Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Solcelleanlegg

Startet av Sveinal, lørdag 22. juni 2013, klokken 09:31

« forrige - neste »

kaiat

Slik jeg har forstått det, er grunnen til at det er vanskelig å få godkjent bytte av batterikjemi, det at bilens egenvekt blir endret. Norske myndigheter er spesielt hissige på dette med endring av vekt og at det da trengs papirer på dette fra kjøretøyfabrikant. Jeg tror dette skyldes den relativt store importen av amerikanske SUVs og full-size pickups som ble registrert som avgiftsfri lett lastebil for en del år tilbake. Det var vel et par importører som ble tatt i juks med papirer den gangen om jeg ikke husker feil... Etter det ble det strammet inn.

Elmo

Sitat fra: kaiat på mandag 04. januar 2016, klokken 12:13
Slik jeg har forstått det, er grunnen til at det er vanskelig å få godkjent bytte av batterikjemi, det at bilens egenvekt blir endret.
PSA classic, som er en av de som er mest aktuelle for bytte av batterikjemi, er i elbilutgave ned-registert fra 5 til 4 personer i forhold til bensinutgavene, så da skulle det jo bare være å registere dem opp til 5 igjen (og montere midtsele i baksetet).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

E_S

Ja, nå har jo dagens samferdselsminister, som er den første på mange år som ikke er erklært bilhater og veimotstander, fått gjennom en kraftig oppmykning av det regimet slik at amerikanske biler som ble lastebilregistrert for å slippe avgifter kan få igjen en lavere totalvekt på 3500 kg eller mindre igjen uten at man må gjennom en papirmølle og unødvendige ombygginger.

Får tro at dette kan ha en effekt på andre endringer også, hvis krav virker som de er tatt ut av løse luften uten noen god teknisk begrunnelse.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA