Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: rødt lys!!

Startet av Ciumpalac, mandag 18. januar 2016, klokken 20:14

« forrige - neste »

Ciumpalac

Med kuldegrader som vi har nå, merkerer jeg nedgang i både kraft of rekkevidde. Jeg vet at med de nye elbilene kan man oppnå riktig temperaturen i batteriene ved å lade oftere før kjøring, men gjelder samme med NiCad batteriene som vi har? Når man ikke har oppvarmet garasje er det bedre for batteriene å lade oftere, eller begynne rett med kjøringen når batteriene er i minusgrader?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Helge

Kjølekretsen på de eldre PSA elbilene må vel nesten sies å være "overdimensjonert" og kjøler vel mye (ikke minst når det er kaldt). Å lade opp kortest mulig tid før man kjører er gunstig på flere måter, men hvor stor effekt det har mht kraft i kaldt vær er jeg for min del usikker på.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Ciumpalac på tirsdag 15. desember 2015, klokken 14:51
Med kuldegrader som vi har nå, merkerer jeg nedgang i både kraft of rekkevidde.
Det at bilen blir tregere når det er mange minus har nok mere med at alt drivverk, fett og olje er frosset, enn at batteriene er kalde. Og med det mer-forbruket det gir blir rekkevidden kortere
Så det er bare å lade normalt og innfinne seg med "problemet".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Uansett lurt å legge en papp plate framfor radiatoren. Kommer uansett nok luft forbi.

Har kjørt med 20C batteritemperatur som synker til 5C i 0C utetemperatur etter kun få km.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ciumpalac

Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. desember 2015, klokken 14:53
Uansett lurt å legge en papp plate framfor radiatoren. Kommer uansett nok luft forbi.

Har ikke tenkt om det, er nok bedre enn ingenting. Nå er det plussgrader og nedbør igjen, neste gang temperaturen stuper vil jeg prøve denne metoden og ser om det gir noe effekt.
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Helge

Sitat fra: Ciumpalac på torsdag 17. desember 2015, klokken 01:29
Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. desember 2015, klokken 14:53
Uansett lurt å legge en papp plate framfor radiatoren. Kommer uansett nok luft forbi.

Har ikke tenkt om det, er nok bedre enn ingenting. Nå er det plussgrader og nedbør igjen, neste gang temperaturen stuper vil jeg prøve denne metoden og ser om det gir noe effekt.
Den papp platen kan nok med fordel være der alle vintermånedene uansett om det er pluss 10 eller minus 10
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på torsdag 17. desember 2015, klokken 09:01
Den papp platen kan nok med fordel være der alle vintermånedene uansett om det er pluss 10 eller minus 10
Det er iallefall garantert ikke noe problem/fare med å ha den der fra +10 gr.  Gjerne +15 og for den saks skyld.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA