Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Collector - hva er dette?

Startet av Nils, mandag 11. januar 2010, klokken 14:21

« forrige - neste »

Nils

Håper på å få skilt på vår Saxo imorgen :), har importert fra Tyskland, 2004 modell, 6300 km, batteripakke fra 2007 (ukjent km etter bytte). Bilen har åpenbart stått mye i ro og jeg regner derfor med at batteripakken ikke er helt i form. Har ingen erfaring med elbil men har kjørt bilen to ganger til trafikkstasjonen (prøveskilt, til sammen ca 100 km). Nå lurer jeg på hva som er "normal" fart med en Saxo eller P106 i Bergensområdet.

Forutsetter kjøring på grønt (opp til grensen til oransje) på eco-meteret. Mine erfaringer så langt:
- Svak aksellerasjon fra 0-15 km/t, fra 20 km/t går den helt greit. Må ha lengre luker når man skal ut på hovedvei...
- Fløyfjellstunnelen mot Åsane: ca 70 km/t
- Motorveien mot Åsane: 90 km/t i bunnen ved Eidsvåg, detter ned til 60km/t ved Re-bil.
- Tertnesbakken (fra rundkjøringen opp til Tertnes videreg.): 30 km/t

Noen med andre erfaringer?
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

elektrolux

#1
Hallo Nils

Godt du fant fram hit, og gratulerer med NY bil. 6000 km under tyske forhold, og 2007 blokker er i praksis ny bil.

Erfaringsmessig er det et par ting du bør passe på:

Undersøk om bilen trenger vann. Ikke vent på vannlyset, men fyll etter 500 Ahr overlading inntill vannforbruk er etablert.

Ta ut en av de store sorte sikringene på en av de 3 batterikassene, (Der er 2 pr kasse) og sett på nærlyset i 1 time. Mål spenningen på 12V batteriet etter 1 time, og se etter minimum 10,5V. Er der mindre, bytt 12V batteriet. Har til gode å se et godt 12V batteri på biler fra utlandet.

Vær forsiktig med tomkjøring den første tiden, og ikke avbryt oppladingen. Grunnen kan du lese om her: http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Batteripakke#Reversering_av_Celler_kontra_introdusering_av_minneeffekt

Ellers anbefales selvfølgelig Robometer som gir deg full oversikt over batterienes tilstand.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Nils

Tyskeren som solgte bilen fylte vann før den ble sendt avgårde. Har avtale om å oppsøke Terje Lied etter ca 4000 km. Kan jo gjerne ta det litt før.

Har testet 12V batteriet etter angitt oppskrift, faller til ca 10,3 V etter ca 50 minutt etter fire sykluser. Planlegger tur til Biltema idag...
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

Nils

Har kjørt ca 6000 km og fulgt kjøre/laderegler, vannservice en gang (3 l). Nye erfaringer med fet skrift:

Forutsetter kjøring på grønt (opp til grensen til oransje) på eco-meteret. Mine erfaringer så langt:
- Svak aksellerasjon fra 0-15 km/t, fra 20 km/t går den helt greit. Må ha lengre luker når man skal ut på hovedvei...
- Fløyfjellstunnelen mot Åsane: ca 70 km/t - 80-83 km/t har passert Think flere ganger :)
- Motorveien mot Åsane: 90 km/t i bunnen ved Eidsvåg, detter ned til 60km/t ved Re-bil - kan klare 65-67 km/t på en god dag
- Tertnesbakken (fra rundkjøringen opp til Tertnes videreg.): 30 km/t - 32 km/t med god fart (40 km/t) i bunnen av bakken

Denne utviklingen vil nok ikke fortsette evig....
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

elektrolux

Virker som spenningen på pakken din er høyere enn ved tidligere målinger.

Og så er det jo blitt varmere i været, noer som betyr mindre luftmotstand, og mindre friksjon i drivverk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA