Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken hardware anbefaler dere til Leafspy?

Startet av tormodeek, søndag 28. februar 2016, klokken 15:45

« forrige - neste »

tormodeek

Jeg skal gå til innkjøp av hurtiglader privat. Bakgrunnen er at jeg ønsker en ordentlig løsning for lading uten fare for overbelastning, brann, feil etc. Løsningen må selvsagt være fastmontert på vegg og konevennlig, dvs plug&play. Jeg må også tenke på fremtidige hybrid/elbiler, i dag har jeg eGolf.
Mengden strøm i garasjen er ingen utfordring.

Det store spm er hvilken lader skal jeg kjøpe?

/Tormod

Electrix

ABB sine hurtigladere er vel de som flest er fornøyd med, men Veefil er også ganske bra, de er også en del mindre (slankere). ABB sine kan skaffes med både Chademo, CCS og egen Type2 kontakt, mens Veefil bare leveres med Chademo og CCS, da må du ha en egen Type2 kontakt i tillegg for å være sikret å passe alle elbiler, men disse er ganske billige i forhold.

Her er noen linker, pris tror jeg ligger rundt et par hundre tusen.
http://new.abb.com/ev-charging/multi-standard/terra-53-cjg
http://tritium.com.au/products/veefil/
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

OlavEmil

Dette er vel det næraste ein kjem hurtigladar til privat bruk: http://www.elbilhjelpen.no/htm/dclading.html

Usikker på om det faktisk er mogleg å bestille denne, du får høyre med elbilhjelpen / elektrolux.

Eg må stille likevel spørsmål ved behovet for dette, om bakgrunnen din for å gjere dette er å kunne lade utan fare for overbelasting, brann og feil, og ikkje behovet for ekstremt rask heimelading. Eg vil tru at ein vanleg ladeboks gir vesentleg minde fare for overbelasting og feil på ein privat straumkurs.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Gnilre

Han som spør vet ikke hva en hurtiglader er.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

tormodeek

Takk for gode innspill, dette er ukjent for meg.
Elektrikeren min sier ladingen jeg gjør i dag, som 99% alle andre, er "nødlading" og anbefaler meg en fastmontert løsning. Og nei, han prøver ikke å selge meg noe!

Hjemmelader/hurtiglader; uansett søker jeg en løsning som gjerne dekker alle behov iom dette blir noen tusener uansett.

/Tormod

tormodeek

Ser på linkene at hurtiglader er uaktuelt, Gnilre har rett:)

OlavEmil

Då høyrest ting straks meir fornuftig ut. Eg er samd med elektrikaren din, og anbefaler alle å investere dei tusenlappane det kostar å få seg ladeboks (sjølv om det normalt sett ikkje vil vere FARLEG å lade på stikkontakt).

Få elektrikaren din til å kople opp ein CEE-kontakt i garasjen din. Om du har ubegrensa med straum i huset ditt, og elektrikaren ikkje flår deg, får du montert så stor krets som mogleg, så er du klar for framtida. Deretter sender du ein epost til jkirkebo her på forumet, fortel han kva kontakt du har fått på veggen (evt bilete), og kva bil du har, så sender han deg ein ferdig ladeboks som passar til deg, som berre er å skru opp på veggen og plugge i kontakten elektrikaren har montert.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Tbeinet

#7
Jeg kjøpte av jkirkebo som er bruker her inne. Fikk en som passet til industrikontakten som allerede var i garasjen. Jeg er superfornøyd. Jeg kjører e-UP. Jeg fikk 60% raskere lading med en slik boks, da min bil bare lader med max 10 ampere med vanlig stikkontaktlading. Nå er det mulig at Golfen lader raskere enn det. Men uansett er det lettvint at ladekabelen henger klar på veggen for å plugge inn, så kan den andre bare bli liggende i bilen til det blir bruk for den et annet sted.

Jeg behøvde ikke elektriker, men om du ikke har en kraftig nok kurs så må du nok ha det. (jeg har sånn ca like lite peiling på strømterminologi som det du har virker det som, men slik har jeg forstått det i alle fall).

Veldig hurtig er det ikke, men det merkes godt godt at den lader raskere enn før. Om den står en time så får man en grei ekstra tur i nærmiljøet for handling eller kjøring av unger hit og dit.

Hvis du behøver HURTIG lading bør du sjekke hvor nærmeste hurtiglader er. Dette er våre "bensinstasjoner". Da bør du ha anskaffet en ladebrikke (fra Fortum hvis du bor i Osloregionen i alle fall), da kan du lett og til en rimelig penge lade opp bilen raskt hvis det er behov for det.

Gnilre

Sitat fra: tormodeek på mandag 18. januar 2016, klokken 16:00
Ser på linkene at hurtiglader er uaktuelt, Gnilre har rett:)
Du er ikke den eneste som ikke visste forskjell på hurtiglading og hurtig (normal)lading.
For egen del har jeg en bil som kan ta 32A, knapt 7 kW lading som gir fullt batteri på under 4 timer. Men siden vi kun har 230 V IT og everket maksimalt aksepterer 20A eller 25A kjøpte jeg en 16A fastmontert lader. Vi har kjørt bilen 15000 km/år, men likevel holder det for oss å redusere ladestrømmen til 6A (knapt 1,5 kW) og lade over natta. Hadde vi hatt 400V hadde jeg riktignok likevel valgt en 32A lader.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

tutti

Hvis du først skal investere i en ladeboks så sjekk om du har 400V eller 230V.

Med 400V, 3-fase og enten 16A eller 32A får du semihurtig ladeløsning som koster omtrent like å bygge som trege ladebokser. Disse passer både den trege laderen innebygget i egolf og framtidige mer brukvennlige ladeløsninger.

Homecast

Monter opp boks med type 2 uttak, salto, schenider, Proxll har dette som leveres til elektriker som igjen monteres.
legg opp kabling som tåler 32A så har du kabel som er klar for det meste.

sjekk i tillegg om du har 400V eller  230V for å bestemme type veggboks.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Trekkoppbil

Semihurtig lading på f.eks 10 eller 20kw DC burde ha vært kurrant. Men jeg trur man må leite litt for å finne denslags.

Dersom e-verkene vil bruke el-biler som buffre i framtida, så tvinger det vel seg fram sånne DC-løsninger til private garasjer, men jeg er redd det kan gå mange år før de innser det.

Skal du ha ac-lading, så bør du sjekke hva slags likeretter bilen har.  Det finnes tyske biler som har 3-fase, mens andre biler går på 230v med rundt 16A eller 32A kapasitet som er vanlig.

automat

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 21. januar 2016, klokken 21:50
Semihurtig lading på f.eks 10 eller 20kw DC burde ha vært kurrant. Men jeg trur man må leite litt for å finne denslags.


Man må ikke lete så lenge.
http://www.nofuel.no/Produkt/ccs-hurtiglader-for-bmw-i3#product
http://www.nofuel.no/Produkt/chademo-32a-lader#product
Men kr 155.000 er nok litt i overkant for de fleste av oss.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Mazzbot

Det har ingen effekt for privatpersoner med sånn type lading hjemme. Men for bedrifter , borettslag , hoteller så kan det være kurrant
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA