Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaring etter prøvekjøring av Zoe, Leaf og Soul

Startet av Kjelliken, mandag 19. oktober 2015, klokken 08:02

« forrige - neste »

Kjelliken

Hei skal til Stavanger i morgen med E-Golf fra Bergen

Er det noen som har tatt denne strekningen. Ser det kan bli knapt med strøm og mulig lade litt i Haugesund.

Eller ved møller de har vist 5 16 amper ladere som kan nyttes.

Andre alternativer ?

Da det enda ikke er noen hurtigladere mellom Lervik på stord og Randaberg? :o
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

pberg

Det er 117km - 8km ferje. Det burde vel gå helt greit fra Stord til Randaberg? Hvis du kjører fint og økonomisk?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

gulars

Kjørte strekningen selv forrige helg. 2 voksne, 1 barn og bagasje. E-Golf med varmepumpe. Ladet til 96% på Stord. Stord-Stavanger (ikke Randaberg) kjørte jeg på eco+ da det var flott vær og temperaturen var helt flott inni. Kom inn til Stavanger sentrum med 40% rekkevidde på tanken.

Returen foregikk på søndagen med mye nedbør og 14 grader. Kjørte stort sett i eco her da jeg trengte varme i bilen, og prøvde egentlig ikke å kjøre noe økonomisk. I siste tunnelen mot Stord gav jeg på oppover bare for å se hvor mye det gikk fra tanken, men kom fortsatt fram på ladestasjon med 24% på tanken.

Hadde vært skeptisk til turen på vinteren med snø på veien, men nå på denne tiden er det ingen problem

zbk

Null problem å kjøre dette strekket nå på sommerstid. Kjørte fra Os til Sola for et par uker siden med en Zoe uten å lade på veien og kom fram med 3mil estimert rekkevidde igjen (på tørre veier og litt medvind, riktignok). Det er synd det mangler CCS-lader på Haugalandet, men om du lader litt sør på Stord burde du klare hele veien fram uten store problemer.

Griper rekkeviddeangsten taket altfor hardt har som du sier Møller noen ladepunkter, men det finnes også 16A på Aksdal som ligger langs ruta. Kniper det veldig mot slutten kan du også stoppe på Randaberg for å fylle på hurtigladeren der.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Kjelliken

 :o Turen er unnagjort men ikke helt uten rekkevidde angst.. Jada jeg vet at 19" sommerhjul ikke hjelper på rekkevidden.. :P

Men Ladet til 98% kjørte innom Møller i Haugesund fordi jeg hadde sagt ifra om at jeg var på vei ned.. Kom dessverre litt etter stengetid og Møller hadde selvfølgelig fylt opp alle lade stasjonene sine med sine kundebiler eller demo biler. Woohoo.

Så siden rekkevidde agsten var der ble det to timer stopp på amanda med skikkelig slow charge..
Og kom til Randaberg med god margin.

Så vi kjørte direkte til Stort på hjemtur søndag.. og med veldig pen kjøring på tørr vei rundt 14 grader var det 20 km igjen på batt ved ankomst Stord. Så vi kunne ha kjørt litt fortere og enda klart det.

Det som kommer frem i en slik situasjon er at det går om en må og kjører fint.
Men om en skal være komfortabel bør det komme ccs lader helst på Aksdal.

Og ikke bare en men min to Av hver type lader. Tesla har jo 6 stykk der... :) Just saying.
Da hadde det holdt med 15-20 min på stord og 10 min på Aksdal.. og ikke nesten 45-50 på stord..


I tillegg til dette spør folk meg hele tiden om rekkevidde på elbil..

Mitt generelle svar er at det ikke er noe stress i Bergen for her er det endel hurtigladere å velge mellom.
Men andre steder er det verre.. Da sier de fleste ahh jeg kan kjøre 60 mil på disel bilen.. ja men det er ikke bare en bensinstasjon mellom bergen og oslo?
Det er mitt generelle svar. noe å tenke på...

Så problemet er ikke range det er utbygging av mulige lade plasser.
Jeg tenker bensinstasjoner kan nyte godt av å ha en slik ladestasjon i nærheten..
Vi har jo tross alt litt tid å slå ihjel når vi er å lader.. Mersalg er det ikke det bensinstasjoner lever av for tiden?
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

EinarV

Litt OT her, men jeg hadde selv en ca 1500km tur på en langhelg med min i3 oppover langs kysten fra Stavanger til Geiranger via Molde. Hadde bl.a. stopp på Stord. Jeg vil tro at både Shell og McDonalds på Stord har litt ekstra business pga hurtigladerne i området. Ellers så tror jeg at flere av hurtigladerne tjener penger nå. Det er en reel mulighet for å tjene penger på å tilby ekstra tjenester rundt hurtigladerne. Best stasjonen på Jølstraholmen i Sogn og Fjordane f.eks. har en privat hurtiglader som de har satt opp støvsuger ved siden av, de har også rabatt på varmmat ved lading over 20 minutter tror jeg det var. Det blir selvfølgelig en del flere stopp på en langtur med en elektrisk bybil enn en fosilbil, men turen var veldig fin og lærerik.

Når jeg kjører en slik langtur så velger jeg ladeplasser ut i fra betalingsløsning og hvem som har laderen. BKK boikotter jeg pga forhåndsregistrering og app styr for å få lade, uholdbar løsning for en som er gjennomreisende. Mens Best stasjonen på Jølstraholmen kjørte jeg innom fordi jeg vil støtte noen som setter opp hurtiglader på eget initiativ uten offentlig støtte, de har også en kjapp og enkel betalingsløsning med kortleser (slipper å trykke inn pin). Ellers så ladet jeg på Fortum og Grønn Kontakt sine ladere der jeg kan bruke elbilforeningen sin brikke.

Ellers så ser jeg for meg fire plasser det godt kunne vært hurtigladere mellom Stord og Randaberg. Ved avkjøringen fra e39 mot Karmøy, Aksdal, krysset mellom e39 og r134?? Mot Røldal og ved Shell stasjonen i Sveio? Langs e39 der du kan svinge av til Haugesund på vei sørover... Det viktigste blir nok å prøve å få til noe på Aksdal...
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

gulars


Kjelliken

E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA