Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla som min neste taxibil..?

Startet av psyfoon, onsdag 10. februar 2016, klokken 11:00

« forrige - neste »

psyfoon

Da har jeg kjørt til jobb den kaldeste dagen hittil med min 2015 i-miev. Utetemp hjemme var -16 grader. Forvarmet 30min og oppnådde 2grader inni bilen. Når jeg startet opp var forventet rekkevidde fulladet 86km. Hadde på full varme og "max"-knappen hele veien og luftfordeling på hakket nærmest føttene.
Kjørte 19km til jobb, (20min) mest 60-80soner, temp har ned i - 20 i ca. 5min og - 13 ved an komst jobb. Hadde forventet restrekkevidde på 47km (må være pessimistisk), brukt 5 av 16 streker, altså 11 gjenstående. Temperatur i bil ved ankomst 15grader +. Frøs ikke, men heller ikke veldig varmt (hansker boblejakke og setevarmer hjelper).
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

pwb

-17, forvarmer bilen med defa kupevarmer i noen timer, varmt inni bilen. Starter dieselvarmeren og har det godt og varmt på vei til jobb. 102km forventet ved start og over 80 igjen etter nesten 25km. Ett tips for å få det passe inni bilen er å ikke kjøre luft opp på vindu, når det er så kaldt så er lufta såpass tørr at det ikke er noe problem med dugg (som regel). Pleier å ha den på nesten alt ned og litt ut i kupeen, å kjøre lufta opp mot de tynne vinduene gjør bare at det sirkulerer kaldt luft rundt i bilen.

psyfoon

Sitat fra: pwb på onsdag 06. januar 2016, klokken 07:20
-17, forvarmer bilen med defa kupevarmer i noen timer, varmt inni bilen. Starter dieselvarmeren og har det godt og varmt på vei til jobb. 102km forventet ved start og over 80 igjen etter nesten 25km. Ett tips for å få det passe inni bilen er å ikke kjøre luft opp på vindu, når det er så kaldt så er lufta såpass tørr at det ikke er noe problem med dugg (som regel). Pleier å ha den på nesten alt ned og litt ut i kupeen, å kjøre lufta opp mot de tynne vinduene gjør bare at det sirkulerer kaldt luft rundt i bilen.

Blir nok mer komfort med dieselvarmer ja, men heldigvis ikke mange dagene i året det er så kaldt så jeg skal nok holde ut  :) Har fortsatt hemmelige våpen som stillongs, pledd og lue tilgjengelig, men som sagt frøs jeg ikke. Setevarme er gull verdt!

Takk for tipset, da skal jeg prøve å kjøre all luft til føttene i morgen og se om det påvirker temperaturen. Kan også starte 2x forvarming. Irriterer meg litt at man ikke kan forhåndsprogrammere forvarmingen på i-miev. Skal man ha 2 forvarminger må man ha med nøklene på soverommet og sette klokken tidligere starte forvarming og legge seg til å sove videre. Såfremt man ikke er kvinnelig blogger som trenger 2t til spakling av ansiktet på badet om morgenen da  ;)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

TB

Sitat fra: psyfoon på onsdag 06. januar 2016, klokken 07:35
Irriterer meg litt at man ikke kan forhåndsprogrammere forvarmingen på i-miev. Skal man ha 2 forvarminger må man ha med nøklene på soverommet og sette klokken tidligere starte forvarming og legge seg til å sove videre. Såfremt man ikke er kvinnelig blogger som trenger 2t til spakling av ansiktet på badet om morgenen da  ;)

Ein tanke: Bruker senderen til i-miev 433.92 MHz?

I så fall bør det vere mulig å bruke RFXCOM - RFXtrx433 USB 433.92MHz dongle - eller tilsvarende?
Fyrst "ta opp" / analysere signalet som fjernkontroll sender.
Seinare kan dette signal bli sendt ut automatisk på programmert tidspunkt.

I følge annen tråd kan Raspberry Pi med Domoticz bli brukt for å ta imot 433 MHz, dvs. burde vere mulig å sende signaler og?

Ref:
http://www.rfxcom.com/epages/78165469.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/78165469/Categories/Transceivers&ViewAction=ViewPaged

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25201.0.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

psyfoon

Bingo! Akkurat slik hadde jeg også tenkt, det bør være mulig såfremt signalet ikke er kodet på en måte. Setter man opp en slik bør man kunne lage en enkel app til mobilen og aktivere riktig signal. Fungerer dog kun når man er hjemme da.. Takk for tipset :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

psyfoon

Har prøvd litt ulike innstillinger på varmeapparatet nå som det er så kaldt over lengre periode. Varmen står alltid på max og jeg har viften i auto helt til det begynnet å komme lunken luft, da trykker jeg inn max og beholder stort sett den på helt til jeg ankommer jobb. Luftfordelingen har jeg pleid å ha på fotvarme med ett hakk opp mot fot/vindu. Men jeg ser nå at jeg ikke behøver å ha varme på vindu nå som det er så kaldt og bilen er isfri om morgenen. Derfor har jeg satt luftfordelingen fotvarme, men et knepp nedover så det kommer luft ut midtdysene. Dysene har jeg justert mot meg, også den runde sidedysen mot dørvinduet. Dette har bidratt til MYE bedre varme i skrotten og jeg tror dette er nært opptimal innstilling i temperatur i sterk kulde.

Hjem fra jobb har jeg måttet justete opp mot vinduet av og til da vi er 2 voksne mannfolk i bilen og er gode og litt svette etter en dags ærlig arbeid  ;)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

wossname

Sitat fra: psyfoon på onsdag 06. januar 2016, klokken 06:03
Da har jeg kjørt til jobb den kaldeste dagen hittil med min 2015 i-miev. Utetemp hjemme var -16 grader. Forvarmet 30min og oppnådde 2grader inni bilen. Når jeg startet opp var forventet rekkevidde fulladet 86km. Hadde på full varme og "max"-knappen hele veien og luftfordeling på hakket nærmest føttene.
Kjørte 19km til jobb, (20min) mest 60-80soner, temp har ned i - 20 i ca. 5min og - 13 ved an komst jobb. Hadde forventet restrekkevidde på 47km (må være pessimistisk), brukt 5 av 16 streker, altså 11 gjenstående. Temperatur i bil ved ankomst 15grader +. Frøs ikke, men heller ikke veldig varmt (hansker boblejakke og setevarmer hjelper).

Hei. Hvordan forvarmer du din bil?
Prøvde å "starte" min iOn i dag, uten å trykke på bremsen. Lys, kupevifte osv kom på, ladelyset på kladden kom på men det ble ikke varme i bilen.

kaiat

psyfoon kjører i-Miev og der har du mulighet for forvarming via egen fjernkontroll. De franske klonene mangler dessverre den muligheten.

pwb

Sitat fra: wossname på fredag 08. januar 2016, klokken 09:33

Hei. Hvordan forvarmer du din bil?
Prøvde å "starte" min iOn i dag, uten å trykke på bremsen. Lys, kupevifte osv kom på, ladelyset på kladden kom på men det ble ikke varme i bilen.

Kan ikke forvarmes uten DEFA eller andre ekstra løsninger. Varmeren vil ikke starte når ladekabel står i.

Bolfus

Dere, jeg har fått et tilbud fra Holmen Auto (Oslo) på installasjon av kupevarmer. 3500,- alt inkludert. De oppga ingen informasjon om hvilken produsent de hadde tenkt å bruke, men det er sannsynligvis ikke Defa.. Jeg kan ikke skjønne annet en at dette uansett er en OK pris. Selv om bilen blir fort kald når man plugger ut vifta så er det enormt mye bedre å starte kjøreturen med varmt ratt og sete, en å sitte å puste frostrøyk mens man venter på at varmeapparatet skal bli lunkent.

Mr.Zero

Sitat fra: Bolfus på fredag 08. januar 2016, klokken 20:30
Dere, jeg har fått et tilbud fra Holmen Auto (Oslo) på installasjon av kupevarmer. 3500,- alt inkludert. De oppga ingen informasjon om hvilken produsent de hadde tenkt å bruke, men det er sannsynligvis ikke Defa.. Jeg kan ikke skjønne annet en at dette uansett er en OK pris. Selv om bilen blir fort kald når man plugger ut vifta så er det enormt mye bedre å starte kjøreturen med varmt ratt og sete, en å sitte å puste frostrøyk mens man venter på at varmeapparatet skal bli lunkent.

Husk å få montert "defapluggen" på høyre side bak i den sorte plastdelen nede i bakfangeren. Dette er mest praktisk, og nær usynlig. Jeg lader på 10A og kjører ofte vifte samtidig. Det går fint så fremt vifta ikke er på 2000watt, da.. Bruker en "1 til 2-kabelsak" fra clasern slik at det holder med én stikkontakt på 16A kurs.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

asbkar

Jeg har en tidligere utgave av noe tilsvarende denne, 1100w tror jeg:
http://www.clasohlson.com/no/Defa-Termini-II-1700-kup%C3%A9varmer/Pr364999000

899,- for selve vifta, 2600 burde være nok til å dekke litt kabling, kontakt og montering da. Ikke helt umulig med defa?

Blir godt og varmt når den får kjørt noen timer.

|<
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

Beamer Screamer

Sitat fra: Bolfus på fredag 08. januar 2016, klokken 20:30
Dere, jeg har fått et tilbud fra Holmen Auto (Oslo) på installasjon av kupevarmer. 3500,- alt inkludert. De oppga ingen informasjon om hvilken produsent de hadde tenkt å bruke, men det er sannsynligvis ikke Defa.. Jeg kan ikke skjønne annet en at dette uansett er en OK pris. Selv om bilen blir fort kald når man plugger ut vifta så er det enormt mye bedre å starte kjøreturen med varmt ratt og sete, en å sitte å puste frostrøyk mens man venter på at varmeapparatet skal bli lunkent.

3500 kr er en helt grei pris. Samme som jeg betalte for å få montert en Defa hos Bertel O Steen, men det var "kampanjepris". Det hjelper veldig mye at bilen er varm innvendig når du skal kjøre avgårde. Da har varmen "satt seg" i interiøret og bilens varmeapparat slipper å ta den jobben.

Ulempen med Defa-løsninger er at bilens varmeapparat ikke er ferdig oppvarmet ved avreise, men det tar jo kun et minutt eller to før det begynner å blåse varmt. Jeg pleier å ha viften på første hakket inntil varmeapparatet er varmt for å unngå å blåse all den varme luften ut.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA