Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vedlikeholdslading

Startet av Caspar, fredag 21. mai 2010, klokken 17:33

« forrige - neste »

Caspar

Jeg hadde sprekk i to av batteriene i vinter og tok ned pakken og skiftet disse. Etter det har jeg bare kjørt 7-8 ladinger før displayet varslet at det var behov for vedlikeholslading. Batteripakken er jo nyfylt med vann (9 liter) så det kan neppe være behov for vann. Kommer varsel om vedlikeholdslading opp etter X antall oppladinger ? Hva gjør jeg nå ? Hvilken funksjon har vedlikeholdslading ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

BauDemo

hmmm.... there is a "sök" button up there.
type in Vedlikeholdslading and see if something comes up.
;)
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Caspar

Yes, I am not unfamiliar with it, but the point was that I just had the batteries out and filled with water. I thought maybe the water was an important part of maintenancecharging and it is not as relevant to me even if the instruments believes it is time
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Der er ingen direkte sammenheng med batterienes behov for vann, og servicemeldingen i displayet.

Displayets melding er kun en melding beregnet ut fra at bilen nå har ladet 1050 Ahr i fase 2. Normalt vil dette bety at du burde fyllt vann for lenge siden, da batteriene normalt vil ha behov for vann etter 500 Ahr lading i fase 2.

Legg merke til at jeg bevist sier lading i fase 2 i stedet for overlading. Dette grunnet nye oppdagelser som tilsier at fase 2 lading nødvendigvis ikke er overlading. Denne oppdagelsen kan muligens forklare hvorfor noen biler bruker mer vann enn andre.

Men tilbake til spørsmålet ditt: Der er ingen følere som gir beskjed til instrumentet om veskenivået på batteriene dine. Har du servicemelding, må du nullstille dette, da bilen samtidig med servicemeldingen går inn i en beskyttelsesmodus som hindrer lading over ca 80%. Dermed får du ikke ballansert blokkene, og kan risikere reversering og skader om du kjører bilen for langt ned.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

BauDemo

Ok, I may have been too harsh Caspar. Sorry about that.
As elektrolux sais the lamp on the dash lights up when a number of "phase2" Ah is registered in the BMS ECU of the car.  There are no sensors that really check or sense if the batteries need water.  So you can just use instrument to set that light out. You have 3 alternatives for setting this - the "official" service instrument Actia FR2000, I have heard that instrument available from RAV4_EV should be able to make that, or my solution (nikometer) with manager function.
The part that really interests me is how did you fill water in the batteries while they were out? Did you charge and overcharge them to a particular temperature and then fill up with water?
Feel free to use Norwegian - I think I understand, but you never know. :)
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

El rayo

#5
Sitat fra: Caspar på onsdag 14. april 2010, klokken 19:07
Hvilken funksjon har vedlikeholdslading ?
Vedlikeholdslading skal alltid utføres før man fyller vann på batteriet. Vedlikholdslading gir 5 timer lading med 10A batteristrøm fra det tidspunkt fase 2 lading normalt startes (gjelder de første BMS-programmene opp til og med B111). Når ladingen er ferdig må mekanikeren være til stede og vente 15 minutter før man fyller vann.

B116 program gir 5 timer lading med 8A fra det tidspunkt fase 2 lading normalt startes. Når denne ladingen er ferdig tar laderen 25 minutter pause, lader med 8A i 5 minutter, osv i 72 timer. Dette gjør at batteriet holdes klart til vannfylling til mekanikeren har tid til det.

Laboratorieforsøk med nye batterier for 15 - 20 år siden viste at etter 1050Ah fase 2 lading var det nødvendig å fylle vann og dette ble programmert inn i BMS. I praksis viser det seg at vannforbruket øker etterhvert som batteriet blir eldre og vi må derfor fylle vann mer enn dobbelt så ofte.

Se http://norstart.ning.com/page/3137476:Page:12761 klikk på "Think Classic" og så "Prosedyre for vannservice".
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på torsdag 15. april 2010, klokken 23:34
Laboratorieforsøk med nye batterier for 15 - 20 år siden viste at etter 1050Ah fase 2 lading var det nødvendig å fylle vann og dette ble programmert inn i BMS. I praksis viser det seg at vannforbruket øker etterhvert som batteriet blir eldre og vi må derfor fylle vann mer enn dobbelt så ofte.

Bruk av Robometer viser at nye batterier får ca. 7-8% overlading når laderen har en 1.15% faktor for fase 2, mens eldre batterier har en mye brattere og senere spenningsstigning på slutten, som medfører at samme fase 2 faktor gir 15-16% overlading.

Flere 2004-2005 serier av SAFT batteriene har vist seg å ha en veldig tidlig spenningsstigning som "lurer" laderen over i fase 2 alt for tidlig, og i ekstreme tilfeller har dette resultert i omtrent null overlading. Har nettopp recondisjonert et slikt sett ved hjelp av Nasa metoden, og venter spent på å montere dem inn i Partneren for "field" testing, som bør bekrefte at de nå får nødvendig overlading.

Har bilen unormalt lite vannforbruk, kan årsaken være en slik ladekurve på blokkene, og bør adresseres ved å tilføre mer lading i form av "falske" vannservice, eller recondisjonering.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Man kan teoretisk endre ladeforløp ved å endre motstand av temp. følere fra batteripakken. En potmeter i serie med disse kan øke motstand og forfalske en kunstig høyere temperatur eller parallel koblet til å gi en kunstig lav temperatur. Vet ikke hvor nyttig dette kunne være enda. Problemet ligger i for høy indre motstand av batteriene skal jeg tro.

For tidlig spennings økning mot slutten av ladeprosess har vi sett i sterk kulde. Batteriene ble ikke fulladet skikkelig og ubalanse oppstår. det er kanskje best i slike tilfelle å tilføre litt varme til batteripakke før lading av og til.

De med tilgang til riktig utsyr kan aktivere ekstra overlading  selv som Elektrolux sier.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Ken på fredag 16. april 2010, klokken 10:19
For tidlig spennings økning mot slutten av ladeprosess har vi sett i sterk kulde. Batteriene ble ikke fulladet skikkelig og ubalanse oppstår.
Nikometeret kan logge. Jeg har logget all kjøring og lading siden jeg monterte nikometeret. Skulle ønske jeg hadde hatt dette instrumentet fra jeg kjøte bilen, men jeg merket meg 2 punkter ved 114V batterispenning under kjøring (ved 100A og 50A strømtrekk) ved hjelp av FR-2000. Og dette er fremdeles likt for min batteripakke. Spenningen ved ladeslutt er også den samme som for 5 år siden, men mye enklere å sjekke med nikometeret da jeg kan se på loggen i stedet for å passe på manuellt mot slutten av ladingen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Nå har bilen min etterhvert gått over til å ikke lade mere enn 80% fordi jeg ikke har slettet varslingen om behov for vedlikeholdslading. Har jeg forstått det riktig at det er på slutten av oppladingen vannforbruket er høyest grunnet høy temperatur ? Jeg kjører aldri mere enn 2-3 mil om gangen, og forsøker å avbryte ladingen før den når 100%. Er jeg helt på villspor, eller er det like greit å la bilen være i 80% modus ? Vil jeg da skåne batterier og unngå høyt vannbruk ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

At laderen nekter å lade mer enn 80% er nok nettopp for å hindre ytterligere vannforbruk, og varmgang.

Det er ikke tilrådelig å utnytte dette til å avbryte ladingen. Du vil oppnå uballanse i pakken, reversering av blokker i nedre kapasitetsregisteret, og redusert kapasitet.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#11
Enig med Elektrolux, dette er ikke en tilstand du bør ignorere.

Går ut fra at du også har melding: "Maintenance charge required", som har vært der en god stund.

Sakset fra servicemanualen: "Meldingen om vedlikeholdslading tennes etter 1060 overladede Ah. Etter 1160 overladede Ah etter siste vannfylling, vil feilmelding vises og ladingen begrenses til 75% kapasitet."

Batteriet kan balanseres ved toppplading og ved utlading. Hvis du velger å fortsette som nå blir ikke batteriet balansert ved topplading.

Ved balansering ved utlading må man være ekstremt forsiktig ved kjøring; det må ikke forkomme høy strøm da det kan skade den/de cellene som er reversert. Etterhvert vil din dårligste celle ligge mellom 0% og ca 30% og få et konstant høyt vannforbruk (selv om energimeteret viser mellom 50% og 80%).

Med ditt kjøremønster ville jeg ladet fullt rett før jeg slkulle kjøre én gang hver 14. dag og ellers holdt energinivået så lavt som mulig.

Jeg vil anbefale at du anskaffer nikometer og holder øye med batterispenningen. Hjemmesiden: http://www.evmonitor.info/

Nikolay og jeg fikk testet en god del i Sverige nylig, jeg kan ta en tur og se om vi har fått til funksjonen med å slette meldingen, hvis du vil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA