Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp av elbil og kjøre mye per år

Startet av Wabi-Sabi, torsdag 17. desember 2015, klokken 09:07

« forrige - neste »

Wabi-Sabi

Hei
Jeg har bestemt meg for å sette bort min Model S for vinteren.
Den blir parkert i en oppvarmet garasje og tatt frem igjen når
vinteren er over, og solen igjen begynner å varme.

-Trenger tips hva som er beste vedlikeholdslading for batteriet.
bør jeg holde batteriet innenfor en viss min / max prosent?

-Smålade, eller la batteriet komme ned på anbefalt minimum
og så lade helt opp til anbefalt max?

-Tenkte og sette den på bukker for at dekkene ikke skal bli urunde, og
for å avlaste luftfjæringen.
Er det andre trygge jekkpunkter enn de på kanalene?

-Noen anbefalinger for "CarCovers"?

-Noen andre tips som jeg ikke har tenkt på?



Wabi-Sabi - the art of finding beauty in imperfection and profundity in nature, of accepting the natural cycle of growth, decay, and death

RaBalder

Helt ærlig, så er det første som slår meg sammenligningen med kyr som står hele livet i fjøset på båsen og aldri kommer ut. Aldri gå på enga å spise gress selv, kjenne vinden eller hilse på katta.

Skal du pakke bort Teslaen.
Ikke la den få snø på seg.
Skli på isen.
Spinne litt oppover bakkene.
Og slenge med rompa i svingene.

Fysjom....  :o



(((
Jeg ville satt lading til 50% og latt den stå plugget i. Hvis du kan se til bilen selv hver 14. dag, så ville jeg også satt den i strømsparemodus. Eventuelt tatt en power-off.

Aircondition m/kompressor ville jeg kjørt noen minutter hver måned.
)))

Tuxedo

Dropp noe som helst dekke ("CarCovers") hvis den skal stå i garasje.

Sett ladegrensen til 50% og plugg inn bilen.  Da vil den automatisk vedlikeholdslade et par ganger i uken, og dette er akkurat passe.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Sjøhyene

Sitat fra: RaBalder på onsdag 11. november 2015, klokken 20:34
Helt ærlig, så er det første som slår meg sammenligningen med kyr som står hele livet i fjøset på båsen og aldri kommer ut. Aldri gå på enga å spise gress selv, kjenne vinden eller hilse på katta.

Skal du pakke bort Teslaen.
Ikke la den få snø på seg.
Skli på isen.
Spinne litt oppover bakkene.
Og slenge med rompa i svingene.

Fysjom....  :o

+1
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Wabi-Sabi

Sitat fra: RaBalder på onsdag 11. november 2015, klokken 20:34
Helt ærlig, så er det første som slår meg sammenligningen med kyr som står hele livet i fjøset på båsen og aldri kommer ut. Aldri gå på enga å spise gress selv, kjenne vinden eller hilse på katta.

Skal du pakke bort Teslaen.
Ikke la den få snø på seg.
Skli på isen.
Spinne litt oppover bakkene.
Og slenge med rompa i svingene.

Fysjom....  :o



(((
Jeg ville satt lading til 50% og latt den stå plugget i. Hvis du kan se til bilen selv hver 14. dag, så ville jeg også satt den i strømsparemodus. Eventuelt tatt en power-off.

Aircondition m/kompressor ville jeg kjørt noen minutter hver måned.
)))


Hehe, takk for konstruktive råd, og takk for kritikk.
Ja, det er skrekkelig å tenke at Teslaen kan bli våt og kald på potene  :-)

Neida, jeg ser helt klart ditt poeng, og beslutningen om å gjøre dette er sammensatt,
Oppkjørselen til garasjen er veldig bratt, det er ca 1cm klaring under bak når
jeg kjører opp fra gata. Og om det er is vil den ta nedi. Og er redd jeg kan
begynne å skli, der er trangt og bratt.
Og selvfølgelig saltingen her i Trondheim er et punkt i avgjørelsen.
Så valget sto mellom vinterdekk og en Toyota, det ble en trist Toyota.

Gode råd:
Rådet om om aircondition hadde jeg ikke tenkt på, takker.
Lading til 50% høres fornuftig ut, takker for den også. Hvordan tar jeg power-off?
Wabi-Sabi - the art of finding beauty in imperfection and profundity in nature, of accepting the natural cycle of growth, decay, and death

Wabi-Sabi

@Tuxedo

Takker for råd om lading og CarCover, ja bilen står i kjellern
og det er ganske mye støv der.
Tenkte "CarCover" ville være bra, jeg får vurdere det.
Wabi-Sabi - the art of finding beauty in imperfection and profundity in nature, of accepting the natural cycle of growth, decay, and death

Wabi-Sabi

@Sjøhyene

Temperaturen er vel ca 5-9 grader, ganske jevnt, så det burde vel være ok.
Wabi-Sabi - the art of finding beauty in imperfection and profundity in nature, of accepting the natural cycle of growth, decay, and death

petersv

Er bilen nyvasket når den settes bort kan du fint bruke et dekke til bilen.

fonberg

#8
Replikk: Kombinasjonen av app-varming, lynraskt varmeapparat og fantastiske vinterkjøreegenskaper gjør at jeg synes Tesla er en super vinterbil  :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

BMW850

Skal du lagre bilen inne er dette originale Tesla-coveret det eneste riktige. Åpninger for ladeluke og ventilasjon for lading.Du kan få kjøpt mitt som er helt nytt og ubrukt for 2800 + frakt til Trondheim. Ikke engang prøvd på bilen. Koster i overkant av 3000 i USA uten frakt. Vet ikke helt om dette fås i Norge nå. Om det gjør regner jeg med at det koster noe mer enn i USA.

Send PM om interessert.

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/model-s-indoor-car-cover
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Wabi-Sabi

Nå gikk det slik at jeg solgte Teslaen før jul, så det ble ikke noe vinterlagring.

Jeg kjøpte dette originale Tesla trekket nevnt over, men nå får jeg nok ikke bruk for det.
Det ligger fortsatt uutpakket i esken det kom i.

Er det noen som er interessert i å kjøpe det?

Ta gjerne kontakt:
tlf 41556290
email: iamoystein@gmail.com
eller PM
Wabi-Sabi - the art of finding beauty in imperfection and profundity in nature, of accepting the natural cycle of growth, decay, and death

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA