Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmeapparat streiket for 4 gang - Heve kjøp?

Startet av Dulle76, tirsdag 01. mars 2016, klokken 18:00

« forrige - neste »

Dulle76

Venter nå på min første elbil, og lurer derfor på om jeg (bør) investere enten i en garasje eller en carport for at lading/oppvarming av bilen skal fungere optimalt? Eller er det greit at den står i friluft i alle mulige (pluss- og) minusgrader?
Tesla S 85D - Midnight Silver - Panorama - Autopilot - Luftfjæring - Ultra Hi-Fi - Vinterpakke - EL 924**

"That was a great time, the summer of '71 - I can't remember it, but I'll never forget it!"
― Lemmy Kilmister

Dexter

blir jo like kaldt i er carport. oppvarmet garasje derimot er ett stort pluss.

rmr

Har hatt min S85D siden juni -15 , har stått ute i all slags vær , null problem, gled deg :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

JørundG

Savnet av garasje er mindre med en Tesla enn med andre biler. Viktigere når det er sprengkulde er at du kan levere nok støm. Min erfaring fra Alta med mange uker med -20-29C er at 7kW ladekapasitet er nødvendig og tilstrekkelig.
Jeg har også garasje men bruker den ikke (er full av skrot, snøscootere bygningsmaterialer gamle senger etc)
Har ikke tatt meg bryderiet med å tømme/rydde i den.
Det er ikke ising på vinduene når man programmerer lading slik at den nesten er ferdigladet når man starter ut om morgenen. Og man har 10min med kupévarme på før start.
Men strengt tatt har vel alle biler godt av å være skjermet fra vær og vind.

rsomby

Sitat fra: Dexter på onsdag 20. januar 2016, klokken 09:51
blir jo like kaldt i er carport. oppvarmet garasje derimot er ett stort pluss.

Like kaldt ja, men du slipper å måke snø, og få bilen islagt vinterstid, også har du vel en kontakt tilgjengelig. Har selv en slags garasje, uten port. Og det som er mest plagsomt er katter på taket i sommer halvåret. Sølete poter på nyvasket bil  >:(

Muffinman

På tredje vinteren med P85, og første med 85D, uten garasje. Ikke mye savn når man uansett setter seg i varm bil hver dag. Bilene fungerer strålende når det er kaldt.

Dulle76

@Muffinman @JørundG @rmr

Litt godt å høre at det ikke er veldig nødvendig med garasje/carport... Akkurat pusset opp nyinnkjøpt hus, så egenkapitalen har krympet mye...(mens verdien på huset har steget...betraktelig!!...  :D )

Nå er det bare å få satt i gang "overvåkningskameraet" som tidligere eier har plassert mot parkeringsplassen utenfor huset, så er vi på G... :)
Tesla S 85D - Midnight Silver - Panorama - Autopilot - Luftfjæring - Ultra Hi-Fi - Vinterpakke - EL 924**

"That was a great time, the summer of '71 - I can't remember it, but I'll never forget it!"
― Lemmy Kilmister

BMW850

Erfarer at garasje er utrolig kjekt. Min ferdigstilles idag. Har hatt den en natt i uisolert garasje uten port og dør (-12). Bare det var nok til at vinduene ikke ble isbelagt. Gjennom to vintre har jeg hatt bilen stående ute i snø, slaps, minus og plussgrader. Min erfaring er at det er snø/is på dørlista (altså der vinduet går ned) som er problemet og som ikke lett fjernes med forvarming. Så bare at bilen står under tak hjelper mye ser det ut som. Smurte også vinduspakningene med en god stift og det hjalp mye.

Edit: Så nå at du tenkte oppimot lading/batteri osv. Dette er ikke noe problem.

Denne tror jeg også jeg skal kjøpe:

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Einstein

Hvis du lader utendørs i mye dårlig vær med UMC bør du vel vurdere å beskytte "kladden" ekstra da den ikke er så vanntett som den burde. Mange har måttet bytte disse pga det..
Grå S60, P59xxx (loaner kjøpt av Tesla juni 15)

AreLib

Mine biler står ute og lader 24/7 ikke noe problem i dseg selv, men kan være lurt med et tak som selve kladden kan henge under. En garasje er kun kjekt å ha for skrot og dill:-)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

cairnz

Uansett om du lader i garasje eller utendørs så anbefaler jeg en fast ladestasjon for hjemmelading. Det er i de aller fleste tilfellene mer robust enn UMC.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA