Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: VW T1 inspirert Campingbil med 50 mil rekkevidde

Startet av Mhp, onsdag 06. januar 2016, klokken 10:06

« forrige - neste »

Mhp

Sikringen til varmekolben gikk nylig og jeg hadde allerede flyttet den til AC uttaket.. så da var det slutt for strømvarme.

Vurderte å skru ut PCU og bytte sikringene, men tenkte det var mindre jobb å sette inn en webasto og da vil jeg også få lengre rekkevidde om vinteren. Kjøpte en Thermo Top C diesel fra en høgger, den leverer 5kwt max og 2.5kwt på halv fart. Det står også i veiledningen at den trenger minimum 4 liter kjølevæske i systemet.  Jeg var både usikker på hvor mye veske det er i systemet og om 2.5kwt blir for mye så jeg la opp en liten ekstra sløyfe med kobberrør for å øke volumet og kjøling.  Tanken er å sette på isolasjon på rørene de kaldeste dagene.

Feste til Webasto ble laget i 40x40 vinkelstål som er 4mm tykt, helt optimalt hadde vært 3mm. Måtte også dreie opp nye gjenger til feste av braketten. Det var hull men ingen gjenger på den siden.

Styrestrøm henter jeg fra den brune lederen i original kablingen til bilen.

Når jeg fikk Webastoen var den kablet for Can-bus kontroll, men ved å flytte en ledning til pinne 1 startet den fint på 12v pilot signal. Vannpumpen på Webastoen virket dessverre ikke, så jeg koblet på en Think original pumpe i stedet, da fikk jeg påkobling nedover og ikke til siden som passet noe bedre med mitt planlagte røropplegg.

Planen var å bruke en gammel snøfreser tank, men jeg synes den passet dårlig, så jeg kjøpte en vindusspylertank på biltema som en midlertidig løsning. Men den tanken er litt liten (2,5L) og jeg er usikker på om den tåler diesel i lengden, så planen er å finne en som er litt større og beregnet for formålet. Jeg har også brukt en midlertidig drivstoffslange, den jeg har nå er nok for tykk (4mm innvendig). Det virker fint så lenge det er diesel på tanken, men er usikker på om den starter igjen hvis den blir kjørt helt tom. Det er forøvrig anbefalt i manualen å montere diesel pumpen vannrett.

12v strøm henter jeg rett fra batteriet og bruker det originale jordingspunktet.

Eksospotten er festet på en brakket mellom innerskjerm og høyre motorfeste, brukte en av skruene til innerskjermen som feste, har ikke merket noe til eksos lukt så virker å fungere fint.

Tenker litt på å koble den til Defa Smartstarten som jeg bruker til kupevarmer, men bilen står parkert i garasjen så usikker på om det er så gunstig.

Jeg er akkurat ferdig med jobben så vi får se hvor bra dette fungerer over tid, men det var godt å få varme i bilen igjen på vei til jobb i dag.   :)
SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

Go-carter

Veldig bra bilder! Dette er til god inspirasjon for oss som sitter på gjerdet.

Styrer du webastoen med originalt betjeningspanel, eller styres den kun med 12v signal?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Mhp

Den styres foreløpig bare av betjeningspanelet i bilen, pilotsignalet kommer på hvis viften er på og varmen vris til der hvor fargen skifter fra blå til hvit - omtrent "kvart over"

Men det er en smal sak å starte varmeren med et 12v signal fra en bryter inne i kupeen eller en fjernkontroll av noe slag om det er behov for det.

I min andre Think, hvor det originale varmeapparatet fortsatt virker er planen å sette inn en Webasto i serie med varmekolben, og sette en bryter i kupeen hvor jeg kan velge hvilken som skal varme. Planen var da å ganske enkelt sende pilotsignalet via en 2 veis bryter.

Mhp
SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

Go-carter

#3
Sitat fra: Mhp på tirsdag 01. desember 2015, klokken 14:18
Den styres foreløpig bare av betjeningspanelet i bilen, pilotsignalet kommer på hvis viften er på og varmen vris til der hvor fargen skifter fra blå til hvit - omtrent "kvart over"

Men det er en smal sak å starte varmeren med et 12v signal fra en bryter inne i kupeen eller en fjernkontroll av noe slag om det er behov for det.

I min andre Think, hvor det originale varmeapparatet fortsatt virker er planen å sette inn en Webasto i serie med varmekolben, og sette en bryter i kupeen hvor jeg kan velge hvilken som skal varme. Planen var da å ganske enkelt sende pilotsignalet via en 2 veis bryter.

Mhp

Supert - dette gjør det jo veldig enkelt. Er dette en sånn Webasto som er modell-spesifikk til bil? De går jo veldig billig på Finn, fordi de nettopp ikke har noe betjeningspanel. Men den kan altså tvangsstyres ved å bruke samme pinne som du bruker?

Det er ekstern dieselpumpe til disse Webastoene også?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Mhp

Den jeg kjøpte hadde stått i en Citroen Jumpy fra 2007, men tror det er litt bingo om det vil virke eller ikke. Er rimelig sikker på at Thermo Top Evo feks må startes via et W-bus signal.

Men tror sjansen er god for at det vil virke med en C modell. Men jeg hadde en "backup" plan hvis det viste seg at det ikke ville virke, hadde kjøpt en slik w-bus adapter http://www.ebay.com/itm/161841312325 på ebay.

Stemmer at det er en ekstern diesel pumpe på disse, tror også det er viktig å se etter en som har vannpumpen montert på varmeren da disse skal kunne fungere som parkeringsvarmer også.

Mhp
SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

LN-YOV

Hallo!
Her er en variasjon over temaet :-)
En Termo top EVO får akkurat plass rett bak radiatoren, festet med mutter-nagler.
Har laget to tanker av en komposita av aluminium, glassfiber epoksy og polyuretan plate ifra Biltema, som tank lokk bruker jeg Biltema 25-8010 drivstoffgiver, slik får jeg også tankmåler! :-)
En av tankene er til diesel, den andre tenkte jeg skulle virke som en buffertank! den inneholder 1.5 liter kjøleveske og en kopper rør loop som virker som varmeveksler!
En advarsel!
Jeg laget første tanken i fjor og da gjorde jeg en feil!
Jeg laget uttaket for dieselen flus med gulvet i tanken med det resultat at hele dieselslangen ble til en lang istapp!
På MK II versjonen er uttaket for diesel hevet med 2cm over gulvet og jeg har støpt inn en drenerings plugg for vann!

Mhp

En slik custom tank er jo helt klart det beste, slik at man får utnyttet plassen best. Men da må man vel kunne sveise? Hvordan lager man en slik tank av aluminium?

Mhp
SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

LN-YOV

Hei!
Tanken er laget ved å brekke en Al. plate, så lage selve tanken av en polyuretan plate (kjøpt i båtavdelingen hos biltema)!
Kle sidene med glassfiberduk og epoxy, så lime dem til aluminiumen og hverandre med glassfiberstrimel og epoxy!
Segger ut noen bilder, merk det er både fra den første og den andre tanken!

LN-YOV


LN-YOV


LN-YOV


Mhp

Hei

Kunne man ha laget den i bare polyuretan og glassfiber, eller må aluminiumen med for å gjøre den solid nok?
SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

LN-YOV

Hei!
Aluminiumen er der for å lage en base som er lett å montere i bilen!
Den siste tanken har kun aluminiumen som en "U" rundt bunnen av tanken.
Den går opp til toppen av baksiden, på fremsiden går den opp til der  tanken vinkler bakover!
I bunnen er det popp``et på et 90 graders aluminium stykke som fester den vertikalt til bilen.
Alle festene er gjort med mutternagler! (Her er verktøyet jeg brukte . som er genialt da det er svært vanskelig å komme til med en normal tang der  nede ! http://www.ebay.com/itm/131196728909?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT )
I tillegg er den stivet opp med et al. stykke på baksiden somer feste imot den bjelken som går på tvers av motorrommet! 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA