Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spekke opp ladeplasser på jobben - Hva skal man gå for?

Startet av SOS, mandag 15. februar 2016, klokken 19:14

« forrige - neste »

SOS

Er det noen som har opplevd at ryggekameraet har løsnet? Det gjorde det på vår i3 denne uken. Ligger nå inntrukket i åpningen i støtfangeren. Det fungerer, men filmer kun innsiden av støtfangeren. 10 - 15 minusgrader nå kunne vært en årsak, men det og mye lavere temperaturer skal det tåle.

Mistenker at dette skyldes dårlig utført arbeid etter en karosserireparasjon.  Finner ingen saker om dette på forumet så jeg regner med at det er oppretteren vi bør reklamere til og ikke BMW-forhandleren. Bilen ble uheldigvis påkjørt mens den sto parkert på en parkeringsplass tidlig i høst. Heldigvis var det noen som så hendelsen og meldte i fra, noe han som kjørte på ikke gjorde eller hadde tenkt å gjøre. Høyre baksjerm ble omlakkert, og høyre bakhjulsfelg og den svarte delen av bakstøtfangeren ble byttet ut nå i november. Hele bakstøtfangeren ble da demontert og jeg regner med at kameraet ikke kan ha blitt festet korrekt under denne operasjonen. Er litt usikker på om kamerahuset er festet med skruer, clips eller limt. Noen som vet? Er det limt (med feil metode?) kan det være kulda som gjorde at det løsnet nå og ikke tidligere.
BMW i3 BEV (I01) 07.2015
BMW 520 DAT (F11) 05.2011
TH!NK city (PIV4/A266) 06.2000
PIVCO CityBee (PIV3) 07.1995

bromm

Du skriver ikke noe om det - men det kan se ut som du har vært på "hvilket som helst" karosseri-verksted, og ikke en spesialtrenet/utstyrt iAgent. Med tanke på at i3 er et helt nytt bil-konstruksjon i CFRP og helt spesielle reperasjonsmetoder (spesialverktøy etc.) - så ville jeg aldri ha gjort nettopp det...

Lykke til med reklamasjonen ;) (løst ryggekamera har ikke blitt nevnt tidligere, som jeg har sett)

Ingeniøren

Snakk med verkstedet som fikset skaden. BMW bruker vel og spesialverksteder på slike ting, vil jeg tro. Ikke umulig at kamerafestet fikk seg en skade i bulken slik at det burde vært byttet med mer, mye som kan skje.

Kameraet har du ikke mye nytte av om dagen uansett. Det gror igjen fortere enn svint.

Det ordner seg nok  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

SOS

Sitat fra: bromm på søndag 10. januar 2016, klokken 02:31
Du skriver ikke noe om det - men det kan se ut som du har vært på "hvilket som helst" karosseri-verksted, og ikke en spesialtrenet/utstyrt iAgent. Med tanke på at i3 er et helt nytt bil-konstruksjon i CFRP og helt spesielle reperasjonsmetoder (spesialverktøy etc.) - så ville jeg aldri ha gjort nettopp det...

Lykke til med reklamasjonen ;) (løst ryggekamera har ikke blitt nevnt tidligere, som jeg har sett)

Jeg ville helst at reparasjonen skulle utføres av BMW-verkstedet der vi kjøpte bilen, men motpartens forsikringsselskap og mitt ville benytte et annet de hadde avtale med. Lakkarbeidet ville uansett blitt utført eksternt. Skifte av støtfanger ville nok merkeverkstedet gjort selv. De har manualer som forteller hvordan jobben skal utføres. Verkstedet som utførte jobben la seg helt flat da jeg ringte mandag og i dag fikset de dette. Kameraet er festet med et klips og dette var ikke satt riktig på plass, derfor falt det ut etter en tid. Kameraet fikk ingen skade av påkjørselen, det var bakskjermen og hjulet som fikk den største  skaden. Bakstøtfangere ble bare litt oppskrapet i nedre hjørnet.
Da jeg byttet felgen påpekte jeg at de måtte flytte over ventilen siden den måler lufttrykket. Det hadde de aldri hørt om. At de ikke klarte å levere bilen tilbake med korrekt lufttrykk var egentlig ikke overraskende. En får håpe at en slipper å bli utsatt for slike skader i framtiden, men om det skulle skje vil jeg av denne erfaringen argumentere sterkt for at jobben blir utført av et merkeverksted.
BMW i3 BEV (I01) 07.2015
BMW 520 DAT (F11) 05.2011
TH!NK city (PIV4/A266) 06.2000
PIVCO CityBee (PIV3) 07.1995

Ingeniøren

Sitat fra: SOS på fredag 15. januar 2016, klokken 01:22
Sitat fra: bromm på søndag 10. januar 2016, klokken 02:31
Du skriver ikke noe om det - men det kan se ut som du har vært på "hvilket som helst" karosseri-verksted, og ikke en spesialtrenet/utstyrt iAgent. Med tanke på at i3 er et helt nytt bil-konstruksjon i CFRP og helt spesielle reperasjonsmetoder (spesialverktøy etc.) - så ville jeg aldri ha gjort nettopp det...

Lykke til med reklamasjonen ;) (løst ryggekamera har ikke blitt nevnt tidligere, som jeg har sett)

Jeg ville helst at reparasjonen skulle utføres av BMW-verkstedet der vi kjøpte bilen, men motpartens forsikringsselskap og mitt ville benytte et annet de hadde avtale med. Lakkarbeidet ville uansett blitt utført eksternt. Skifte av støtfanger ville nok merkeverkstedet gjort selv. De har manualer som forteller hvordan jobben skal utføres. Verkstedet som utførte jobben la seg helt flat da jeg ringte mandag og i dag fikset de dette. Kameraet er festet med et klips og dette var ikke satt riktig på plass, derfor falt det ut etter en tid. Kameraet fikk ingen skade av påkjørselen, det var bakskjermen og hjulet som fikk den største  skaden. Bakstøtfangere ble bare litt oppskrapet i nedre hjørnet.
Da jeg byttet felgen påpekte jeg at de måtte flytte over ventilen siden den måler lufttrykket. Det hadde de aldri hørt om. At de ikke klarte å levere bilen tilbake med korrekt lufttrykk var egentlig ikke overraskende. En får håpe at en slipper å bli utsatt for slike skader i framtiden, men om det skulle skje vil jeg av denne erfaringen argumentere sterkt for at jobben blir utført av et merkeverksted.

Som er et krav på alle nye biler i dag - automatisk dekktrykk måling mener jeg  :)
Fint det ordnet seg og supert du meldte tilbake - alt for mange som ikke sier et pip...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA