Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type 1 / 2 ladekabel = ingen lading

Startet av stranger1891, fredag 15. januar 2016, klokken 21:22

« forrige - neste »

stranger1891

Hei,

Om 2 dager reise jeg i ca. 3 uker og da lurer jeg på om jeg bør ha ladekabelen i bilen alle disse dagene eller blir det feil.

Jeg vet at bilen lades ikke når batteriet er jo full ladet, men er det lurt å ha det eller ikke?
Bilen er EU LEAF 2012.

På forhånd takk :)

leafnor

Sitat fra: MFJG1981 på lørdag 12. desember 2015, klokken 11:55
Hei,

Om 2 dager reise jeg i ca. 3 uker og da lurer jeg på om jeg bør ha ladekabelen i bilen alle disse dagene eller blir det feil.

Jeg vet at bilen lades ikke når batteriet er jo full ladet, men er det lurt å ha det eller ikke?
Bilen er EU LEAF 2012.

På forhånd takk :)
Den overlever i tre uker, og vell så det Sånn praktisk sett med tanke på "slitasje" på batteriet så kan du la være å parkere den med 100%. Og ikke la evt forhåndsprogrammert varme være på.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

elektrolux

Ideelt lader du bilen fullt, og kjører ned til ca 1/2 tank før du parkerer og setter på en intelligent lader på 12V batteriet.

Bilen skal ikke stå fulladet over lang tid.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: MFJG1981 på lørdag 12. desember 2015, klokken 11:55
Hei,

Om 2 dager reise jeg i ca. 3 uker og da lurer jeg på om jeg bør ha ladekabelen i bilen alle disse dagene eller blir det feil.

Jeg vet at bilen lades ikke når batteriet er jo full ladet, men er det lurt å ha det eller ikke?
Bilen er EU LEAF 2012.

På forhånd takk :)

For de fleste elbiler lar man den stå med ca 50% SoC (halv-ladet, altså.) Men alt mellom 40% og 80% er greit.

Akkurat Leaf fra 2012 har en eller annen feil, som gjør at den kan finne på å lade ut 12V-batteriet når den står stille lenge. Jeg er litt usikker på om senere firmwareoppgraderinger har fikset dette. Derfor er det best å la den stå med en intelligent (elektronisk) batterilader på 12V-batteriet når du er borte.

Men det er viktig at det er en elektronisk batterilader (som ikke gir for høy spenning når 12V-batteriet er ferdigladet).

Og ja, det er ironisk at man må lade 12V-batteriet på en elbil! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Trekkoppbil

Moralen er vel å stille inn bilen på lading til 80% før langtidssparkering, og på denne årstida er det vel ikke så farlig å la kabelen stå i.

Det er visse metereologiske forhold man bør se på:
-Er det fare for tordenvær, sier det seg sjølv.
-Dersom det er høye temperaturer i batteriet, bør det ikke være fullada om man ikke har noen god grunn til det.
-Dersom bilen står ute i under -20 med batterivarmer, så kan den starte og tappe ut batteriet mens du er borte. Huker du av 12V-polen tipper jeg du kopler vekk logikken i bilen, så batterivarmeren ikke starter.

Batterivarmer er vel ikke noe poeng mens bilen ikke er i bruk. Det som er farlig er å lade et kaldt batteri.

Er det fare for at batteriet er kaldt når du skal hente bilen, er det viktig at det er opplada, så du kan kjøre det varmt før du skal lade det opp. Med kaldt batteri bør det være trygt å kjøre oppoverbakke, og så kan du sette bilen i N når det er fare for regenerering. Med en viss softwareoppgradering vil ikke bilen regnerere i kulda. Lader man batteriet etter endt kjøretur, så har det gjerne en lunk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA