Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp - Tesla tar sikringen og garasjeporten står på samme kurs

Startet av honning57, fredag 29. januar 2016, klokken 13:22

« forrige - neste »

honning57

Hei,
Har en Leaf fra 2011/2012 (US-versjon), gått ca 35' km. Nå sluttet plutselig varmeapparatet å virke, og på amerikanske fora får jeg inntrykk av at dette er et vanlig problem.
Noen som vet hva som er problemet, hva det koster å få det reparert/ hvor lang tid det tar?
(leste et sted også at å programmere "pre-heating" uten at bilen er tilkoplet strøm sies å kunne fremprovosere denne feilen).

Bjoris

Sikkert andre som kan dette bedre, men om Apperaturen har røket blir det dyrt, 30-40.000?

Har også lest at forprogrammering uten å være ikoblet kan forårsake havari, men min US Leaf starter rett og slett ikke forvarmingen når den ikke er ikoblet. Jeg har forstått det slik at en bare kan starte klima fra appen uten å være ikoblet? Og dermed er ikke det mulig på US Leafs...

Dersom du har kjøpt den av noen andre norske private eller bedrifter er det bare å reklamere, har du importert selv så går noe av besparelsen fløyten. Hvis det ikke bare er en sikring eller noe da;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Rio

Sitat fra: honning57 på lørdag 26. desember 2015, klokken 18:26
Hei,
Har en Leaf fra 2011/2012 (US-versjon), gått ca 35' km. Nå sluttet plutselig varmeapparatet å virke, og på amerikanske fora får jeg inntrykk av at dette er et vanlig problem.
Noen som vet hva som er problemet, hva det koster å få det reparert/ hvor lang tid det tar?
(leste et sted også at å programmere "pre-heating" uten at bilen er tilkoplet strøm sies å kunne fremprovosere denne feilen).

Det var vel hovedsakelig på biler med varmepumpe at den elektriske varmekolben gikk, men det er klart at det kan skje på eldre modeller også.

Det er mulig at du kan finne billige deler her: http://www.nbfbildeler.no  eller på tilsvarende i USA.

Dersom de viser seg å være virkelig dyrt, så ville jeg bekreftet at du har en modell med vannbasert varme/kjøling, og så ville jeg enten installert en Webasto/Eberspächer dieselvarmer selv, eller fått noen til å gjøre det. Da får du også lengre rekkevidde om vinteren.

Etter det jeg husker gjør disse det billig: http://elbilmek.no/
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

LeafSwe

#3
Sitat fra: honning57 på lørdag 26. desember 2015, klokken 18:26
(leste et sted også at å programmere "pre-heating" uten at bilen er tilkoplet strøm sies å kunne fremprovosere denne feilen).

Det gäller japanleaf bilar som ej fått software update.
Det man på dom ska akta sig för är att starta bilen när preheat pågår.
Så vänta 15min eller stäng av preheat via appen innan start av bil.

Hade du startat bilen ofta när preheat pågår?

This is the waterheater in all leafs 2011-2013(spring)



Disconnect/connect 12v battery. Check fault codes with leafspy pro, screenshot, erase codes. Check fuses.
3P+
3SR+

Rio

Sitat fra: LeafSwe på lørdag 26. desember 2015, klokken 22:57
Sitat fra: honning57 på lørdag 26. desember 2015, klokken 18:26
(leste et sted også at å programmere "pre-heating" uten at bilen er tilkoplet strøm sies å kunne fremprovosere denne feilen).

Det gäller japanleaf bilar som ej fått software update.
Det man på dom ska akta sig för är att starta bilen när preheat pågår.
Så vänta 15min eller stäng av preheat via appen innan start av bil.

Hade du startat bilen ofta när preheat pågår?

Siden han har en US-Leaf, så fungerer ikke telemetri, og han kan ikke bruke pre-heat.

Uansett, pre-heat-problemet ødela DC/DC-konverteren (400 V til 12 V).
*snakker av erfaring*
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

honning57

Takk for gode innspill. Jeg skal få diagnostisert feilen når høytiden er over. Idéen med Webasto i stedet er ikke dum.

BE

Har du importert bilen selv, eller har du kjøpt den gjennom importør? I sistnevnte tilfelle er dette en reklamasjon, og da slipper du kostnaden som kan være ganske så høy.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Electric

Sitat fra: honning57 på lørdag 26. desember 2015, klokken 18:26
Hei,
Har en Leaf fra 2011/2012 (US-versjon), gått ca 35' km. Nå sluttet plutselig varmeapparatet å virke, og på amerikanske fora får jeg inntrykk av at dette er et vanlig problem.
Noen som vet hva som er problemet, hva det koster å få det reparert/ hvor lang tid det tar?
(leste et sted også at å programmere "pre-heating" uten at bilen er tilkoplet strøm sies å kunne fremprovosere denne feilen).

Dc-konverter tipper jeg er gåen.....i tilfelle kan det være greit å kjøpe delen selv....hvis du ikke har noe garantier. Mener det har vært et par tråder på dette her før....

Rio

Dersom resten av bilen (bortsett fra varmeapparatet) fungerer, så er det jo ikke DC/DC-konverteren.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

LeafSwe

Hej, har fått frågan om man kan se om man har update som skyddar mot skador på bilen vid start under preheat.
Jag tror bara Nissan kan se om bilen har update?

Updateringen hette p3227 och där ingick många ändringar

http://www.plugincars.com/nissan-software-update-201112-leafs-yields-promising-results-127532.html

På min bil märktes efteråt att det piper alltid när förardörren är öppen och i lilla displayen står det "shift to p range" när dörren är öppen och drive ilagd.

Märkte också att klickljuden(relän) vid startup av bilen kom i mycket snabbare följd

Innan update lät det så här, lyssna vid 1:06-1.09


Efter update, samma ljud men i snabbare följd.




3P+
3SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA