advarsler.
 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Brorson

Ser det ligger en Leaf på Finn.no som har gått 93000 med en rapport med fult med stjerner på batterikapasitet.
Hvordan skal den leses?

Bjoris

Aha, har bare hatt problem av og til at et rellee går bananas, jeg har ikke dongelen i fast, plugger den i når det trenger informasjonen, f.eks lading, kjøre til lav SOC.

93.000 km og 12 barer tyder på bra lademønster, men faren er nok stor for at først er på vei til å ryke...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

opelgt

110 000 km ,alle barene,norsk bil.

ohowl

Sitat fra: Brorson på tirsdag 05. januar 2016, klokken 10:33
Ser det ligger en Leaf på Finn.no som har gått 93000 med en rapport med fult med stjerner på batterikapasitet.
Hvordan skal den leses?

Rapporten er fullstendig verdiløs og sier ingenting om batteriets faktiske status. Det gjør derimot LeafSpy m/ dongle.

Skammelig at Nissan spyr ut disse jallarapportene sine. Teksten kunne like godt sagt "batteriet er i fin stand fordi vi liker fine farger". Samme informasjonsmengde.

Har bilen fortsatt 12 bars, vet du ikke annet enn at batteriet har over 85% av opprinnelig kapasitet.
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA