Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Plassering av Bombrikke

Startet av Ohm, mandag 25. mai 2015, klokken 10:05

« forrige - neste »

Rødkleiv

Har begynt å se på Nissan Leaf som bil nr 2. Bruksområdet blir småkjøring og kjøring til jobb (3 mil hver vei).

Brukte biler ligger ute fra 120' ser det ut som, og ved rundt 150' begynner det å bli bra utvalgt i mindre suspekte biler men stort sett fra 2012 (unntaksvis 2013).

For 190' (kampanjepris til 30.6) får man en såkalt Visia utgave, som er Nissan språk for "helt ribbet bil". Det eneste jeg kommer til å savne er cruise control og mulighet for å fjernstyre klima. Ellers er standardutstyret tilstrekkelig.

Umiddelbart kjennes det mer fristende å kjøpe en ribbet nybil til 190' enn en 3 år gammel til 150'. Selv om sistnevnte har mer utstyr.

Den nye har vel noe bedre rekkevidde?
Annenhåndsverdi er jo spennende. Ribbet utgave er nok ikke særlig ettertraktet, men en en elbil med 6-8 år på nakken (2012 modell som selges i 2018-20) er vel heller ikke særlig enkelt å bli kvitt.

Hva sier de kloke hodene?

jkirkebo

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 24. april 2015, klokken 21:57
Umiddelbart kjennes det mer fristende å kjøpe en ribbet nybil til 190' enn en 3 år gammel til 150'. Selv om sistnevnte har mer utstyr.

Den nye har vel noe bedre rekkevidde?

Forskjellen blir nok større, antar du trenger vinterdekk?

Skal du ha bedre rekkevidde må du kjøpe en Acenta, Visia har ikke varmepumpe så vidt jeg vet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rødkleiv

Vinterdekk må man ha, det er jo riktig. Men på en bruktbil er det neppe to sett nye dekk. Så de må byttes tidligere.

Godt poeng med rekkevidden og varmepumpe.

nr1rayner

De fleste (?) bruktimportbiler mangler nok vinterhjul ja. Brukt må man jo stort sett regne med å kjøpe ett sett dekk uansett, men...

Så er det dette med annenhåndsverdi, en visia er sikkert salgbar om 5 år, men tvilsomt lettsolgt mot en acenta/nordic/tekna.. Men skal du GARANTERT ha bilen i 10 år har jo ikke det så mye å si..

Hva med en trilling? De er jo hendig nok, men klart Leaf er MYE mer bil..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

jsa061

#4
Har litt erfaring på området. Min første Leaf var en 2012 USA modell. Den hadde jeg i ett år og så kjøpte jeg meg en 2014 Tekna. Disse bilene er natt og dag spør du meg. Den nye Leafen som kom i 2013 føles som en mye bedre bil på alle områder - det gjelder både for Tekna og Visia.

Den nye modellen har mye bedre rekkevidde - alt fungerer litt bedre. Kjører stort sett til og fra jobb som er en tur på 1,5 mil, tur-retur. Da klarer jeg 14 mil om sommeren og på vinterstid 10-11. Med 2012 utgaven klarte jeg 10 mil om sommeren og 5-8 om vinteren - avhengig av hvor mye jeg ville fryse. Kan nevne at jeg bor i Bergen.

Min bror har kjøpt seg en Visia fra 2014 som jeg har byttelånt i perioder - just 4 fun. Hadde jeg visst hvor bra denne bilen egentlig er så jeg kjøpt den i stedet. Rekkevidden på vinterstid er ikke like god som Tekna, men forskjellen er mindre en man skulle tro. Vinterstid til og fra jobb klarer den 9-10 mil - maks 1-2 mil kortere enn Tekna. Den har ikke varmepumpe, men varmeapparatet er likevel mer effektivt en på 1.generasjon Leaf.

Det Visia mangler som Tekna har er egentlig ikke noe man savner i praksis. La meg gi noen eksempler: Visia har f.eks ikke  B-giret, men Eco-gir har den og det funger utmerket. Bremsepedal har den også. Den har heller ikke Tuch-skjerm, men blir det noe savn? Nope, dette blir heller ikke noe savn,  den skjermen suger.  Selv enkle operasjoner innebærer masse trykking.  Men hva med ryggekamera, savn? Nicht, missforstå meg rett, kameraet funker greit det - så lenge det er rent og ikke dekket av regn. Nei, det er bedre å være vant til å rygge uten - for det må man belage seg på..Ofte!

Navigasjonen er kjekk å ha, men bra er den ikke.

Her kommer kortversjonen av mine Leaf-erfaringer.

Leaf USA 2012
Fordeler:
- Billig. Kjøpte den i 2013 for 145 000,-
- Lavt verditap, solgte den for 135 000,- ett år senere.
- Grei rekkevidde på langturer ( bare forsøkt sommerstid)
Ulemper:
- Dårlig rekkevidde på småturer.
- Dårlig luftesystem, masse dugg og annet fjas.

Visia 2014
Fordeler
- Billig
- Gode seter
- Mye bedre å kjøre en 2012 - utgaven.
- Bra varmeapparat.
- Befriende lite fjas.
Ulemper
- Mangler cruise control

Leaf Tekna 2014
Fordeler
- Best varmeapparat
- Best kjørelengde om vinteren, selv om forskjellen til Visia er liten. (småturer)
- Ryggekamera, under tvil. ( Ubrukelig i regn)
- Greit å kunne forvarme, men mest på grunn av iskalde skinnseter.,
- Bra anlegg
Ulemper
- Skinnseter
- Elendig tuch skjerm - masse trykking for å gjøre lite.
- Cruise control

Til slutt vil jeg bare si at jeg elsker Tekna-en min, men at jeg bare ville få frem at Visia er en grom bil :)

smaug01

Nå synes jeg du gir touchskjermen ufortjent mye pes. Jeg synes, sammenlignet med mange andre biler, at touchskjermen fungerer meget bra. Den er responsiv og har en fin kombinasjon av fysiske knapper og touchknapper på skjermen. Knappene er gode å trykke på og gjør det de skal gjøre. Handsfree funksjonen fungerer utmerket(men det har kanskje Visia også?), bluetooth fungerer helt fantastisk sammen med min Samsung S4 Active og sist men ikke minst, Bose anlegget spiller veldig bra(nei du stiller ikke opp i dB-drag med den).

Så må jeg si at Leaf har en veldig rar form på bilen som gjør det er vanskelig å se hjørnene. Fronten klarer jeg aldri å beregne hvor er skikkelig, jeg tror alltid at den stikker mye lengre fram enn den egentlig gjør. Poenget mitt er at Leaf kler å ha around view. Ja, ryggekameraet er ofte ubrukelig pga skitt foran linsen men det gjelder stort sett på regnværsdager og vinteren. Når det er opphold fungerer den i dagesvis. Kameraene under speilhusene og i fronten fungerer som oftest bra og de er veldig kjekk på denne bilen. Jeg er vant til å kjøre pickup med svingradius på ca et måneomløp og har aldri problemer med å parkere den. Aldri savnet kamera før jeg fikk Leaf. Den er vanskelig å parkere nøyaktig. Kamera er allright på den synes jeg.

Ellers mener jeg at hvis man må ta opp lån for å kjøpe bil som de fleste må, inkl meg, så er det fornuftig å regne litt på hva forskjellen i låneavdrag faktisk blir på en bil som koster 150000 og en som koster 200000. Det er ikke veldig mye men samtidig har man en bil med nada bekymringer i årevis framover og herregud så deilig det egentlig er(sier en som er veldig vant til å mekke og skru på stort og smått og alltid pese litt foran hver PKK). Nybilkjøp har jeg alltid tenkt på som totalt meningsløs og bortkastet dyrt ervervet penger men bare tanken på å ha en bil med null uforutsigbare utgifter i ørten år er sabla kjekt. Den følelsen er verdt en del også.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Thomas Parsli

Kjører man 2*30km hver dag kan alle Leaf-modellene (fra importerte 2011-modeller til nye 2013/2014-modeller) gjøre jobben.
Varmeapparatet på 2013 og 2014-modellene er bedre enn på tidligere modeller og gir derfor litt bedre rekkevidde.
Men kjører du 2*30km synes jeg ikke du skal legge så mye vekt på om bilen kunne kjørt 60km eller 80km lenger når du kommer hjem og setter den på lading....

* Varme i ratt og seter bør du prioritere høyt (ikke alle importerte biler har det)
* Å kunne starte forvarming med Carwings er fantastisk kalde vinterdager. Hvis du ikke kjører til/fra jobb eksakt samme tid hver dag bør du kjøpe en bil med den muligheten.
* Cruisecontrol er fint på lengre turer (landeveiskjøring) med lite trafikk, kjører du 30km på veier med mye trafikk rekker du ikke å savne det før du er fremme.

I ditt tilfelle ville jeg nok kjøpt en brukt 2012-modell med lav km-stand og mest mulig tid igjenn på garanti.

Det er gode muligheter for at 2015/2016-modellen blir annonsert snart, hvis den kommer med oppgradert batteripakke ("dobbel rekkevidde") vil den påvirke bruktmarkedet kraftig og det kan være lurt å vente til etter sommerferien med å kjøpe elbil. Eller kanskje Nissan ikke annonserer den før 3. eller 4. kvartal...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

lifern

#7
Hei.
Jeg har Euroleaf Visia.
Har kjørt 53000 km siden november 2013.
Har ryggekamera og navigasjon..
At den mangler varmepumpe og varmeteppe har jeg ikke merket noe til.
Jeg kjører stort sett 10-12 mil selv om vinteren. Har ikke hatt noen problemer.
Den har ikke mindre utstyr enn vanlige biler jeg har hatt så til mitt bruk er den helt topp. Eneste jeg savner er hengerfeste.
OG DEN HAR TUCH SKJERM.....
SVART EUROLEAF 2013

o.b.lix

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 24. april 2015, klokken 21:57
For 190' (kampanjepris til 30.6) får man en såkalt Visia utgave, som er Nissan språk for "helt ribbet bil". Det eneste jeg kommer til å savne er cruise control og mulighet for å fjernstyre klima. Ellers er standardutstyret tilstrekkelig.

Har nettopp kjøpt en Leaf som nr 2 (nr 1 er Tesla 85D) og vi kjøpte en bruktimportert utstillingsmodell fra Spania, fra oktober 2014 med kun 50 km på telleren. Er en Acenta (mellommodellen) som kun mangler skinn, 16" felger og oppgradert anlegg fra toppmodellen Tekna.

Har vinterpakke, 7,2kw lader og nye vinterdekk inkludert. Og prisen? 199.900,- Kjøpt hos Bil1 i Bergen (som jeg mener er svært seriøs på bruktimport)

Ble en no-brainer for oss.

(Og bortsett fra rekkevidden er den imponerende bra også sammenlignet med vår nr 1 bil)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rødkleiv

Mange nyttige innspill her. Tusen takk!

Jeg tror jeg venter noen måneder til neste generasjon Leaf med lenger rekkevidde er lansert. Det bør jo medføre en prisjustering på både brukte og nye biler. Prisforskjellen mellom ny og tre år gammel Leaf er forholdsvis liten, så kanskje en ny innstegsmodell med full garanti.

Rødkleiv

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 25. april 2015, klokken 00:19
Hva med en trilling? De er jo hendig nok, men klart Leaf er MYE mer bil..

Etter å ha tenkt meg om, valgte jeg å følge dette rådet.Vi kjøpte en brukt I-Miev. Jeg forventer ikke all verdens av denne bilen, men den slår meg som en ærlig bil som ikke later som den er mer enn den er. Utfra disse forventningene er jeg fornøyd så langt.

Når jeg kjører mine totalt 7-8 mil om dagen,  bruker varme ukritisk når det trengs (trenger litt når det er 5-6 grader ute) og ellers ikke er så voldsomt bevist på sparekjøring er det ca 20% batteri igjen når jeg parkerer hjemme. Da ligger jeg i fartsgrensen også i 110 sonen. Er forberedt på at jeg må lade litt ila dagen når det blir kaldere, eller redusere fart/temperatur i bilen.

tomrh

Gratulerer med i-MiEV! :) En snerten liten bil, bedre enn mange skal ha det til. Er den jeg kjører hver dag mens fruen får ha Leafen.

For andre lesere må jeg bare påpeke at Visia har ei mil bedre rekkevidde sommers tid enn både Acenta og Tekna, pga. lavere vekt (tilsvarende en ekstra passasjer). Hadde jeg kjøpt ny Leaf i dag hadde jeg helt klart valgt Visia.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#12
Sitat fra: tomrh på tirsdag 05. mai 2015, klokken 07:33
For andre lesere må jeg bare påpeke at Visia har ei mil bedre rekkevidde sommers tid enn både Acenta og Tekna, pga. lavere vekt (tilsvarende en ekstra passasjer). Hadde jeg kjøpt ny Leaf i dag hadde jeg helt klart valgt Visia.
Regnet forresten ut at Visia, pga. sin lavere vekt, teoretisk sett skal ha 1,7% lengre sommerrekkevidde enn Tekna ved kjøring i 80 km/t. Så jeg innrømmer at jeg har overdrevet når jeg har sagt "ei mil". Dreier seg om 2-3 km.  :-[

(Formel energiforbruk: E = mgrl + ½CdAdv2l)

Har da brukt egenvekt Visia = 1474 kg, Tekna = 1548 kg, førervekt = 75 kg, g = 9,81 m/s2, rullemotstandskoeffisient r = 0,007 (tilsv. rullemotstand B), lufttetthet d = 1,224 kg/m3, luftmotstandskoeffisient Cd = 0,29 og frontareal A = 2,3 m2. Parameter l = kjørelengde, forkortes bort når man setter opp forholdet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA