Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: GPSen er jo helt på bærtur!

Startet av svisj, mandag 10. august 2015, klokken 12:14

« forrige - neste »

svisj

Jeg har en Mitsubishi i-Miev som er fra 2011. I det siste har jeg lagt merke til at det har kommet rødbrune flekker i lakken og på plasten som er nederst på bilen. I går forsøkte jeg å bruke "rubbing" for å gni disse bort. Dette fungerer greit på noen av flekkene, som på forsiden av bilen og på plasten. Men det ble skjolder i lakken når jeg forsøkte å gjøre det samme med flekkene som er på døren. Flekkene på døren befinner seg under vinduet, vanligvis nær plastikken. Har lagt ved et bilde av hvordan en slik flekk ser ut.

I tillegg kan det virke som om det har kommet steinsprut enkelte steder på lakken. Det ser ut til at det er små hull, spesielt på panseret. Hullene er på størrelse med knappenålshoder.

Dette er min første bil, og jeg er usikker på hva jeg bør gjøre for å fjerne flekkene og tette hullene - dersom dette i det hele tatt lar seg gjøre. En jeg snakket med sa at jeg burde bruke et middel ("rubbing") for å gni vekk flekkene - men etter å ha fått skjolder er jeg ikke sikker på om dette er riktig fremgangsmåte.

Jeg poster derfor denne meldingen med håp om at noen erfarne bileiere kan gi meg noen tips.  :)

SteinHolstad

HEI

Litt vanskelig å se ut fra bildet om det sitter utenpå eller går igjennom lakken og inn til karosseriet.  Men se på video i denne artikkelen samt tekstinnhold.

http://www.dinside.no/928088/slik-tar-du-vekk-de-sorte-prikkene-i-lakken

Selv bruker jeg et produkt som heter Prickbort for asfaltflekker, men mange som virker bra.  Alle slike midler fjerner også voks - så bilen må poleres etterpå.  Polering bør du gjøre minst to ganger pr. år - vår og høst - da vinteren og salta veier er en stor påkjenning for lakk.  Vasker bilen minst en gang pr. uke på vinteren for å holde saltet unna.

Se denne guiden for vask av bil: http://www.detailersclub.no/forum/topic/15504-nybegynnerguide-for-skaansom-vask-av-bil/

Hvis flekkene ikke da forsvinner er det sannsynlig at det er rust inn til karosseriet og da er det stort sett ingen annen utvei enn å pusse ned, ha på rustbinder av ett eller annet slag - grunne og lakke.

Googler du "fjerne rustflekker på bil" finner du mange måter å gjøre dette på.  Her er en: http://home.online.no/~wacked/OnD/flipp/bilmekk/rust.htm
2015 - Mitsubishi imiev

Mr.Zero

Metallpartikler fra veibanen som fester seg på karosseriet, vil gi brune prikker i lakken. Dette er mest vanlig å oppdage etter vinterens herjinger.. Disse metallpartiklene fjernes ofte greit kjemisk. Sorte prikker er ofte asfaltbasert og fjernes enkelt med "prick-bort" som nevnt av SteinHolstad.
God gammeldags rubbing ville jeg styrt unna da dette middelet innholder sterke slipemidler. Du vil derfor måtte både polere og vokse etterpå dersom du vil ha en blank bil. Og en god poleringsmaskin vil ofte være nødvendig for et godt resultat.
Det skal også sies at lakken på trillingene (mitsubishi-produserte hele familien) er meget tynn. På min bil har jeg målt lakktykkelse under 40 my, noe som er godt under halvparten av hva det burde være. Det betyr igjen at steinsprut lettere når inn til metallet - og vil sette i gang en rustprosess. Selv fikk jeg på garanti lakkert en dør i våres grunnet rustdannelse - og jeg er EKSTREMT nøye hva gjelder vedlikehold. Er meget skeptisk til denne tynne lakken og derfor meget nøye med å vaske, polere, vokse elbilpurka mi. Dessuten legger jeg i litt lakk der steinsprut har funnet sted. Og det skjer ofte. Bilen blir også "sandblåst" langs sidene, så det kan være lurt å sette på skvettlapper. Fåes originalt til en himmelsk pris... ;D

Les igjennom linkene SteinHolstad har postet. De er knallbra! :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

svisj

Takk for svarene. De har vært veldig oppklarende, og informasjonen i linkene er veldig nyttig.

Jeg snakket med en som jobber med lakkering for noen dager siden, og han bekreftet at flekkene var forårsaket av metallpartikler fra veien. Har i dag fått polert bilen, og nå ser den langt bedre ut.

Det ble oppdaget at stensprut har gitt hull i lakken på et par steder. Dette er stort sett små hull i lakken, men det er et større merke (som riktignok ikke er spesielt stort) på den ene døren. Er det vanskelig og tidkrevende å utbedre dette, slik at man unngår et rustangrep?

Mr.Zero

Sitat fra: svisj på torsdag 09. juli 2015, klokken 01:13
Takk for svarene. De har vært veldig oppklarende, og informasjonen i linkene er veldig nyttig.

Jeg snakket med en som jobber med lakkering for noen dager siden, og han bekreftet at flekkene var forårsaket av metallpartikler fra veien. Har i dag fått polert bilen, og nå ser den langt bedre ut.

Det ble oppdaget at stensprut har gitt hull i lakken på et par steder. Dette er stort sett små hull i lakken, men det er et større merke (som riktignok ikke er spesielt stort) på den ene døren. Er det vanskelig og tidkrevende å utbedre dette, slik at man unngår et rustangrep?

Kjøp en original liten lakkbeholder, rist godt og bruk f.eks enden på en binders, en synåls butte ende el.l som du dupper i lakken for så å fylle såret. Det blir penest om du får lakken kun inn i selve såret fremfor å kladde på en stor dråpe over det hele.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

svisj

Da jeg fikk polert bilen, viste det seg som nevnt at det er stensprut helt inn. Det har blitt rust i disse hullene. Resten av bilen ble fin da den ble polert.
Det er hull i lakken på bjelken under inntakene for ladekabel, både på høyre og venstre side. Det er også noen hull i lakken ved dørene, på høyde med dekkene, men dette er ikke like mye.

Jeg har snakket med forskjellige personer angående dette, og spurt om de har noen tips. Jeg har fått litt forskjellige svar. Det mest fornuftige jeg kan gjøre er antagelig å lakkere om, og å skaffe meg noen skvettlapper slik at jeg kanskje slipper problemet i fremtiden. En person jeg snakket med mente at hullene var forårsaket av stensprut fra fordekkene, og at dette skjer fordi bilen er bredere bak enn den er foran. Samtidig er jeg usikker på om jeg bør lakkere om nå, eller om jeg bør ta det senere.

Jeg har funnet disse skvettlappene på ebay: http://www.ebay.com/itm/2-X-NEW-QUALITY-WIDE-RUBBER-MUDFLAPS-TO-FIT-Peugeot-ION-UNIVERSAL-FIT-/291160211837?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item43ca80417d#vi-ilComp. Jeg ser på beskrivelsen at de er litt brede. Vil likevel disse være godt egnet til bilen?

Har dere på forumet noen erfaring med dette, og noen tips om hva jeg bør gjøre?

pwb

Bilen koster 130.000,- ny, den kan ikke ruste sammen på så lite som 5 år så kjør og smil og grav den ned når den stopper etter 5 år. Eller hva med å kjøpe lakk/maling som kan males rett på rust og bare dytte på litt? Det er ingen som vil se det uansett, det er jo liksom ikke bilen man ser på for å se hvor flott lakken er. Jeg har i hvertfall tenkt å bare male over hvis det dukker opp noe, om det er helt samme farge spiller ingen rolle, bilen har jo ikke utseende med seg uansett. Hammerite duger nok fint til dette. http://www.hammerite.no/

Mr.Zero

Sitat fra: svisj på lørdag 22. august 2015, klokken 12:02
Da jeg fikk polert bilen, viste det seg som nevnt at det er stensprut helt inn. Det har blitt rust i disse hullene. Resten av bilen ble fin da den ble polert.
Det er hull i lakken på bjelken under inntakene for ladekabel, både på høyre og venstre side. Det er også noen hull i lakken ved dørene, på høyde med dekkene, men dette er ikke like mye.

Jeg har snakket med forskjellige personer angående dette, og spurt om de har noen tips. Jeg har fått litt forskjellige svar. Det mest fornuftige jeg kan gjøre er antagelig å lakkere om, og å skaffe meg noen skvettlapper slik at jeg kanskje slipper problemet i fremtiden. En person jeg snakket med mente at hullene var forårsaket av stensprut fra fordekkene, og at dette skjer fordi bilen er bredere bak enn den er foran. Samtidig er jeg usikker på om jeg bør lakkere om nå, eller om jeg bør ta det senere.

Jeg har funnet disse skvettlappene på ebay: http://www.ebay.com/itm/2-X-NEW-QUALITY-WIDE-RUBBER-MUDFLAPS-TO-FIT-Peugeot-ION-UNIVERSAL-FIT-/291160211837?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item43ca80417d#vi-ilComp. Jeg ser på beskrivelsen at de er litt brede. Vil likevel disse være godt egnet til bilen?

Har dere på forumet noen erfaring med dette, og noen tips om hva jeg bør gjøre?

Etter tre år og 50.000km er min bil ikke veldig ulik din - til tross for originale  skvettlapper. Derfor kan du heller spare mange kroner, droppe de originale og heller montere på større saker som gjør mere nytte for seg. Karosseriet er feilkonstruert og egner seg ikke til bruk på vei med antydning til støv...
Jeg hadde droppet lakkering, men lagt i lakk i de største sårene. Videre vil jevnlig voksing holde rust borte. Tror og håper jeg. :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Stjerneglis

#8
Min egen erfaring er at taket er mest utsatt mhp rust. Her blir det veldig fort brunt i steinsprut-gropene. Ellers er bilen galvanisert, og jeg har ikke funnet rust i andre lakksår på karosseriet. Vår bil er hvit, så det er lett å se. Går du over bilen et par ganger i året og fyller i lakk (bruk en tannpirker og litt lakk i lokket på sprayboksen) + jevnlig voksing, så skal det nok gå bra!

Vi har forresten kjørt 50000km uten skvettlapper...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

svisj

Jeg var innom et lakkverksted her om dagen. De foreslo å fylle hullene med lakk, og deretter sette plastikk over. Plastikken vil da fungere som en slags foliering, og denne vil være på området som er bak bakdørene, som jo er utsatt for steinsprut.
Høres dette ut som en god ide?

Det jeg er redd for er at om rusten ikke fjernes, så vil den spre seg og lakken få bobler. Jeg er litt usikker på hvor lang tid dette evnt. vil ta, men fikk høre fra en jeg kjenner at det kan ta så kort tid som et halvt år (vedkommende er riktignok elbilhater ...).

Bolfus

Hva ble det til svisj?

I dag koset jeg og Billa oss i vaskehallen, den ble så ren og pen atte. Men når jeg tar panseret nærmere i ettersyn så konstaterer jeg at steinsprut-angrep på E18 har laget kratere i lakken. Se bilde:



Urk! Er det bare å kjøpe lakkstift, eller finnes bedre alternativer?

svisj

Det ble til at hullene ble fylt igjen. Dette ble gjort av et lakkverksted, samtidig som det ble gjort lakkering av bakdøren (hjørnene på plastikken som holder på registreringsskiltet hadde slått av lakken  :o ).
I tillegg satte jeg på Power Flow Pro Fit skvettlapper foran. Det løste problemet med steinspruten som oppstod bak bakdørene.

Hvis det har kommet rust i hullene, kan det hende du bør bruke rusteter (fåes kjøpt på Biltema o.l.) før du legger lakkstift over. Har ikke prøvd dette selv, så det er fint hvis andre som har erfaring om dette forteller om hvordan det gikk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA