Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Leafys, tirsdag 26. januar 2016, klokken 17:56

« forrige - neste »

Leafys

Jeg skal prøvekjøre den nye leafen (30 kWh) en helg i januar. Turen går fra Oslo til Lillesand, en en rute som kjøres ofte av oss. Noen tips til hvordan turen bør planlegges ift. lading? Takk for svar!

leafnor

Hei.

Gjør deg kjent med mulige ladere på strekningen her: http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Forslag fra en trønder som aldri har kjørt Leaf så langt sør:

- Oslo og forutsatt fulladet
-Tønsberg 100km (ladetid ca 18 min, 30 min på retur)
-Porsgrunn 63 km (Ladetid 30 minutter, 20 kWt, 20 minutter på retur)
-Stopp på Brokelandsheia , 4993 Sundebru eller Kjølebrøndsveien 11, 3766 Sannidal og lad i 10 minutter

Da har du strøm til å nå frem til Lillesand 

På retur samme ladesteder, men kanskje legg inn 10 min i Drammen, og reduser til 20 min i Tønsberg.

Tidene jeg forslår er basert på det som ser ut til å være at 30kWt LEAF lader på så og si 40 kW til langt opp i SOC.


Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bjoris

Alle elbiler begynner å lade saktere fra ca 50% SOC, jo tøffere du er ifht til å kjøre på lav SOC jo kortere ladestopp blir det:) Husk at bilen går ganske langt etter at en får low battery warning!

Nå ryktes det at 30 kWh Leaf tåler 100 kWh lading, isåfall kan det nok stemme at 50 kWh holder seg lengre, men det er i såfall fordi den kunne tatt i mot mer enn 50 kWh under 50% SOC, men laderen leverer pt ikke mer!

Vel, gleder meg til å teste ut fra 20.1. Håper LeafSpy fungerer da den gir utrolig mye interessant info, det er feks mye lettere å kjøre på lav SOC med denne som hjelpemiddel og denne skalaen for ladefart er interessant om en ønsker å rasjonalisere ladingen!

Lykke til med testen, med litt edruelige forventinger blir det bra, men det blir fortsatt mye lading også med enn 30 kWh Leaf. Kortere lade tid er gull, men kø og annen faenskap kan for ødlegge idyllen...

I dg kom jeg inn rett etter en Mitsubishi PHVE Hybrid, mulig jeg er veldig egoistisk, men ser ikke helt poenget med å hurtiglade en slik på vei til fjells, det må jo bli vesentlig dyrere enn bensin også? En av de store ulempene med hybrider er jo at de må lade over alt om det skal være noe vits, men hurtiglading hadde ikke jeg gjort iallefall...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA