Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oljelekkasje?

Startet av Hansi, onsdag 27. januar 2016, klokken 11:09

« forrige - neste »

Hansi

Har vært nevnt i noen andre tråder, tror ikke det har blitt opprettet eget emne for det (korrekt meg gjerne hvis det er feil, så sletter jeg denne i så fall)

Hvilke rimelige DC semi-hurtigladere fins? (Fortrinnsvis dobbeltstandard for både CCS og CHAdeMO)

Design-werk
http://design-werk.ch/#produkte / http://www.schnellladen.ch/de/fast-chargers
16 990 CHF
Tilgjengelig i Norge?

eMotorWerks
http://emotorwerks.com/products/online-store/10-smartcharge-12000-a-12kw-universal-voltage-ev-charger-fully-assembled-tested
2 299 USD + 699 USD (kontroller) + 899 USD (kabel og plugg) = 3 897 USD
Tilgjengelig i Norge?

ABB
http://new.abb.com/ev-charging/multi-standard/terra-23-cjg
Tipper denne er relativt kostbar, men god kvalitet?
Sikkert tilgjengelig i Norge

Efacec QC24S
http://electricmobility.efacec.com/qc24s-fast-charger/
Pris?
Tilgjengelighet?

Flere?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Nuvolari

Det er nok mer hensiktsmessig å bytte elbil til en som støtter raskere AC lading.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

ludo

Trenger en DC hurtiglader være så dyrt? Jeg jobber til daglig med motor kontrollere til 24V systemer opp til 1000A. Et slik system koster litt over 10000 Kr for kunde. Det blir litt annerledes med høyere spenninger, men klarer ikke å se at det skal koste 100000 - 200000 Kr for en DC lader?

Hva tror dere andre? Hva er riktig pris på en DC lader på ca 20kW?

Rio

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 23. desember 2015, klokken 22:24
Det er nok mer hensiktsmessig å bytte elbil til en som støtter raskere AC lading.

Da setter man jo samme utstyret inn i bilen, så man sparer ikke nødvendigvis noe på det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hansi

#4
Jeg burde kanskje satt rimelige i hermetegn.. Men som ludo nevner, burde det ikke være mulig å få kjøpt disse rimeligere enn 150 000++?

Edit: Den elbilhjelpen.no selger/prøver å få til et gruppekjøp på er design-werk laderen, og jeg antar den har gått en del opp i pris nå som NOK har sunket i verdi
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Rio

Sitat fra: Hansi på torsdag 24. desember 2015, klokken 00:20
Jeg burde kanskje satt rimelige i hermetegn.. Men som ludo nevner, burde det ikke være mulig å få kjøpt disse rimeligere enn 150 000++?

Man får dem mye billigere i Kina, tror jeg. Poenget her er vel at de lages i småantall, og at det må være svært, svært dyrt å gjennomføre alle testene som er nødvendig for å kunne CE-merke dem. Alt fra radiostøy til sikkerhet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hansi

#6
Jeg har lest du har vært tilhenger av semi-hurtigladere tidligere Rio. Hva tenker du er et "riktig" prisnivå for de?

Jeg tenker kanskje å prøve å få installert en dobbeltstandard av disse hvis man kan få de til en fornuftig pris (i tillegg til sakte-ladepunkter som vi har noen av allerede) i bedriften jeg jobber i. Det jeg tenker er at man kan komme til et møte, være i møte en times tid og reise med bilen bortimot full-ladet.

Alternativet blir vel å vente og se om flere biler vil komme med 11/22kW AC-ladere fremover? Jeg vil vel egentlig anta det blir tilfelle.

Edit: BMW kom jo med nyheter om 24kW "rimelige" CCS-ladere, men hørte ikke så mye mer om de?
http://insideevs.com/bmw-launches-new-low-cost-dc-fast-chargers-6458/
http://insideevs.com/bosch-bmw-announced-24-kw-dc-charger-north-america-9995/
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Rio

Sitat fra: Hansi på torsdag 24. desember 2015, klokken 00:49
Jeg har lest du har vært tilhenger av semi-hurtigladere tidligere Rio. Hva tenker du er et "riktig" prisnivå for de?

Jeg tenker kanskje å prøve å få installert en dobbeltstandard av disse hvis man kan få de til en fornuftig pris (i tillegg til sakte-ladepunkter som vi har noen av allerede) i bedriften jeg jobber i. Det jeg tenker er at man kan komme til et møte, være i møte en times tid og reise med bilen bortimot full-ladet.

Alternativet blir vel å vente og se om flere biler vil komme med 11/22kW AC-ladere fremover? Jeg vil vel egentlig anta det blir tilfelle.

Det er fryktelig vanskelig å prissette, for det avhenger jo så veldig av hvor mye F&U firmaet må avskrive per lader. Når det er så små serier, så blir de dyre. Nå har de jo ligget rundt 150k kr, og de skal nok helt sikkert ned derfra med tid. Kanskje 90k? Jeg kjenner ikke tallene bak godt nok.

En annen sak er jo at når elektronikken blir billigere, så blir %-andelen man må betale ekstra for både CHAdeMo og CCS (pluss kontaktor for å bryte) faktisk signifikant.

Jeg tror også man vil se biler med 11 kW ladere ombord. Det er mange som parkerer "i noen timer", hvor det er nyttig.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA