Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av Larsj84, fredag 24. juli 2015, klokken 16:55

« forrige - neste »

Larsj84

Hei,

Kjørte tur/retur 9 mil her om dagen,  med fullladet batteri, når jeg var i nærheten av hjemme bestemmte jeg meg for å kjøre litt rundt for å se ca. hvor langt jeg kunne komme med Leaf.  Da jeg hadde 10% igjen av batteriet hadde jeg kommet 122km. Så totalt burde jeg da kommet ett sted mellom 130 og 140km om jeg hadde kjørt det helt tomt

Ser i Carwings at jeg på dette har brukt ca. 16,5 kWh - høres dette riktig ut?

Jeg trodde at batteriet i Leaf var på ca. 21kWh tilgjenglig?

Har en Leaf kjøpt Februar 2015 - gått 3500km så batteritap burde ikke være veldig stort

I mitt hode burde jeg da hatt litt over 20% igjen ?
Eller er det slik at de siste prosentene er mer "seige" ?

jsa061

De siste prosentene er mer seige ja. Hvis du bruker Leaf Spy kan du se hva den egentlige prosenten er. Mot slutten ligger den en god del over det som vises i dashbordet .

LeafSwe

Jag har runt 19kwh tillgängligt på 2014 Leaf som gått 1350mil om man kollar carwings eller energimätaren i bilen x antal kilometer kört.
Har kört till turtle flera gånger.
3P+
3SR+

Powerflux

#3
Sitat fra: LeafSwe på torsdag 18. juni 2015, klokken 13:39
Jag har runt 19kwh tillgängligt på 2014 Leaf som gått 1350mil
Det var lite i forhold til alder og km. stand??
Min er en 2013, 1. gen. med 51000 km og jeg får 20,7-21 kW på en 100% lading......
(Bruker LeafSpy hver dag for å følge utviklingen på batteriet)
Det første halve året fikk jeg 21,5 kW ved hver opplading, nå har det stabilisert seg på tallene nevnt over.
Gen. 2 biler har det samme batteriet som gen. 1 BTW!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

X-Trail

Stolt eier av ELise♡

LeafSwe

Sitat fra: Powerflux på fredag 19. juni 2015, klokken 23:11
Sitat fra: LeafSwe på torsdag 18. juni 2015, klokken 13:39
Jag har runt 19kwh tillgängligt på 2014 Leaf som gått 1350mil
Det var lite i forhold til alder og km. stand??
Min er en 2013, 1. gen. med 51000 km og jeg får 20,7-21 kW på en 100% lading......
(Bruker LeafSpy hver dag for å følge utviklingen på batteriet)
Det første halve året fikk jeg 21,5 kW ved hver opplading, nå har det stabilisert seg på tallene nevnt over.
Gen. 2 biler har det samme batteriet som gen. 1 BTW!!

Jag får runt 21,8kwh remain i leafspy och 284GIDs och ca 66,5AHr

Men om jag multiplicerar förbrukning med antal kilometer blir det ca 19,5kwh från 100% till turtle

Ex. Förbrukning 15,0kwh/100km i energimätaren i bilen, då kommer jag 130km innan turtle. 13milx1,5kwh=19,5kwh
3P+
3SR+

emil

En ting jeg har merket i forhold til forbruk bilen rapporterer og det LeafSpy viser er at det blir store utslag hvis man har mye regenerering ved veldig fullt batteri.

Starter man fulladet og kjører oppover eller på flat mark er de veldig enige om forbruk, er det kuppert terreng med mye opp/ned i starten blir det et avvik i forbruket.

Så de gangene jeg kjører fulladet fra Jar/Smestad pleier jeg å nullstille LeafSpy forbruk og bilens forbruksmåler når jeg kommer til E18 og da er det ganske enige mesteparten av turen videre til Arendal.

Finnøy (Arne Johan Larsen)


X-Trail

Sitat fra: Finnøy på lørdag 20. juni 2015, klokken 14:43
Sitat fra: X-Trail på fredag 19. juni 2015, klokken 23:41
Nytt batteri har 22560Wh tilgjengelig.

Hei,
Har du dokumentasjon på dette?
Ja det er tallet som orginal diagnoseverktøy oppgir ved nybilklargjøring på helt fullt batteri.
Stolt eier av ELise♡

LeafSwe

Sitat fra: X-Trail på søndag 21. juni 2015, klokken 20:22
Sitat fra: Finnøy på lørdag 20. juni 2015, klokken 14:43
Sitat fra: X-Trail på fredag 19. juni 2015, klokken 23:41
Nytt batteri har 22560Wh tilgjengelig.



Hei,
Har du dokumentasjon på dette?
Ja det er tallet som orginal diagnoseverktøy oppgir ved nybilklargjøring på helt fullt batteri.

Det kanske är vad batteriet innehåller. Sedan ska strömmen genom kablar, elektronik, elmotor och ut i hjulen. Blir förluster.
3P+
3SR+

leafnor

Jeg har en 1. gen, og holder på å forstå batterikapasitet.
Har laget et plot ut av datafangst på Leafspy.
Bruker formel:  Ahr x spenning x SOC = Kwt i batteriet.

Fullt batteri sier bilen skal kunne kjøre 124km. Den sier videre at forbruk er 1,6kWt/mil.
Når det er 10 km igjen er SOC på 20%., og når det bare blir --- km er SOC 13,4%.
Når SOC tipper under 5%, så er turtle over, og bilen går kun å sette i P eller N.

Ut av det har jeg kommet til at den har netto 19,3 KWt for å kjøre de 124km GOM sier ved fulladet, men det finnes 1,6kWt i reserve til ca 10km kjøring ned til full stopp.
Brutto skulle det bli: 1,6 + 19,3 = 20,9 kWt. 






Leaf 2012/Aug 160.000 km

Larsj84

#11
Hei,

Må bare dra opp igjen denne.


I går ladet jeg bilen 100% kjørte jeg til ett sted som var 51km unna  temperatur var ca. 10 grader- når jeg kom frem til destinasjon hadde jeg 50% batteri igjen. Mens jeg var der borte ladet jeg til 72%. Når jeg kom hjem hadde jeg igjen 27% på batteriet.
Altså hvis batteri prosenten i bilen er korrekt hadde jeg brukt 95% av batteriet kapasitet tur retur.(102km)

da batteriet er nede på 27% kjører jeg ett lite ærend til - på 15km faller SOC kun ned til 23% - selv om terreng og kjøremønster er ca. likt som langturen - i tillegg er det blitt ca. 7 gradere kaldere. Det forunder meg da veldig at batteriet tilsynelatende holder veldig mye lenger på lav SOC

Regner man sammen dette har jeg ifølge batterimåleren i bilen har jeg da brukt 99% av batteriet kapasitet


Sjekker Carwings i dag og da er kjøringen registrert - med 17kWh totalt forbruk. dette virker litt rart å bruke 99% av kapasiteten, når det skal være iallefall 19kWh effektiv tilgjenglig etter hva jeg har hørt(har 2015 leaf)


For meg virker det helt klart som om bilen er mer "gjerrig" etter SOC er under 25.. mener å opplevt dette tidligere også.

I starten når jeg fikk bilen tenkte jeg å se hvor langt den gikk etter low battery på 18% kjørte da 2 mil og da var jeg nede på 10%, men tenkte ikke så mye på dette da..


Det skal sies at bilen brukes stort sett rundt 1 mil om dagen - og SOC ligger stort sett mellom 60 og 80% hele tiden - kan det være at den trenger og blir brukt "ordentlig" regelmessig for å kalkulere riktig?

kjbu

Min erfaring med 2.generasjons Leif er at batteriprosenten er VELDIG CA.
Ta tallet med en stor klype salt.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

ThomasEL

Sammenlignet med resultatene som Leaf Spy viser (disse må nok også tas med en klype salt eller to...) så har jeg følgende erfaring:

* Ved lading til 100%:
   - Bilens display viser høyere prosent enn både SOC og GIDs (i %) i Leaf Spy

* Når batteriet er ca halvutladet:
   - Bilens display viser høyere prosent enn GIDS (%) i Leaf Spy, men lavere enn SOC i Leaf Spy

* Når man nærmer seg Low battery warning og lavere:
   - Bilens display nærmer seg å vise likt som GIDS (%) i Leaf Spy, men betydelig mindre enn SOC i Leaf Spy.

Nøyaktig hvilke verdier som ligger til grunn for prosentvisningen i displayet er derfor litt vanskelig å si.... Den er verken lik GIDS eller SOC i Leaf Spy. Ser ut som displayvisningen bygger på en annen kalkulering enn det som sendes ut på OBD2-bussen.
   - Når det er sagt, så syns jeg likevel bilens prosentvisning gir et ganske godt estimat på hvor mye gjenværende energi batteriet har til en hver tid.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA