Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SVV innfører samkjøring på E18 mellom Sandvika og Filipstad!

Startet av Ara, onsdag 10. februar 2016, klokken 12:54

« forrige - neste »

Ara

Hei,

Har nå lest igjennom mange poster rundt lading og valg av løsninger uten å ha blitt helt klok på det.

Kommer til få inn en i3 denne uken med 7,4kw opsjonen, og trenger å få satt opp lademuligheter til denne i garasjen.

Opplegget i garasjen i dag:
- Egen 16a kurs med 2,5mm2 kabel
- På denne er det montert lys, portåpner, avfukter og div kontakter

Slik jeg forstår det så må jeg uansett legge opp et nytt kurs og dra ny kabel ut for at det skal være i henhold til reglene - stemmer det?

Om jeg uansett må gjøre dette - er det da anbefalt å legge opp en 32a kurs med 6mm" kabel og fast ladestasjon? Dette blir vel da ikke nevneverdig dyrere enn å legge opp ny 16a og så kjøpe inn f.eks. Mennekes ladekladden?

Hva tenker dere?

Kan nevnes at jeg ikke er avhengig av hurtiglading i det daglige. Vil sannsynligvis klare meg helt greit med 16a lading også, men om det ikke koster mer så...

pkhamre

Jeg har dedikert 16A på CEE-stikk i garasjen og bruker mennekes-kladden som en (semi-)permanent løsning. Veldig fornøyd. Fikk også elektriker til å montere type-B jordfeilbryter.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

mrole

Jeg er i nesten samme situasjon som deg, dvs. trenger å legge opp ny kabel og kurs til garasjen og kikker etter en god løsning til i3en. Å utnytte muligheten til ~7,4kW 32A 230V er det jeg aller helst vil, siden jeg tror dette er det meste fremtidsrettede kontra å gå for en 16A nå når jeg først må ha elektriker med ny kurs og ny kabel.

FYI: Her er de 230V 32A opptil 7,4kW laderne jeg har funnet til en "rimelig penge":
- http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html
- http://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/wallb-e-eco-ladestasjon-7-4kw-32a-type-2-1?variant=5402332611
- http://gronnemil.no/butikk/ladestasjoner/type-2 her er det ikke fast kabel på de "rimelige", men vet det finnes en fra schneider som muligens koster tilsvarende.
- http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html denne 32A har type 1 kabel, så usikker på om den kan brukes.

Totalpris for 5-10 m kabel fra sikringskap, nødvendig kurs og jordfeilvern, ladeboks og elektrikerarbeid har jeg ikke ennå, men håper på å havne rundt 10 000,-.

Siden du allerede har 16A, så er jo det aller enklest med f.eks. kabelen som er diskutert her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25713.0.html. Merk dog: slik som du sier og slik jeg forsto elektrikern jeg snakket med forleden er reglene slik idag at du skal ha egen jordfeilbryter og dedikert kurs for 16A eller mer for elbillading. Da er kanskje 32A nesten like lurt for deg også. Ladefarten på 16A er jo ikke mye å skryte av kontra 32A: http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Ladehastighet

Sungrazer

#3
Denne laderen kan kanskje være aktuell?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Jeg kjøpte denne og var så "fremtidsrettet" at jeg først som sist la ut 400V 32A slik at jeg kan lade med 22 kW om jeg så ønsker eller har mulighet til det.

Knallfornøyd med laderen.

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

moonbuggy

#4
Denne har jeg:


Sammen med veggfeste under fungerer den som "stasjon" i garasjen.



Den virker utmerket og fordelen er at den kan tas med om man trenger større ladekapasitet også andre steder. Hos meg står den 95% "fast" i garasjen.

Den finnes i samme utførelse også i 22kw, om man ønsker å være "fremtidsrettet"...

Ara

Mange gode forslag til bokser her  :)
Får ta en nærmere titt.

geir__

Jeg har gjort nøyaktig det samme som pkhamre. Altså ny (og lovlig) dedikert kurs med blått CEE stikk (16A), egen jordfeilbryter i sikringsskap og Mennekes lader kjøpt hos Bilia (org. Volvo tilbehør som koster 3.995 og virker å være i meget god kvalitet).

mrole

Disse virket fine moonbuggy, kjøpte du din fra http://www.e-station-store.com/en/? Hvilken type kurs og evnt. jordfelibryter har du i sikringskapet for å kunne bruke den?


Sitat fra: moonbuggy på onsdag 06. januar 2016, klokken 18:39
Denne har jeg:


Sammen med veggfeste under fungerer den som "stasjon" i garasjen.



.............

moonbuggy

Jeg har den på et 400V anlegg, med uttak av 240V 32A, med jordvernbryter etter de siste kravene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA