Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 2016 02 09 ÅRSMØTE - Elbildagen

Startet av Shadaffy, søndag 07. februar 2016, klokken 21:54

« forrige - neste »

Shadaffy

I løpet av første natten på fjellet faller det en god del nedbør i form av sørpe/sludd. Dette legger seg som ett islag rundt hele bilen i en tykkelse av 5-6 mm steinhard is. Dette oppdager jeg dagen derpå der jeg går til vedboden etter litt ved og glemmer at jeg har "nøkkelen" i lomma. Det som skjer er at den intelligente bilen som i mine øyne på det gitte tidspunkt virket rimelig uintelligent våknet til liv og det smalt i is rundt baut når 4 flotte "approaching doorhandles" spratt ut gjennom islaget. Og at de faktisk brøytet seg vei igjennom isen var noe jeg i ettertid var veldig glad for.
Her måtte noko gjerast, så jeg måtte få varmet op bilen og fjernet dette islaget. Og før jeg fikk tenkt meg om så drar jeg i dørhåndtaket og napper opp døren akkurat for sent til å huske på vinduene som har ett ønske om å senke seg en cm eller to. For selvsagt måtte jeg inn i bilen for å hente isskrapa. Men så fikk nepa mer å jobbe med. Skulle jeg nå klasse igjen døra for at vinduet skal "falle til ro" i den tro at vindusheisen står og svir seg. For igjen å kjenne på følelsen av å ikke tenke fort nok da vinduet ikke passerer lista uten at det har fått senke seg. Og det er da det faller meg inn. Skulle ikke denna bilen være så fordømt intelligent? Kjøre og klare seg sjæl liksom. Også kommer det bittelitt kuldegrader sammen med litt nedbør så virker den som totalt uintelligent.
Og det er jeg som fremstår som et fjols til fjells fordi jeg ikke har stilt inn ditt og datt i forveien. Kona kikker rart nok på meg allerede om ikke jeg skal knotte inn en haug av ting før man parkerer en bil. Dette burde bilen ha skjønt selv spør du meg.

Underveis i avisingen, der jeg allerede har gitt opp frontlyktene i frykt for å skade plastikken, så forsøker jeg å løse opp bakluka. Den automatiske bakluka gir fra seg en klagende lyd der den gir opp halvveis under vekten av islaget og ser ikke noe annen utvei enn å lukke seg igjen. Jeg rakk jo ikke engang å fjerne all isen som la seg i klemme. Så det blei litt opp og igjen noen ganger før jeg fikk stoppet faenskapet i en posisjon der den klarte å holde seg oppe.
Må si jeg lurer fælt på hvordan dette ville ha vært om noen hadde vært så gærne å putte vingedører på en slik bil.  :-) Skulle tatt seg ut...

Når jeg startet opp bilen så ble det rene advarselbonanza i dashboardet da ingen av parkeringssensorene fungerer lenger og det blinker rødt og plinger selv om bilen står midt ute på hyttetunet. Advarslene kjemper febrilsk om plassen i Dashboardet da de legger seg oppå hverandre.
Dette resulterer i at jeg ikke klarer å få ladingen igang igjen. Blinker først grønt og så går deretter over til blått med en feilmelding i Displayet som er umulig å lese grunnet advarselbonanzaen.
Men det var ikke så viktig da jeg hadde ladet nok. Men det kunne være interessant å vite om det fantes en måte å lese av en hendelseslogg?

Litt artig problemstilling var at jeg ikke fikk ladeluken igjen. Temaet har jo som regel dreid seg om det motsatte. Den var fullstendig nediset etter nattens lading og måtte av-ises med mye pust og pes. Selv etter at jeg fikk den igjen så var det feilmeldinger i dashen om at den ikke var lukket. Noe den definitivt var.

Det eneste alt dette forteller meg er at fjols til fjells forblir fjols og jeg må nok gjøre noen grep før bilen parkeres neste gang.

Skru av automatikken til speilene, skru av automatikken til dørhåndtakene, ta ut isskrapa kvelden før. Forvarme på "HI".

Eller simpelthen få ryddet opp i garasjen på hytta slik at bilen blir parkert inne  :o

Tar gjerne imot tips til ritualer og innstillinger som kunne forenklet livet på fjellet.

Bjoris

Hmm, det høres ut som du kunne unngått alt dette ved å sette bilen på forvarming fra appen. Ser at dersom du ikke får kontakt med bilen f.eks pga dårlig dekning så er det ett problem, men jeg kan ikke huske at mine andre biler ikke har frosset på samme måte.

Vinduene er litt kinki, det er som på en Audi A7, antakelig stod ikke vinternorge øverst på listen over ting som MÅTTE fungere, men selv om jeg aldri har hatt bilen så full av is fikset jeg dette med å smøre vinduene med silikon etter eller annet fra Statoil. Før jeg gjorde dette så var det ett problem at vinduene hang og ikke ville opp igjen etter at døra ble lukket. Etter fungerte det fint.

Dørhåndtakene skal du ikke være redd, de er konstruert for å tåle mye is, det er nok verre med vinudene, men av det jeg har lest om dette så virker det å gå bra:)

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

cstromme

Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

jensjacob

Hvor stor effekt kan man forvarme med ? Kan man tage effekt fra batteriet hvis den tilkoblede effekt ikke rækker ?
Jeg antager at man ikke har voldsom meget effekt i et udtag på ved hytten ?

Jeg spørger fordi jeg engang en morgen med nogen frostgrader prøvede at opvarme min MB 190e med en 2 kW blæser placeret midt i bilen. Mest for at fjerne is fra forruden. Der skete stort set ingen ting.
Jeg tør slet ikke tænke på hvor meget effekt og hvor længe der skal til for at fjerne eller blot løsne cm-tyk is på hele en bils overflade. En bil så stor som en Tesla.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Shadaffy

Sitat fra: cstromme på mandag 04. januar 2016, klokken 00:31
Forvarme fra app = problem solved. :)

Forutsetter ikke det 3G dekning?
Prøvde gjentatt ganger å få kontakt med bilen men uten hell. Ikke så unaturlig situasjon i den norske fjellheimen.

Shadaffy

Sitat fra: bjoris på mandag 04. januar 2016, klokken 00:26
Hmm, det høres ut som du kunne unngått alt dette ved å sette bilen på forvarming fra appen. Ser at dersom du ikke får kontakt med bilen f.eks pga dårlig dekning så er det ett problem, men jeg kan ikke huske at mine andre biler ikke har frosset på samme måte.

Har hatt akkurat samme vindusproblem med Audi tidligere også. Så det var ikke ett forsøk på å skape noe Tesla problem (Selv om det ser ut til å være sykdommen med dette forumet)
Men heller en stadfesting at den intelligente bilen ikke var så sabla intelligent allikevel. Selv om vi etterhvert skulle få helt selvkjørende biler så er det fortsatt ett stykke igjen til at den kan kalles intelligent. Noe denne enkle og helt normale situasjonen eksemplifiserer.

Øyvind.h

Tesla er gode på noen områder, men gjør store bommerter på andre.
Eksempelvis har de laget en god og rask app med viktige funksjoner, og bilen har 6+6kW varmeeffekt som legger til rette for rask og effektiv oppvarming. Det betyr at de har tenkt på kulde og brukeropplevelse.
Men samtidig gjør de flere totalt unødvendige bommerter:
1. Bilen skulle hatt kraftigere motorer til vindusheis
2. Muligens annet design på listene i bunn av vinduet
3. En kromlist som ikke dekker helt over vinduet slik at døren ikke kan åpnes om vinduene fryser
4. Aktivering av forvarming skulle også aktivert varmetråder i bakrute, speil, setevarme, rattvarme, vindusviskere og spylerdyser. Evt. med justering av hva som varmes opp på en egen "Vinter konfig" side i bilen.
5. Aktivering av forvarming skulle etter min smak ført til full 12kW effekt for raskest mulig oppvarming (forutsatt at batterivarmeren ikke er deaktivert)
6. Smart precon burde definitivt fungere meget bra allerede, men feiler visstnok stort

Sikkert punkter jeg glemmer. Model S er en meget god vinterbil, men den kunne vært helt eksepsjonell. Isteden har den noen småfeil som trekker ned, og noen sw mangler som er helt unødvendige.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

SurSnasen

Sitat fra: Shadaffy på mandag 04. januar 2016, klokken 08:09
Har hatt akkurat samme vindusproblem med Audi tidligere også. Så det var ikke ett forsøk på å skape noe Tesla problem (Selv om det ser ut til å være sykdommen med dette forumet)
Men heller en stadfesting at den intelligente bilen ikke var så sabla intelligent allikevel.

Om det går så mye på intelligens, er jeg usikker på. Kjekt med sensorer som alt mulig mellom himmel og jord, men skulle man utstyrt en bil med sensorer for ethvert scenario, måtte bilene vært dobbelt så store og himmelsk dyre.
Det går vel mer på klønete designvalg.

aness

Sitat fra: Shadaffy på mandag 04. januar 2016, klokken 08:04
Sitat fra: cstromme på mandag 04. januar 2016, klokken 00:31
Forvarme fra app = problem solved. :)

Forutsetter ikke det 3G dekning?
Prøvde gjentatt ganger å få kontakt med bilen men uten hell. Ikke så unaturlig situasjon i den norske fjellheimen.

Nja, du kan koble bilen til WIFI også, men er du langt nok opp på fjellheimen så har du kanskje ikke nett den veien heller?

Shadaffy

Sitat fra: StianSalG på mandag 04. januar 2016, klokken 09:06
Om det går så mye på intelligens, er jeg usikker på. Kjekt med sensorer som alt mulig mellom himmel og jord, men skulle man utstyrt en bil med sensorer for ethvert scenario, måtte bilene vært dobbelt så store og himmelsk dyre.
Det går vel mer på klønete designvalg.

Det blir fremover et stort fokus på å tillegge datasystemer kognitive egenskaper. Og det gjelder trolig bil også. Tror heller ikke at nedisede vinduer lar seg løse uten å legge inn varmetråder rund baut.
Det jeg mer antyder til er at det finnes veldig mange sensorer allerede. Spørsmålet er hva man velger å bruke alle sensoropplysningene til. En mulighet er jo å starte en dialog med eieren f.eks via mobilmeldinger. Altså en mer proaktiv dialog basert på sensorinformasjonen som allerede er tilgjengelig. Eller benytte stemmekommandoer via mobilen til å styre innstillinger i bilen.
Bare noen løse tanker om fremtiden.

Shadaffy

Øyvind.h - Helt enig. Imponert over fremkommeligheten og spesielt firehjulstrekk på elbilen. Sett bort fra selve kromlista som tar i glasset kan mye forbedres bare med SW oppdateringer. Så det er nok viktig at vi melder inn forslag til Tesla som kan legges til på deres SW Backlog.
En annen ting jeg ønsker meg er at "Approaching Doorhandles" kan håndteres individuelt. Behøver ikke å sprette opp alle 4 hver eneste gang. Det kan være grunner til at man ønsker å kun benytte 1 dør.

aness - Har ikke sett poeng i å legge inn Wifi i hytta når det ikke er bredbånd der. Satser heller på at Telenor fortsetter 4G utbyggingen sin og gir bedre dekning i fjellheimen.

nyttblad

Ganske irriterende med rutene som legger seg uttapå men etter noen ganger der dette har skjedd har jeg lært at det er bare å være litt forsiktig og bøye ruta forsiktig under og da lar dørene seg lukke med vinduet på plass. Men fikk litt sjokk da det knasa første gangen da jeg bare smalt igjen døra som vanlig
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

jensjacob

Jeg har en e-Golf som sikkert på mange områder er mindre intelligent end Teslaen. Men fornylig stod jeg lidt i samme situation og ville gerne starte forvarmning mens bilen var koblet til strøm. Den var i øvrigt fuldt opladet.

Og lige præcis den dag var der (ikke udsædvanligt) et led i IT-kæden der ikke svarede så det var ikke muligt at få bilen til at forvarme på husets regning, da jeg ikke kan sætte tænding på bilen og dermed starte forvarmning manuelt mens jeg er koblet til strøm.

Anyway, min pointe er at IT er godt til meget. Faktisk rigtig meget. Men der er også situationer hvor IT bare IKKE MÅ stå alene.

Hvorfor skal jeg stå og glo på en bil der holder lige ved siden af mig endda med strøm koblet til og så ikke have mulighed for manuelt at slå forvarmning til ?

Én eneste knap på fjernbetjeningen havde gjort hele forskellen. 'Forvarmning on/off'. Kvitter med fx bremselys til forskel fra blinklys.

Tesla selv er jo fortaler for uafhængighed af elsselskaber med deres wall batterier osv. Hvorfor i alverden skal vi så være afhængige af så lang en kæde af operatører som IT systemet repræsenterer ? IT er i min verden i øvrigt mange mange mange størelsesordener mindre driftsikkert en elnettet. Derfor min skepsis.

Tænk den dag lyset i vores hus er styret eksklusivt af IT systemer. Tjaaa... jeg står lige ved siden af lampen og kontakten men jeg kan desværre ikke tænde den. IT er nede. Prøv at genstarte. For at tænde en lampe !! Eller for at starte en forvarmning i en bil jeg kan stå og se på.
Hvorfor ? Undskyld mig, men jeg forstår det simpelthen ikke.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Muffinman

Enig i at det er på trynet at man må via 3g/wlan for å starte forvarming. Men det burde da være mulig å få til med knappekombinasjoner på FOB? DET hadde vært noe det  :D

fonberg

Sitat fra: Muffinman på mandag 04. januar 2016, klokken 15:00
Enig i at det er på trynet at man må via 3g/wlan for å starte forvarming. Men det burde da være mulig å få til med knappekombinasjoner på FOB? DET hadde vært noe det  :D

Støttes, og stemmer på "hold inn frunk" for å starte forvarming med FOB :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA