Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av Trond C, søndag 14. februar 2016, klokken 08:54

« forrige - neste »

sven erik

jeg har brukt samme agregatet flere ganger til elbil det går helt fint men  jeg foretrakk  å gå et hakk opp for da kunne jeg lade med  en mye bere strøm styrke  men jeg hadde med det til spania  +++  er helt bra  faktisk  er det bedre en honda for honda greier ikke og holde strømmen så lenge oppe  men husk legg deg ca 10% under max og 10 amper er 2300  så en må nokk ned på 8a for å lade med det mener det jeg foretrakk hvar 2500

Homecast

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. januar 2016, klokken 14:15
Sitat fra: Homecast på lørdag 09. januar 2016, klokken 11:44
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 09. januar 2016, klokken 10:14
Har et Kipor ig 2000 aggregat selv. Har testet det til min bil som med orginal kladden trekker 8 amp (1600w)på første trinn.
Aggregatet fungerer og bilen lader. Har bare prøvd det en 1/2 time for se at det ladet. Tenkte å ha det med i bagasjen som nødløsning på tvilsomme turer..
Lading med aggregat er en dårlig og uøkonomisk løsning. Ville kun satset på dette som nødløsning.
Lading med 8 amp tilsvarer vel ca 6-8km pr time. Min bil ville bruke 20 timer på å fylle tomme batterier.
Bruker du hytten ofte ville jeg satset på skjøte kabel.
Snakk med en elektriker om kabel dimensjon i forhold til laderens effektbehov.

130M skjøtekabel.. har du noen tanke om kosten her? den vil være sinnsvak, og kortsluttningsstrømmene i enden vil potensielt være så lave at det ikke er sikker at det går engang!

Jeg kan levere for 5450,-, 3G4 gummikabel inkl. "kladd" med 6A sikring i "hytte-enden". Det bør sikre høy nok kortslutningsstrøm og lavt nok spenningsfall.

Dette har du INGEN grunnnlag for å si at blir bra eller ikke uten å ha noen tall om kortsluttnigsstrømmer i anlegget.

Hytter har i utgangspunktet lave verdier, små trafoer og lange strekk gir ikke gode verdier.
Jeg ville sett på alle andre måter før dette ble vurdert. Og om du skal vurdere det så MÅ du ha en elektriker til å måle og ta en feb.dok beregning på det.

Hjelper lite uansett hvor man setter sikringen, det er kortsluttnignsstrømmen i enden av kabelen som er esensiell.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på lørdag 09. januar 2016, klokken 19:13
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. januar 2016, klokken 14:15
Jeg kan levere for 5450,-, 3G4 gummikabel inkl. "kladd" med 6A sikring i "hytte-enden". Det bør sikre høy nok kortslutningsstrøm og lavt nok spenningsfall.

Dette har du INGEN grunnnlag for å si at blir bra eller ikke uten å ha noen tall om kortsluttnigsstrømmer i anlegget.

Hytter har i utgangspunktet lave verdier, små trafoer og lange strekk gir ikke gode verdier.
Jeg ville sett på alle andre måter før dette ble vurdert. Og om du skal vurdere det så MÅ du ha en elektriker til å måle og ta en feb.dok beregning på det.

Hjelper lite uansett hvor man setter sikringen, det er kortsluttnignsstrømmen i enden av kabelen som er esensiell.

Ja, for fast installasjon må man ha elektriker. Her er det derimot snakk om en skjøteledning, og de færreste engasjerer nok elektriker for å høre om den eller den skjøteledningen kan brukes her og der. Derfor gikk jeg for sikreste mulige løsning. Du skal ha en ekstremt lav kortslutningsstrøm om du ikke klarer å løse ut en 6A sikring ved kortslutning f.eks 100m unna i en 4mm2 kabel. Om kortslutningsstrømmen faktisk er så lav ville jeg vært mer bekymret for resten av anlegget i hytta, som fort kan bestå av 16A skrusikringer og tvilsom kabling. En skjøteledning med innebygget 6A sikring med rask utløsekarakteristikk bør sånn sett øke sikkerheten på anlegget fremfor å belage seg på at sikringene i skapet skal løse ut. I tillegg er det jordfeilautomater som benyttes, så en kortslutning vil forhåpentligvis kjapt føre til en jordfeil også. Eldre hytter har sjelden jordfeilvern, og det er stort sett de eldre hyttene som ikke har parkering nær hytta.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Som sagt, du har null mulighet til å vurdere dette uten forbehold.

Dette har jeg merket på deg tidligere også (du anbefale 22kw lader bare fordi han hadde 63a 400v ov. Viste seg at han hadde en kraftig last på varmen som gjorde at ditt råd ikke stemte.

Dette er synd, for jeg ser på deg som dyktig i utgangspunktet. Men rådene du gir blir gitt uten nok info til å gjøre noen konklusjoner, hvilket viser enten stor vilje til å selge på bekostning av sikkerhet, eller liten evne til å se det elektriske anlegget som finnes utenfor lading av elbil.
Du er sikkert ikke enig men det er farlig å gi råd over internett uten forbehold slik som du holder på
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på lørdag 09. januar 2016, klokken 23:14
Som sagt, du har null mulighet til å vurdere dette uten forbehold.

Dette har jeg merket på deg tidligere også (du anbefale 22kw lader bare fordi han hadde 63a 400v ov. Viste seg at han hadde en kraftig last på varmen som gjorde at ditt råd ikke stemte.

Dette er synd, for jeg ser på deg som dyktig i utgangspunktet. Men rådene du gir blir gitt uten nok info til å gjøre noen konklusjoner, hvilket viser enten stor vilje til å selge på bekostning av sikkerhet, eller liten evne til å se det elektriske anlegget som finnes utenfor lading av elbil.
Du er sikkert ikke enig men det er farlig å gi råd over internett uten forbehold slik som du holder på

Det er nettopp pga. sikkerhet jeg deler ut endel råd. Som jeg nevnte tidligere er det ingen som bruker elektriker til å vurdere om evt. skjøteledning er smart. Skjøteledninger i denne strømstyrken er tross alt noe som menigmann har lov til å skru på selv. Uten andre råd vil man fort ende på løsninger som å kjøpe 3 stk. billige 50m trommelskjøteledninger på f.eks Biltema og koble de i serie. Da foretrekker jeg å anbefale en sikrere løsning, den sikreste som i praksis vil være aktuell for de aller fleste.

Skal man ta det du skriver bokstavelig skal ingen skjøteledninger tilkobles uten å være beregnet av en elektriker først, selv ikke en skarve 20-meter.

Forøvrig ga jeg ikke råd uten forbehold, jeg skrev at løsningen _bør_ gi høy nok kortslutningsstrøm til å løse ut vern.

Noen andre måter å hente strøm fra hytta på 130m unna ser jeg ikke som kostnadsmessig realistiske (type nedgravd PFSP i grøft osv.), så da står man evt. igjen med å få lagt opp et eget uttak på parkeringsplassen med eget abonnement der forutsatt at strømlinjene passerer i nærheten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA