Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Start av webasto

Startet av El rayo, torsdag 15. januar 2009, klokken 17:10

« forrige - neste »

El rayo

Var under bilen i går og sjekket dette med kjølevifter (bare for moroskyld, dessuten er det lenge siden jeg har sjekket om det er noe svetting fra drivverket). De 3 kjøleviftene sitter utvendig, bakerst på laderen.

Jekk opp bilen - jekkpunkt er den firkantede metallklossen like bak forhjulet på hver side - og sett bukker under på begge sider. Langsgående, sort metallkanal er en del av ramma og tåler å stå på bukker, men legg mellom en lang planke for å fordele vekten for sikkerhets skyld.

Ta av bunnlate av plast. Laderen er den sorte boksen som sitter nederst på passasjersiden. Viftene sitter bakerst på boksen og man kan komme til med en finger og kjenne om de roterer og høre etter om lagerene lage ulyd.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Vi som har nikometer kan sjekke viftene i laderen bare ved noen trykk på touch-skjermen. Dette må gjøres mens lading er igang, minst 15 minutter etter ladestart og mens du hører at viftene går. Er man i tvil kan parameteret "Vifte rask fart" sjekkes; "true" betyr at viftene skal være igang.
1. Velg "charger" nede i venstre hjørne på skjermen
2. Velg parameteret "Viftestrøm". Normal verdi er 10A. 6A - 7A betyr det at en av viftene står. 3A - 4A betyr at 2 av viftene står.
Dette parameteret ligger inne i laderen, men diagnoseinstrumentet FR-2000 leser det ikke.

Har for tiden laderen ute av bilen for en visuell 10-års kontroll - lukter som ny og alt ser ut som nytt - og har sett på viftene. De er merket (må sjekke) og har utvendig må 60x60 mm og tykkelse 25 mm. Festehullene har avtand 50 mm.

Har ikke funnet eksakte data (airflow måles i CFM), men Elfa har en 12V vifte med riktige mål som jeg antar kan brukes: https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b/init.do?shop=ELFA_NO-NO#toc=20723;item=54-541-35;
Det eneste som er oppgitt er turtall: 3000 RPM (noe ikke forteller noen ting når man ikke vet pitch/vridning på bladene) Det ser ut på bildet som om denne vifta har færre blader enn originalvifta, men ofte brukes et "typisk bilde", som kan være av en annen vifte. Antall blader han ingen ting å si for hvor mye en fifte "flower".
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

"2. Velg parameteret "Viftestrøm". Normal verdi er 10A. 6A - 7A betyr det at en av viftene står. 3A - 4A betyr at 2 av viftene står.
Dette parameteret ligger inne i laderen, men diagnoseinstrumentet FR-2000 leser det ikke."

Flink den gutten. Jeg har sett funksjonen i den siste versjon men har ikke tenkt at man kunne vite viftenes tilstand.
Det er også mulig at viftelagere blir trege og vifte blir stående mens motoren trekke strøm.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Fikk en tilbakemelding fra Hens. Hver vifte trekker sannsynligvis et sted mellom 0,08 og 0,12A. Den reelle verdien er ikke så interessant, bare vi vet hva som er normal avlest verdi. De siste postene må antagelig rettes opp etter at Nikolay har lagt inn faktor i programmet  ;D
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#4
Har målt med to forskjellige ampèremetre og fått at alle 3 viftene tilsammen trekker mellom 0,78A og 0,85A med 13,5V battterispenning.

Det var på tide å løsne dekselet som holder viftene. Aluminiumshus og stålskruer = korrodering. To av skruehodene knakk og Torx-10 bit ser ut som en korketrekker.

Viftene er tydelig merket på baksiden: Mine Bea Co Ltd DC brushless fan motor Model 2410ML-04W-B50, 12V DC, 0,26A. Made in China. Og en hel drøss med godkjenningsmerker, bl.a. CE.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Har opprettet egnet side i Wikien om du ønsker å legge info inn.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Ken på søndag 09. mai 2010, klokken 01:25
Har opprettet egnet side i Wikien om du ønsker å legge info inn.
Blir gjort etterhvert. Gi meg litt mer enn en halvtime  :P
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Nå er wlbilwiki oppdatert på det punktet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA