Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: DIY: Skvettlapper på Model S

Startet av frodeseverin, søndag 09. august 2015, klokken 16:05

« forrige - neste »

frodeseverin

Jeg har lett rundt på nettet og i instruksjonsboken for å finne ut av dette med lading av e-Golf. Jeg skal på campingtur med e-Golfen min i sommer, og trenger å skaffe meg oversikt. Det er ikke lett å bli klok på alle detaljene, og Volkswagen (VW) sine hjemmesider er ikke særllig informative om emnet. Jeg forsøker å oppsummere det jeg har funnet ut så langt. Kanskje jeg kan hjelpe andre som lurer på dette, eller kanskje andre kan korrigere meg i min vilfarelse. Sammen er vi krutt.

Først litt om kontakter som brukes til lading av e-Golf:
e-Golf har mulighet for likestrømslading (DC) og vekselstrømslading (AC).

DC-lading er bare tilgjengelig på hurtigladestasjoner med CSS kontakt, også kjent som Combo. Min bil er levert med DC 2 Combo (s. 201 i min instruksjonsbok); dette er den europeiske standarden for CSS ladestasjoner. DC 1 Combo brukes i USA og Japan, tror jeg.

AC lading er litt vanskeligere å finne ut alle detaljer for. Så langt jeg kan se er det tre muligheter for AC lading av e-Golf:

  • Husholdningskontakter
    I Norge, og i store deler av Europa, vil det si standard strøm uttak med CEE 7/3 jordet stikkontakt (Schuko). Det er den typen man finner hjemme i veggen, eller på offentlig tilgjengelige ladepunkter på for eksempel kommunehus og kjøpesentra. Ladekabelen som er levert med e-Golf har CEE 7/7 "hybrid" støpsel, med plass for jordingspinne fra stikkontakten. Dette gjør at den kan benyttes i Frankrike, Belgia, Tjekkia, Slovakia og Polen, hvis man har tenkt seg dit.
  • Ladepunkter med Type 2 kontakt
    Her trenger man en egnet Type 2 Mode 3 ladekabel. Jeg fikk en slik levert med bilen, og det er standard utstyr i Norge, tror jeg. Ved slike ladepunkt har enten 400 Volt eller 220 Volt tilgjengelig, og det varierer også hva som er maksimalt effektuttak.
  • Ladepunkter med Type 2 Mode 3 støpsel
    Her henger kabelen fast i ladepunktet/boksen. Dette er den typen som er mest aktuell for meg å skaffe meg hjemme, tenker jeg. Må bare få lagt opp dedikert kurs først. Det finnes vistnok noen slike offentlige ladepunkter også, men disse er av begrenset verdi for de som ikke har Type 2 Mode 3 kontakt på bilen.
Alt dette betyr at lading fra husholdningskontakter i Europa burde gå greit bortsett fra i Irland, Italia, Malta, Kypros, Storbritannia og Sveits. I instruksjonsboken (s. 190 i min bok) blir man frarådet å bruke reiseadapter for å lade bilen, så da må man vel kjøpe eller leie egne ladekabler hvis man skal på tur i disse landene. I Italia brukes det vistnok multi-standard stikkontakter i nyere installasjoner, og disse kan brukes med CEE 7/7 "hybrid" støpselet på ledningen som er levert med bilen, og da er man jo dekket. Jeg drar nok ikke til Kypros med e-Golfen min, men det kan jo tenkes jeg tar turen til England, Sveits eller Polen, og da er det greit å vite om slike ting...

Lading fra Type 2 kontakter går fint i alle land så lenge man har med Mode 3 ladekabel. Lading fra ladepunkt med Mode 3 støpsel er nok det enkleste, men også det minst vanlige, dersom man ikke har en slik hjemme, da.

Så over til ladefart:

  • DC lading, også kjent som hurtiglading.
    Som sagt må man ha en hurtiglader med CSS tilobling. Her er det bilen som er sjefen, og regulerer ladefarten alt etter det batteriet klarer å ta i mot. VW oppgir ladetiden til ca. en halv time (s. 201 i min instruksjonsbok). VW sier også at batterikapasiteten kan bli permanent redusert dersom man hurtiglader for hyppig, og anbefaler hjemmelader eller medfølgende ladekabel (s. 179 i min instruksjonsbok). Koblet med det jeg har lest om at hurtiglading fungerer best opp til 80%, er det de siste 20% som sliter mest på batteriet. Det kan være verdt å merke seg når man skal legge ut på langtur. De siste 20% ladekapasitet tar uansett uforholdsmessig lang tid på hurtiglading, og det kan være tidsbesparende å heller lade litt på neste tilgjengelige ladestasjon. Hvis det ikke er kø der, da.
  • AC lading på husholdningskontakt
    e-Golf har en 220 Volt 1-fas AC lader på 3,6 kW integrert i bilen. Denne kan brukes sammen med "den medfølgende ladekabelen for stikkontakt" med sikkerhetsanordning, og laderen er da begrenset til å yte maksismalt 2,3 kW. Sikkerhetsanordningen kan stilles inn for å begrense effektuttaket ytterligere. Man kan også begrense effektuttaket i kontrollpanelet inne i bilen. Slik begrensning er nyttig dersom det ikke er tilgjengelig mer enn en viss effekt på sikringskursen man kobler til.
  • Ladepunkter med Type 2 uttak
    Med tilkobling til en Type 2 Mode 3 ledning (se over) yter den integrerte laderen i e-Golf maksimalt 3,6 kW. Det er lett å bli forvirret av alle de forskjellige versjonene av Type 2 ladepunkter. Så langt jeg kan se finnes det Type 2 220 Volt 16, 32 og 64 Ampere, og Type 2 400 Volt 16, 32 og 64 Ampere. 220 Volt punktene er 1-fas, 400 Volt punktene er 3-fas. Det som skjer når man kobler en e-Golf til et 400 Volt uttak er at bilen bruker én fase fra 3-fas koblingen sammen med null-lederen, på samme måte man henter ut 220 Volt fra et 400 Volt annlegg i et hus. Laderen i en e-Golf trekker maskimalt 16 Ampere fra denne tilkoblingen, altså 3,6 kW. Resultatet blir det samme som å koble bilen til et Type 2 uttak for 220 Volt 16 Ampere. Noen andre biler har tillegslader for 400 Volt 3-fas lading integrert i bilen, men det har altså ikke e-Golf.
I praksis betyr dette at e-Golf lader like hurtig, eller sakte, uansett hvilken versjon av Type 2 ladepunkt du kobler den til. Hurtig lading foregår kun på DC med CSS.
 
Oppsummering, og litt om priser for lading
Noen steder er DC hurtiglading gratis. De fleste steder må man betale for DC hurtiglading. Prisene varierer mye, og tilgang og betalig styres på ulike måter fra leverandør til leverandør. Bare alle kunne ta i bruk Elbilforeningens RFID-brikke som tilgangsnøkkel i alle fall... Men nei, ikke enda...
AC lading på offentlige ladepunkter med CEE 7/3 jordet stikkontakt (Schuko) er fritt tilgjengelige dersom man har nøkkel til disse ladeboksene. e-Golf lader med 2,3 kW fra slike kontakter.
Lading fra ladepunkt med Type 2 varierer i pris. Jeg vet om noen som er gratis, for eksempel Fortum sine 1-fas 220 Volt 16 Ampere ladepunkter på Lagunen i Bergen. Disse er dog bare gratis dersom man bruker en RFID-brikke til å starte og stoppe ladingen. Det koster 10 kroner å starte/stoppe med SMS eller mobilapp.
Ellers er det er relativt billig å lade på slike uttak. Jeg antar at prisene stiger etter tilgjengelig effekt. Type 2 ladepunkt som har 3-fas 400 Volt tilgjengelig virker med e-Golf, men gir som sagt ikke mer enn 3,6 kW ladeefekt. Noen leverandører tar da betalt for tilgjengelig effekt, og ikke faktisk forbruk. Disse ladepunktene kan likevel være veldig nyttige dersom man ikke har andre uttak tilgjengelige i nærheten.

Dersom jeg har misforstått noe, eller bør rette opp noe som er feil eller uklart, er jeg taknemlig for tilbakemeldinger her i denne tråden.

Kilder
Instruksjonsbok e-Golf
http://elbil.no/elbilfakta/elbillading
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/63-elbilen-er-sjefen
http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/25-ladefart
https://en.wikipedia.org/wiki/Schuko
https://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets#Italian_multiple_standard_sockets
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Combined_Charging_System
https://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system#TN_networks
http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3585-sa-mye-koster-det-a-hurtiglade-elbil

knutht

Sitat fra: frodeseverin på søndag 05. juli 2015, klokken 09:21
Jeg har lett rundt på nettet og i instruksjonsboken for å finne ut av dette med lading av e-Golf. Jeg skal på campingtur med e-Golfen min i sommer, og trenger å skaffe meg oversikt. Det er ikke lett å bli klok på alle detaljene, og Volkswagen (VW) sine hjemmesider er ikke særllig informative om emnet. Jeg forsøker å oppsummere det jeg har funnet ut så langt. Kanskje jeg kan hjelpe andre som lurer på dette, eller kanskje andre kan korrigere meg i min vilfarelse. Sammen er vi krutt.

Først litt om kontakter som brukes til lading av e-Golf:
e-Golf har mulighet for likestrømslading (DC) og vekselstrømslading (AC).

DC-lading er bare tilgjengelig på hurtigladestasjoner med CSS kontakt, også kjent som Combo. Min bil er levert med DC 2 Combo (s. 201 i min instruksjonsbok); dette er den europeiske standarden for CSS ladestasjoner. DC 1 Combo brukes i USA og Japan, tror jeg.

AC lading er litt vanskeligere å finne ut alle detaljer for. Så langt jeg kan se er det tre muligheter for AC lading av e-Golf:

  • Husholdningskontakter
    I Norge, og i store deler av Europa, vil det si standard strøm uttak med CEE 7/3 jordet stikkontakt (Schuko). Det er den typen man finner hjemme i veggen, eller på offentlig tilgjengelige ladepunkter på for eksempel kommunehus og kjøpesentra. Ladekabelen som er levert med e-Golf har CEE 7/7 "hybrid" støpsel, med plass for jordingspinne fra stikkontakten. Dette gjør at den kan benyttes i Frankrike, Belgia, Tjekkia, Slovakia og Polen, hvis man har tenkt seg dit.
  • Ladepunkter med Type 2 kontakt
    Her trenger man en egnet Type 2 Mode 3 ladekabel. Jeg fikk en slik levert med bilen, og det er standard utstyr i Norge, tror jeg. Ved slike ladepunkt har enten 400 Volt eller 220 Volt tilgjengelig, og det varierer også hva som er maksimalt effektuttak.
  • Ladepunkter med Type 2 Mode 3 støpsel
    Her henger kabelen fast i ladepunktet/boksen. Dette er den typen som er mest aktuell for meg å skaffe meg hjemme, tenker jeg. Må bare få lagt opp dedikert kurs først. Det finnes vistnok noen slike offentlige ladepunkter også, men disse er av begrenset verdi for de som ikke har Type 2 Mode 3 kontakt på bilen.
Alt dette betyr at lading fra husholdningskontakter i Europa burde gå greit bortsett fra i Irland, Italia, Malta, Kypros, Storbritannia og Sveits. I instruksjonsboken (s. 190 i min bok) blir man frarådet å bruke reiseadapter for å lade bilen, så da må man vel kjøpe eller leie egne ladekabler hvis man skal på tur i disse landene. I Italia brukes det vistnok multi-standard stikkontakter i nyere installasjoner, og disse kan brukes med CEE 7/7 "hybrid" støpselet på ledningen som er levert med bilen, og da er man jo dekket. Jeg drar nok ikke til Kypros med e-Golfen min, men det kan jo tenkes jeg tar turen til England, Sveits eller Polen, og da er det greit å vite om slike ting...

Lading fra Type 2 kontakter går fint i alle land så lenge man har med Mode 3 ladekabel. Lading fra ladepunkt med Mode 3 støpsel er nok det enkleste, men også det minst vanlige, dersom man ikke har en slik hjemme, da.

Så over til ladefart:

  • DC lading, også kjent som hurtiglading.
    Som sagt må man ha en hurtiglader med CSS tilobling. Her er det bilen som er sjefen, og regulerer ladefarten alt etter det batteriet klarer å ta i mot. VW oppgir ladetiden til ca. en halv time (s. 201 i min instruksjonsbok). VW sier også at batterikapasiteten kan bli permanent redusert dersom man hurtiglader for hyppig, og anbefaler hjemmelader eller medfølgende ladekabel (s. 179 i min instruksjonsbok). Koblet med det jeg har lest om at hurtiglading fungerer best opp til 80%, er det de siste 20% som sliter mest på batteriet. Det kan være verdt å merke seg når man skal legge ut på langtur. De siste 20% ladekapasitet tar uansett uforholdsmessig lang tid på hurtiglading, og det kan være tidsbesparende å heller lade litt på neste tilgjengelige ladestasjon. Hvis det ikke er kø der, da.
  • AC lading på husholdningskontakt
    e-Golf har en 220 Volt 1-fas AC lader på 3,6 kW integrert i bilen. Denne kan brukes sammen med "den medfølgende ladekabelen for stikkontakt" med sikkerhetsanordning, og laderen er da begrenset til å yte maksismalt 2,3 kW. Sikkerhetsanordningen kan stilles inn for å begrense effektuttaket ytterligere. Man kan også begrense effektuttaket i kontrollpanelet inne i bilen. Slik begrensning er nyttig dersom det ikke er tilgjengelig mer enn en viss effekt på sikringskursen man kobler til.
  • Ladepunkter med Type 2 uttak
    Med tilkobling til en Type 2 Mode 3 ledning (se over) yter den integrerte laderen i e-Golf maksimalt 3,6 kW. Det er lett å bli forvirret av alle de forskjellige versjonene av Type 2 ladepunkter. Så langt jeg kan se finnes det Type 2 220 Volt 16, 32 og 64 Ampere, og Type 2 400 Volt 16, 32 og 64 Ampere. 220 Volt punktene er 1-fas, 400 Volt punktene er 3-fas. Det som skjer når man kobler en e-Golf til et 400 Volt uttak er at bilen bruker én fase fra 3-fas koblingen sammen med null-lederen, på samme måte man henter ut 220 Volt fra et 400 Volt annlegg i et hus. Laderen i en e-Golf trekker maskimalt 16 Ampere fra denne tilkoblingen, altså 3,6 kW. Resultatet blir det samme som å koble bilen til et Type 2 uttak for 220 Volt 16 Ampere. Noen andre biler har tillegslader for 400 Volt 3-fas lading integrert i bilen, men det har altså ikke e-Golf.
I praksis betyr dette at e-Golf lader like hurtig, eller sakte, uansett hvilken versjon av Type 2 ladepunkt du kobler den til. Hurtig lading foregår kun på DC med CSS.
 
Oppsummering, og litt om priser for lading
Noen steder er DC hurtiglading gratis. De fleste steder må man betale for DC hurtiglading. Prisene varierer mye, og tilgang og betalig styres på ulike måter fra leverandør til leverandør. Bare alle kunne ta i bruk Elbilforeningens RFID-brikke som tilgangsnøkkel i alle fall... Men nei, ikke enda...
AC lading på offentlige ladepunkter med CEE 7/3 jordet stikkontakt (Schuko) er fritt tilgjengelige dersom man har nøkkel til disse ladeboksene. e-Golf lader med 2,3 kW fra slike kontakter.
Lading fra ladepunkt med Type 2 varierer i pris. Jeg vet om noen som er gratis, for eksempel Fortum sine 1-fas 220 Volt 16 Ampere ladepunkter på Lagunen i Bergen. Disse er dog bare gratis dersom man bruker en RFID-brikke til å starte og stoppe ladingen. Det koster 10 kroner å starte/stoppe med SMS eller mobilapp.
Ellers er det er relativt billig å lade på slike uttak. Jeg antar at prisene stiger etter tilgjengelig effekt. Type 2 ladepunkt som har 3-fas 400 Volt tilgjengelig virker med e-Golf, men gir som sagt ikke mer enn 3,6 kW ladeefekt. Noen leverandører tar da betalt for tilgjengelig effekt, og ikke faktisk forbruk. Disse ladepunktene kan likevel være veldig nyttige dersom man ikke har andre uttak tilgjengelige i nærheten.

Dersom jeg har misforstått noe, eller bør rette opp noe som er feil eller uklart, er jeg taknemlig for tilbakemeldinger her i denne tråden.

Kilder
Instruksjonsbok e-Golf
http://elbil.no/elbilfakta/elbillading
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/63-elbilen-er-sjefen
http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/25-ladefart
https://en.wikipedia.org/wiki/Schuko
https://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets#Italian_multiple_standard_sockets
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Combined_Charging_System
https://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system#TN_networks
http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3585-sa-mye-koster-det-a-hurtiglade-elbil

Veldig bra info!

nr1rayner

Finnes det virkelig ikke noen mellomting på Golfen?
Forarger meg litt disse Type2-laderne (6-7kw effekt ca.) som begynner å komme litt "over alt". Hos Fortum betaler man vel 1,- pr.min for disse.
QC kan være opptatt eller ute av drift, og på siden står en Type2-lader fri og frank, men det er jo sgs ingen hensikt på Leafen med max 3,3kw. Det blir dyre kwh..

Imidlertid har man jo på Leafen mulighet for å bestille med 6,6kw lader, dog, det MÅ bestilles fra fabrikk og svært få velger dette i Norge.
Så for å spole tilbake til starten, har man ikke tilvalg til Golfen?
Så disse betalings-type2-laderne er strengt tatt kun egnet til Tesla, og kanskje Renault?

Edit: BMW i3 har visst 7,4kw ved 1-fas og 11kw ved 3-fas..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Herbie

3-fase batteriladere (11+ kW) blir sikkert standard på elbiler i fremtiden. Ikke at jeg har erfaring fra styremøter i VW, men jeg tipper dette var for "dyrt" for e-golf da den ble unnfanget for noen år siden.

tutti

Sitat fra: Herbie på mandag 06. juni 2016, klokken 21:10
3-fase batteriladere (11+ kW) blir sikkert standard på elbiler i fremtiden. Ikke at jeg har erfaring fra styremøter i VW, men jeg tipper dette var for "dyrt" for e-golf da den ble unnfanget for noen år siden.
Hvis konkurrentene kan tilby oppgradert lader så burde ihvertfall VW kunne tilby det samme som "opsjon" i 2017 og ikke (som ryktene sier) kun 16A på neste batterioppgradering.

Det blir som å kjøpe en Ferrari med kun 14 tommers helårsdekk fordi fabrikken "ikke liker" selge store dekk.

nr1rayner

11kw kan jeg vel ikke helt se "hensikten" i, vel, mye vil ha mer osv osv..
Har man uansett mulighet for QC blir ikke høyest mulig ladefart på vanlig plugg så viktig..
Men 6,6 burde vel være minimum.. Popper jo opp flere slike semihurtig eller hva de kaller dem, til ingen nytte da hvis de fleste har max 3,6kw..

Ikke minst blir det da viktig å få kjappere enn 3kw på neste generasjon som Herbie er inne på. Lade 60kwh med 3,6kw, eller tilogmed 8A på schuko tar laaang tid..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

zyp

3x16A (11kW) er snillere mot strømnettet enn det 1x32A (7.4kW) er, da det ikke skaper en stor skjevbelastning på en av tre faser. I tillegg så vil gjerne en lader som er designet for 3x16A også støtte å kjøre som 1x32A, slik at det er mulig å få utnyttet både enfaseuttak og trefaseuttak. En lader som er designet for 1x32A vil ikke kunne dra mer enn 1x16A (3.7kW) ut av et uttak som kan levere 3x16A.

nr1rayner

Nå tenkte jo jeg så enkelt som kraftigere lader = mer vekt og høyere pris, uten egentlig å ha peiling..
Apropos pris, Fortum tar vel 1kr pr min for stolpene, og 2,5 kr pr min for QC.
La oss si gjennomsnittlig 40kw på QC? Så må man opp i 16kw for break even. Mao blir 6,6kw dyr lading i forhold til QC med Fortums priser.

Aner ikke hva man kan trekke fra disse stolpene, men det er vel maks 22kw hvis man har "riktig" bil?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA