Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Toyota RAV4 EV

Startet av Mippen, lørdag 16. januar 2016, klokken 01:05

« forrige - neste »

AppleKnocker

Det er vel ikke sensasjonelt at brukte dekk er dårligere enn nye. Min erfaring er at vinterdekk beholder egenskapene sine i to sesonger, så går det nedover både for pigg og piggfritt.

Dette er en test av tre år gamle dekk som bekrefter at dekk blir dårligere når de er slitt. Oppsiktsvekkende nok gjelder det også piggfrie dekk :http://www.klikk.no/motor/bil/article506822.ece

*"På snø er forskjellene mellom de nye og de brukte piggdekkene også beskjedne, men større enn for de piggfrie dekkene"
*" [På is] er det brukte piggdekket på nivå med det nye piggfrie dekket"
*"På bar vei er de nye dekkene vesentlig bedre. Det brukte piggfrie dekket har femten prosent lengre bremsestrekning enn det nye dekket, og det brukte piggdekket har ti prosent lengre bremsestrekning enn det nye piggdekket."





BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

o.b.lix

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 20. desember 2015, klokken 01:53
Her er en som er både nøytral og fersk fra Teknikens Värld utført av Finlands tekniska forskningscentral som har sett på nesten 1000 dødsulykker: http://teknikensvarld.se/dubbdack-leder-till-farre-olyckor-och-omkomna-178237/

*Studien drar slutsatsen att olyckorna skulle vara 83 procent färre om bilar utrustade med friktionsdäck (dubbfria däck) i stället hade varit utrustade med dubbdäck.
* Skulle dubbdäcken bytas ut mot dubbfritt skulle i stället antalet olyckor med dödlig utgång öka med i genomsnitt nio olyckor varje år.

Går man litt inn i materien - så sies det:
SitatExempelvis var förare av dubbfria däck mer benägna att köra för fort, ofta 20 km/h eller mer över rådande hastighetsbegränsning. En annan iakttagelse var att förare av bilar med dubbfria däck oftare körde berusade än förare av bilar med dubbdäck. Dessutom visade det sig att de som kör med dubbfritt oftare hade mer slitna däck än de som kör dubbat.

klart det er det piggfrie dekket sin feil ved ulykke når statistisk sett bilførere i Finland med piggfrie dekk kjører i fylla!

Statitikk kan misbrukes - poenget er at norsk forskning viser at piggdekk gir falsk trygghet, men finsk forskning viser det motsatte.

Når vi er inne på Finland, så forgår vel NAF sine vinterdekktester på islagte vann i dette landet, så hvis du vanligvis kjører på islagte vann i Finland, er piggdekk beste valget.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

AppleKnocker

Hvis ren synsing for å underbygge en forhåndsbestemt konklusjon, er forskning - ja da sier norsk forskning at piggdekk gir falsk trygghet.

;D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

o.b.lix

Nå er ikke reglene for antall pigg i dekket likt i de nordiske landene, så forskning på tvers av landene gir gale resultater...

http://www.tu.no/samferdsel/2015/06/10/ny-forskning-sa-mye-betyr-antall-pigger-i-dekket-for-svevestov?google_editors_picks=true
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA