Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kr.Sand er ikke lenger miljøby

Startet av elektrolux, fredag 25. april 2008, klokken 23:16

« forrige - neste »

elektrolux

Fikk litt medfølelse for Sønnak som for 2 år siden gav meg nytt batteri til gamle camperen, og som nå ville gi meg enda et nytt batteri til den nye camperen. Smekk på fingrene til Mercedes som ikke er flinke til å stelle med batteriene sine før salg av biler.

Tenkte jeg derfor skulle spandere på meg nytt batteri på motorsykkelen. Det er noen år gammelt, og har ikke alltid blitt vedlikeholdt slik jeg nå ville gjort.

Før bytte ble det testet bare for å ha gjort det.  Det hadde da stått med biltemas 2A 3 stegs lader i et par måneder. Batteriet er et 14 år !!! gammelt  (1994) Mareg 25 Ahr startbatteri merket BMW. Første test var restkap med 25A last ned til 10.5 Volt. Fikk 8,52 Ahr ut på denne måten. Det imponerte meg, da slike småbatterier sjeldent klarer mer selv om de er nye. Det er ganske rått å dra 25 A kontinuerlig last uttav et 25 Ahr batteri uansett.

Etter det ladet jeg det opp med Ctec'en, og utførte en C20 kaptest. C20 på et 25 Ahr batteri skal gi 25 Ahr ved 20 grader C. Jeg fikk 21,04 Ahr ved 8 grader C.

Det ble ikke noe nytt batteri for å si det slik. Tvert imot, nå skal dette batteriet få vedlikeholdslading hver vinter, og friskt vann ved behov. Det blir spennende å følge med hvor lenge det er liv i det.

Tror ny generator med 14,4 volt ladespenning er medvirkende årsak til suksessen.

 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Ja som du sikkert har fått med deg så har jeg prediket om dette tidligere Elektrolux; hovedsaken til tidlig blybatteridød er manglende kunnskaper som ofteste fører til feilbehandling. :(
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Ladac, et norsk firma som produserer ladere til blybatterier har en batteriskole på sine hjemmesider:
http://www.ladix.no/index.php?option=com_content&view=article&id=2&Itemid=78&lang=nb
Her står det bl.a. at et blybatteri ikke bør tappes mer enn 50% og at det tar 8-16 timer å lade fra 80% til 100%.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Denne batteriskolen er ufullstendig og misvisende. Ladac prøver å fremstå som en profesjonell aktør, men her skorter det en god del. Leser en denne infoen så finnes det fakta feil og teksten henspeiler i all hovedsak på konvensjonelle "våte" blybatterier som brukes til å starte en diesel eller bensinmotor.

Jeg blir oppgitt og sint når jeg leser slik "svada" som denne innledningen (sitat):

Blybatteriet er faktisk en over 100 år gammel oppfinnelse. I de første 30 år
etter starten i 1868 var det en teknisk utvikling som førte frem til et batteri
som er omtrent som det vi kjenner fra i dag.
De neste 100 år har utviklingen stort sett dreid seg om å holde produksjonspriser
nede, kjemien i batteriet er den samme som fra starten av.
Batteriets evne til å ta imot lading har derfor ikke forandret seg nevneverdig,
og vi står igjen med noen enkle sannheter som vi i LADAC
PRODUCTS tar hensyn til for å skaffe våre kunder god lading og
maksimal levetid på sine batterier.


Det er de siste 30 år at den virkelig store utviklingen på blybatteri har funnet sted.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Det er liten tvil om at da Rosenqvist lanserte Ladac for 30 (?) år siden, var det en revolusjon. Husk hva som var normal strøm og ladespenning på biler den gangen.
Vanlig generatoreffekt var på 25-30A og 13,6-13,8 volt.

I 1976 kjøpte jeg en bil med kraftig generator, 40A. Batteriet hadde en levetid estimert til 3-4 år. Jeg fikk tak i en elektronisk spenningsregulator med 14,2 volt og temperaturkompensering, og mitt første batteri holdt i over 8 år.
På denne tiden leste jeg om Per Smith fra Nesodden, som hadde bygget sin egen spenningsregulator og kjørte med et 14 år gammelt batteri i en Amason. Han bygget også en høyfrekvens lader med pulse prinsipp, som vekket døde batterier til live. Dessverre gikk Per bort alt for tidlig.

Mitt første møte med ny batteriteknologi fikk jeg i 1995, da jeg så hvordan et Hawkerbatteri fra å være defekt pga sulfatering, økte kapasiteten til 140 % av merkekapasitet ved cykling. Senere har jeg sett 160%tallet på en Kewet 5 med disse batteriene. Denne bilen ble kjørt på TI, og ble målt til en rekkevidde på 134km.

Det har utvilsomt skjedd mye siden Ladac's glansdager.





Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Reacc

Det ær helt sant att blybatterier kan vara længe.
Mycket beror på vem som producerat batteriet och nær.
Det vi har lært oss att med grundlig service och grundliga upparbetningar och utjæmningar så kan man dubbla
levetiden på blybatterier.
Vi har utarbetat tekniker och metoder før detta.
Vi jobbar idag med service gentemot truck,tåg och flyg industrien med detta
Vi har tyværr lært oss genom åren att det inte finns några magic machines som kan fixa detta enkelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA