Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Destillert vann

Startet av Saxooo, torsdag 01. juli 2010, klokken 19:56

« forrige - neste »

Saxooo

Etter to-tre måneder med Saxoen inn og ut av verksted, har det nå klikket helt for den. Når jeg prøver å starte den i dag, kommer det bare høye klikk når jeg vrir om nøkkelen, den grønne framdriftslampa tenner ikke og bilen rører seg ikke av flekken.

Er det noen som vet hva det kan være?

De siste to-tre månedene har bilen stort sett stått på verksted i påvente av nye blokker, den har vært reparert tre ganger (en blokk hver gang, samt fikse av PakTrakren den siste gangen), og på grunn av stadig nye problemer har jeg ikke kjørt den tom før nå før helgen. Jeg har ikke turt å tømme den så lenge PakTrakren har vist at det er noe galt og har derfor levert den tilbake igjen til verkstedet.

Nå igjen viser PakTrakren at en ny blokk må lades allerede på 90-100% full batteripakka, (spenningen på blokka falt raskt fra 6,7V til 5,8 og fortsatte ned til under 3,0V  da jeg tømte den) men jeg trosset denne advarselen i samråd med forrige eier av bilen som sa jeg måtte kjøre den tom nå.Jeg klarte bare å få nåla ned på 15% før bilen stoppet. Jeg hadde en kjøretur i går etter å ha ladet fullt opp igjen hvor jeg holdt belastningen under 50 amp. Det gikk tilsynelatende fint, men i dag klikket altså bilen.

Jeg har vært elbileier i 5 måneder nå og prøver å få forståelse for hva som skjer. Hvordan skal jeg klare å tømme batteripakka, når stadig nye blokker er ødelagt? Og blir de ødelagt fordi jeg ikke får tømt dem? Hva skal jeg i så fall gjøre for å komme ut av den onde spiralen?
Citroen Saxo 1999

elektrolux

#1
En situasjon mange har vært oppi, men uten å vite det siden de ikke har hatt batteriovervåkning.

Sliter selv med egen Think som gjør akkurat det samme. Fiksen min er å bytte blokkene etterhvert som de svikter, men det bekymrer meg, som deg, at det tar tid mellom hver gang jeg får tid å ta ned kassen, og at jeg dermed ikke får tømt de gode blokkene. (Til opplysning er det innbytteblokkene som svikter, selv om de viser gode testresultater før montering, så jeg må nok finne en bedre serie)

At bilen din nå bare klikker skyldes nok manglende spenning, grunnet en celle som hverken leverer eller leder strøm. Dermed mister hele batteriet spenning med en gang du belaster det. Det er ikke uttypisk når du har reversert den dårlige cellen fra 90-100% kapasitet.

Hva du skal gjørë for å komme ut av den vonde sirkelen? Vel, du har jo utstyrt bilen med eget batteritestesystem, så det er bare å fortsette til du er i mål, og har byttet alle de rotne cellene dine.

En ting du kan gjøre neste gang du tar ned kassen(e) er jo å tømme alle blokkene seperat med en 12V halogenpere. Alle skal sprette opp i 6 Volt selv om de kortsluttes helt til peren slutter å lyse. Dette er en skånsom recondisjonering, og også en fin måte å få synkrionisert blokkene dine.

En siste ting, er det virkelig bilens originalblokker som ryker en etter en, eller er det innbytteblokkene slik som hos meg?

Det positive oppi dette er jo at du stadig nærmer deg en stabil bil. ;)

Bare pass på å koble ut Packtr din når bilen blir stående ubrukt, da den skjevlaster de 2 første blokkene på hver remote.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Saxooo

Var ute og fikk start på den nå. Kjørte den ned 10-15%. Første gang jeg stoppet den, startet den fint igjen. Men siste gang ville den ikke starte igjen. Hva er det som skjer?


Blokkene som går skal ha blitt byttet de siste par årene. Jeg hadde ærlig talt regnet med at batteripakka holdt lenger. Er det min feil at de tar kvelden? Jeg var påpasselig med å kjøre dem tomme en gang hver eller annenhver uke mens de ennå kunne kjøres ned, men gav meg når den gule lampa lyste på 10-20% igjen. Jeg har kun ladet den på jobb som betyr at bilen har stått en stund etter at den var ferdigladet, og etter 800-1000 meter flatmark er det en lang nedoverbakke.
Citroen Saxo 1999

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA