Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bærekraftig forretningskonsept?

Startet av Kim Kim, mandag 22. februar 2016, klokken 20:40

« forrige - neste »

Kim Kim

Hei

Denne påstanden kom i en tråd under firmware 7.1, men lager en tråd her så den blir on topic.
Jeg har aldri ladet bilen til 100%, alltid 90% (85D juli 2015) er dette noe man burde gjøre en sjelden gang? Les påstand under.

"På Tesla Motors Rud, på lørdag, sa de at ved å lade til 100% og la den stå der en liten stund (de sa ikke hvor lenge, men det bør jeg sjekke opp), så ville ladingen på cellene gjevne seg ut og det kan gi høyere Typical Range. Lading til 100% kan gjøres av og til, kanskje hver 2. eller 3. måned. Men det er sikkert litt avhengig av hvor langt man kjører hver dag.
Når man lader til vanlig mellom 50 og 90 % så vil antagelig cellene bli ladet litt forskjellig. Derfor trenger de en utgjevning. Slik forstod jeg det Tesla sa.

Har TMS85D fra mars 2015.
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

elbil-1

Det står det samme i håndboken til Soul EV, at man skal toppe batteriet til 100% av og til..

SunSeeker

Har heller aldri ladet siste bilen til 100%
Hadde et inntrykk av at første bilen ramlet raskt på kilometerne da den ble ladet maks et par ganger. Tidlig i "elbilkarrieren" var det heller ikke så mye ladestasjoner rundt om i landet, og måtte ta det man fikk.
Irriterer meg at det ikke skal finnes en "fasit" på dette, men etter 3mnd og 13000km er det dønn likt (foruten økning etter 7.1) og frykter derfor at noe skal skje om jeg fullader den.
Egne kunnskaper om batteri er temmelig limiterte desverre.

Havebigfun

Dette har vært diskutert i flere tråder.
Utjevningen er viktig for et riktig estimat av rekkevidden. Må man vite om batteriet har fortapt seg er det ingen vei utenom- mulig Tesla kan lese dette uten utjevning via flere 100-0 sykluser.

Jeg tviler på om dette gir batteriet lengre levetid, dvs kan man leve med at rekkeviddestimatet hakker seg gradvis nedover er det ingen grunn å lage  sykluser 0 til 100 % for å oppnå denne utjevningen.
Jeg har dog gjort det i samband med langdistansereiser hvor jeg sparer reisetid- og rebalanserer batteriet samtidig.

Tesla har etterhvert mye erfaring med lading til 100%- mesteparten av deres prøvekjøringsbiler ble (og muligens blir) daglig utsatt for det- tilsynelatende uten at de ta særlig skade av det- ingen grunn til stress når det gjøres fra tid til annen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA