Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mange systemer gikk ned - tilbakestilt når man starter igjen?

Startet av Bente, tirsdag 01. mars 2016, klokken 11:19

« forrige - neste »

Homecast

Sitat fra: elektrolux på søndag 24. januar 2016, klokken 16:04
Sitat fra: Homecast på søndag 24. januar 2016, klokken 14:07
Sikkerhetsmessig er jeg enig med din Nissan forhandler, det er ingen sikkerhet før håndtaket på de kladdløse utgavene. Det er det i kladden på den du har kjøpt

Dette er feil.

Spark har koaksial kabel, altså skjermet kabel. Dermed er det umulig å komme inn til strømførende ledere uten å skape jordfeil som vil utløse forankoblet jordfeilvern. Disse kablene altså sikret helt inn til Schuko'en mens de"originale" har en usikret bit på 30 cm i tillegg til en tung kladd som er årsaken til at vi i dag sliter med flere skadde Schuko stikk.

Anlegg uten jordfebryter da? Ingen tvil om at disse brukes på mange av dem. Så den kjøper jeg ikke.
De som er for gjerrige til å sikre seg skikkelig ladepunk er de samme som ikke oppgradere sikringsskapet sitt veldig ofte.

30 cm er værre en hele kabelen på 7,5 meter?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Homecast

Sitat fra: Powerflux på søndag 24. januar 2016, klokken 16:07
Himmel og hav Homecast, nå begynner hysteriet ditt å gå over alle støvelskaft ??? Du burde nok aldri hatt el-bil, ikke strøm i ditt eget hus heller. ALT i dine øyne er jo livsfarlig!! Rart ikke hver eneste garasje og hver eneste el-bil står i lys lue hver dag?
Det er et stykke mellom normal forsiktighet og din skriking om Ragnarok i absolutt alle henseender rundt el-billading.
Det holder nå...........

Sier han som skriver at det var en skandale av bilforhandleren?

Ja jeg vet hvor farlig strøm er og hva slags forhold mange har til strøm.
Kan man det er det lite risiko, her er det et åpent forum hvor mange spør og da er det håpløst at alle som selger egne løsninger som er laget kun for å være billige reklamerer om dette i alle tråder.

Kjøp og salg  delen av forumet er for dette!

Har nok erfaring til at jeg kan stå inne for det jeg skriver. Synd ikke alle har like mye kunnskap til at de klarer å være kritiske til alle råd som blir gitt her inne, men derfor skriver jeg. For å være en motvekt til alle disse letvinne løsningene som ikke er elsikre!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Charge-amp er ikke en bedrift som faller inn under denne kategorien,  selv om det kan virke som om du mener deres kabler.

Min påstand er at disse er tryggere enn originalen grunnet en manglende kladd som er direkte farlig om vekten av den ikke avlaster.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Min påstand er da at om den hadde vært tryggere og bedre så hadde den blitt levert med bilen fra fabrikk.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Tror nok at fabrikken velger rimeligere kabler. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

fredag

Sitat fra: elektrolux på søndag 24. januar 2016, klokken 18:40
Charge-amp er ikke en bedrift som faller inn under denne kategorien,  selv om det kan virke som om du mener deres kabler.

Min påstand er at disse er tryggere enn originalen grunnet en manglende kladd som er direkte farlig om vekten av den ikke avlaster.

Siden du nevner ChargeAmps Spark kabelen: Såvidt jeg har fått med meg, så krever IEC 61851-1 / 62196-1 punkt 3.12 at in-cable control box skal befinne seg i stikkontakt-pluggen eller maksimalt 0,3m fra stikkontakt-pluggen (unntak: Tyskland 2m), og NEK 400 krever at mode2 ladekabler som tilbyr mer enn 10A skal ha industrikontakt. Tilbyr ikke ChargeAmps Spark 16A lading på schuko? Si fra hvis jeg tar feil, jeg er ingen ekspert på dette.

Er ChargeAmps Spark kabelen faktisk lovlig å selge/bruke i Norge?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

Fullt lovlig å bruke i Norge. Se her for mer info: http://charge-amps.com/spark/

Nye krav trer i kraft 2017 som krever en strømbryter ( kladd ) også på kabler med type 1 pistol. Type 2 har hatt dette kravet lenge, noe som er grunnen til at Charge-amps ikke har levert Spark16-2 kabler. I stedet har de utviklet RAY16-2 som i følge den siste informasjonen i april 2016. I god tid før 2017 vil Charge-amps lansere en RAY16-1 kabel som tilfredstiller kommende forskrifter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: fredag på søndag 24. januar 2016, klokken 23:03
Sitat fra: elektrolux på søndag 24. januar 2016, klokken 18:40
Charge-amp er ikke en bedrift som faller inn under denne kategorien,  selv om det kan virke som om du mener deres kabler.

Min påstand er at disse er tryggere enn originalen grunnet en manglende kladd som er direkte farlig om vekten av den ikke avlaster.

Siden du nevner ChargeAmps Spark kabelen: Såvidt jeg har fått med meg, så krever IEC 61851-1 / 62196-1 punkt 3.12 at in-cable control box skal befinne seg i stikkontakt-pluggen eller maksimalt 0,3m fra stikkontakt-pluggen (unntak: Tyskland 2m), og NEK 400 krever at mode2 ladekabler som tilbyr mer enn 10A skal ha industrikontakt. Tilbyr ikke ChargeAmps Spark 16A lading på schuko? Si fra hvis jeg tar feil, jeg er ingen ekspert på dette.

Er ChargeAmps Spark kabelen faktisk lovlig å selge/bruke i Norge?

NEK400 omhandler bare faste installasjoner og stiller derfor ingen krav til mobilt utstyr.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA