Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NOK 70000,- i prisforskjell NO-US - Når kommer prisstigningen

Startet av Thomas N, mandag 08. februar 2016, klokken 09:57

« forrige - neste »

Thomas N

Beklager hvis dette er tatt opp før.

Må man "kjøre inn" en Tesla? Har aldri henta en splitter ny bil før...
Jeg tenker på motor etc....

Se link til hva som menes om fossilbiler:
http://www.dinside.no/875844/slik-kjorer-du-nybilen
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

Salvesen

Sitat fra: Thomas N på mandag 04. januar 2016, klokken 09:32
Beklager hvis dette er tatt opp før.

Må man "kjøre inn" en Tesla? Har aldri henta en splitter ny bil før...
Jeg tenker på motor etc....

Se link til hva som menes om fossilbiler:
http://www.dinside.no/875844/slik-kjorer-du-nybilen

Håper og tror dette ikke spiller særlig rolle, kan ikke skryte på meg at jeg har kjørt særlig fint disse første 1000km :S
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

bernta

Ut fra hva jeg har lest på diverse forum, så er det ikke behov for å "kjøre inn" en el-bil. Blir vel samme prinsippet som å kjøpe seg en ny drill eller tv, du skrur ikke inn de første 100 skruene forsiktig eller har redusert ytelse på tv'n den første uken.

Full guffe fra første sekund:-)
Tesla model s 85D bestilt 22. juli
Bekreftet: 23. juli
Tildelt VIN (98XXX): 26. juli
I produksjonskø: 31. juli
I produksjon: 13. aug.
I transit fra fabrikken: 25. aug
Utlevert: 21. okt

nie

Tesla selv er vel isåfall "verstingen" med måten de oppfordrer kundene til uttesting av draget 0-100  på helt nye demo-biler. Basert på dette konkluderer jeg med at det ikke er nødvendig med noen form for innkjøring.

Når det er sagt så varer antagelig også en Tesla lenger med pen behandling enn motsatt.
Jeg kjører iallfall roligere med Tesla enn noen annen bil jeg har hatt. (Har aldri eid en så dyr bil før  :) )

Cookie Monster

#4
Bare å peise på med en gang diffolja er varm :)
Perfomance Dirve Unit skal faktisk kjøres inn med harde pådrag sier Tesla selv også. Står i service manualen at etter Drive Unit bytte skal man ta flere harde akselerasjoner for å "kjøre inn" Drive Unit for å fjerne en eller annen zipping lyd :P

Det å kjøre inn forbrenningsmotorer er bare noe som henger igjen fra gammelt av når klaringer på lager osv var mye større enn hva det produseres med idag. Eneste som bør kjøres litt inn er clutchen på vanlige biler.

Når jeg drev å bygget motoren på hobbybilen jeg hadde før, så var det oppstart la den stå og gå en liten stund. Tømme ut oljen og helle på ny. Så var det bare å spenne bilen opp i dynoen, full gass og se hva man klarte av effekt ;D Mange er også enige om at det er det beste siden da "setter" stempelringene seg bedre enn om man daukjører bilen i starten.
Tåler ikke motoren det hadde den blitt ødelagt senere uansett siden da er det klaringer som er feil eller feil under montering.

Det samme ser man de fleste produsenter gjør idag. Se feks på Megafactories på Natgeo når de bygger Porsche, Lamborghini, Nissan gtr osv så er det maks turtall i motorbenk rett etter at motoren er bygget ferdig.
2015 P85D

bernta

Sitat fra: nie på mandag 04. januar 2016, klokken 10:05
Tesla selv er vel isåfall "verstingen" med måten de oppfordrer kundene til uttesting av draget 0-100  på helt nye demo-biler. Basert på dette konkluderer jeg med at det ikke er nødvendig med noen form for innkjøring.

Når det er sagt så varer antagelig også en Tesla lenger med pen behandling enn motsatt.
Jeg kjører iallfall roligere med Tesla enn noen annen bil jeg har hatt. (Har aldri eid en så dyr bil før  :) )

Jeg har vel også aldri kjørt så rolig og pent i en bil som jeg har gjort i Teslaen. Det er ikke fordi jeg er redd for å bruke strøm, men fordi den er behagelig å cruise rundt i. Men innimellom, så er det moro å kjøre på...

Det eneste er at jeg har blitt anbefalt å ikke kjøre så hardt med vinterdekkene (jeg har piggfrie). Det som er sagt er at gummien er så myk at man kan risikere å "vrenge" mønsteret i dekkene. For piggdekk gjelder uansett innkjøring av hensyn til festingen av piggene i dekket.
Tesla model s 85D bestilt 22. juli
Bekreftet: 23. juli
Tildelt VIN (98XXX): 26. juli
I produksjonskø: 31. juli
I produksjon: 13. aug.
I transit fra fabrikken: 25. aug
Utlevert: 21. okt

MrBacardi

Selv om ikke selve bilen må kjøres inn, så må vinterdekkene det.

Mye info på nettet om det, kommer an på hva slags dekk du har. Men dette gjelder altså alle biler, ingenting spesielt for Model S.

Eks:
http://www.altomdekk.no/2012/08/20/vinterdekk-bør-kjøres-inn-pa-bar-vei/
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

nortrahof

Dette var sikkert viktigere tidligere.
Presisjonen under fremstilling av gir og motorer har stadig blitt bedre. Nye biler har heller ikke en spesiell "innkjøringsolje" som er fylt på motoren. Derfor mener stadig flere fabrikker at spesielle tiltak ved innkjøring er unødvendig.

På elbiler - hva skal innkjøres? Gearkassene skal være fremstilt med nødvendig presisjon slik at det ikke skal være noe som trenger "slite seg til". - Om det hadde vært det, så hadde "innslitingen" forårsaket metallspon i gearoljen - og den skal ikke skiftes da den holder hele bilens levetid.
Motoren er en kortsluttmotor som har kulelager. Jeg har aldri hørt om at kulelager trenger innkjøring. På andre elektromotorer med gear (som f.eks. heiser, kraner ol.) er det heller ingen "innkjøring" med redusert last/hastighet. Ergo kan det umulig være noe vitalt som trenger innkjøring.

Det eneste som kan trenge en form for innkjøring er bremser og dekk da slike komponenter ofte er "konservert" fra fabrikk og dette må slites av.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Thomas N

Kjørte alltid inn nybygd turbomotor tidligere ivertfall...
Men ser ikke ut som om elbil trenger dette.
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 04. januar 2016, klokken 10:11
Står i service manualen at etter Drive Unit bytte skal man ta flere harde akselerasjoner for å "kjøre inn" Drive Unit for å fjerne en eller annen zipping lyd :P
Regner med at de bytter DU på P85``en neste uke, og jeg har faktisk bedt om at de lar være med dette pga at det står fine Hakka 8-dekk på bilen. Det blir bare ikke aktuelt med harde pådrag med disse når vi selv behandler  dem ekstremt pent. Meldte at jeg heller kjører med en lyd inntil sommerdekkene kommer på, så tar jeg pådragene selv. Tror jeg skal minne dem på akkurat det der når jeg leverer bilen :)

cairnz

De kan vel bare sette på egne(t) dekk for denne innkjøringa.. :D
Elbilist

fonberg

Sitat fra: Muffinman på mandag 04. januar 2016, klokken 10:45
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 04. januar 2016, klokken 10:11
Står i service manualen at etter Drive Unit bytte skal man ta flere harde akselerasjoner for å "kjøre inn" Drive Unit for å fjerne en eller annen zipping lyd :P
Regner med at de bytter DU på P85``en neste uke, og jeg har faktisk bedt om at de lar være med dette pga at det står fine Hakka 8-dekk på bilen. Det blir bare ikke aktuelt med harde pådrag med disse når vi selv behandler  dem ekstremt pent. Meldte at jeg heller kjører med en lyd inntil sommerdekkene kommer på, så tar jeg pådragene selv. Tror jeg skal minne dem på akkurat det der når jeg leverer bilen :)

Godt poeng. Var jeg deg ville jeg også bedt om å få skriftlig bekreftelse* på at de avviker fra prosedyren med harde pådrag etter DU-bytte for å spare piggdekkene dine. (Alternativt kunne de jo bruke noen andre bakhjul når de gjennomfører pådragene?)

*Jeg har flere ganger det siste året opplevd at Tesla Trondheim muntlig bekrefter at de registrerer noe jeg tar opp med dem, og så finner de ingen spor etter dette i sine systemer neste gang jeg tar det opp. Jeg vet naturligvis ikke årsaken til at det glipper hos dem, men resultatet for meg er uansett at jeg har mindre tillit til at Tesla følger opp bilen min nå enn jeg hadde før (frem til vinteren 14/15 opplevde jeg nemlig aldri noen glipper hos Tesla Trondheim).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

Sitat fra: fonberg på mandag 04. januar 2016, klokken 11:03
*Jeg har flere ganger det siste året opplevd at Tesla Trondheim muntlig bekrefter at de registrerer noe jeg tar opp med dem, og så finner de ingen spor etter dette i sine systemer neste gang jeg tar det opp. Jeg vet naturligvis ikke årsaken til at det glipper hos dem, men resultatet for meg er uansett at jeg har mindre tillit til at Tesla følger opp bilen min nå enn jeg hadde før (frem til vinteren 14/15 opplevde jeg nemlig aldri noen glipper hos Tesla Trondheim).
Samsvarer med min erfaring dette. I tillegg dukker det av og til opp punkter på arbeidsrapporten jeg ikke kjenner til som skal være rapportert av kunde og som de naturligvis ikke kunne finne. Men jeg er helt sikker på at gode folk jobber hardt for å snu trenden i en hverdag med alt for mye å gjøre. Viktig å ha i bakholdet at når ting først har gått litt på tverke vil det ta noe tid før effekten av korrigerende tiltak blir synlig, så jeg velger fremdeles å være tålmodig - ihvertfall litt til. I mellomtiden kompenserer jeg med å følge opp ekstra tett selv. Har bedt om at bilen tas inn øyeblikkelig ved levering neste gang slik at jeg og tekniker kan gå gjennom lista sammen. I tillegg til at sannsynligheten for godt resultat øker vil det nok også kunne redusere  unødig arbeid og feilsøking.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA