Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Upålitelig batterivisning (Ikke rekkeviddemåler)

Startet av Toonster, tirsdag 12. januar 2016, klokken 17:54

« forrige - neste »

Toonster

Er det noen som har erfaring med å kjøre Tesla ned til Barcelona? 

- Hvilken rute velges?
- Hvor lang kjøretid må påregnes? (Start: Oslo)
- Noen spesielle utfordringer man bør tenke på?
- Noen tips på hvor man kan stoppe for å få en hyggelig pause halveis (overnatting)

Setter pris på alle tips :)

fonberg

Sitat fra: Toonster på tirsdag 08. desember 2015, klokken 00:33
Er det noen som har erfaring med å kjøre Tesla ned til Barcelona?

- Hvilken rute velges?
- Hvor lang kjøretid må påregnes?
- Noen spesielle utfordringer man bør tenke på?
- Noen tips på hvor man kan stoppe for å få en hyggelig pause halveis (overnatting)

Setter pris på alle tips :)

Kjøretid kommer bl.a. an på hvor du starter  ;)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Toonster

Sitat fra: fonberg på tirsdag 08. desember 2015, klokken 00:36
Sitat fra: Toonster på tirsdag 08. desember 2015, klokken 00:33
Er det noen som har erfaring med å kjøre Tesla ned til Barcelona?

- Hvilken rute velges?
- Hvor lang kjøretid må påregnes?
- Noen spesielle utfordringer man bør tenke på?
- Noen tips på hvor man kan stoppe for å få en hyggelig pause halveis (overnatting)

Setter pris på alle tips :)

Kjøretid kommer bl.a. an på hvor du starter  ;)

Hoho, inne på noe der. Oslo får være et bra utgangspunkt :)

Amoss

Sitat fra: Toonster på tirsdag 08. desember 2015, klokken 00:33
Er det noen som har erfaring med å kjøre Tesla ned til Barcelona? 

- Hvilken rute velges?
- Hvor lang kjøretid må påregnes? (Start: Oslo)
- Noen spesielle utfordringer man bør tenke på?
- Noen tips på hvor man kan stoppe for å få en hyggelig pause halveis (overnatting)

Setter pris på alle tips :)

Denne tråden kan være ett godt startpunkt: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24973.0.html

... og så kan du gå ned gjennom alle tråder med "Spania" i emnefeltet i ladeforumet: http://elbilforum.no/forum/index.php?board=76.0 :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cirion

Fra Oslo er det en del alternativ.

Alternativ1
Enkleste og dyreste er å starte med Kiel ferga. Fordelen er at man starter reisen uthvilt i Kiel og er allerede langt på vei.

Ulempen med Kielferga er tiden det tar å komme til Kiel, og 1 avgang i døgnet. Starter du fra Oslo samme morgen, så er du lengre på vei om du kjører, når du våkner på et hotell/motell samme dag som Kielferga når Kiel.

Alternativ2
Fra Oslo kan du spare noen km ved å ta Larvik - Hirtshals fergen, og da slipper du bruene i Danmark.

Alternativ3
Kjør gjennom Sverige og bruk bruer eller ferger. Før, i fossilen, ville jeg sagt ta Rødby/Puttgarden fergen, for da får du en mulighet til å spise og slappe av mens du likevel er på vei. Med en Tesla er det raskere å kjøre rundt, og pausene får du på superchargerene. Har du Autopass brikke, kjør på EasyGo over bruene fra Sverige til Danmark og i Danmark.

Fra Tyskland og nedover, er det SuperCharger -> SuperCharger via Luxenburg og nedover Frankrike og langs kysten til Barcelona. (kamen i tyskland til mensbech i luxenburg var en noe lang utfordring, som nå er løst, med Erfstadt som nå er åpen.)

I Barcelona kan jeg anbefale denne:
http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7236_gasolinera-repsol-ronda-litoral-trio-fc001

Navigasjonen i bilen lager en fin rute med SC -> SC, men for selve turen anbefaler jeg å notere listen med ladere på veien i riktig rekkefølge, slå av rekkevidde beregningen i app settings, og så bruke navigasjonen til å navigere en og en SC. Det holder med 15% buffer til neste SC og hold lav soc hele veien for optimal fart. Det er nok av overnattingsmuligheter langs ruten, flere av SC'ene er på parkeringsplassen til et hotell. Alternativt, bruk Hotels.com rett i Tesla browseren og finn et hotell på veien.

Nå som det er SC med korte mellomrom, vil jeg ikke annbefale å kjøre rundt bomveiene. Det er raskere fartsgrenser på disse, og det er bedre standard. Kan også være mindre trafikk.

Skulle Tesla navigasjonen velge å navigere deg på småvei ved grenseovergangene, hør på den! Det gjorde jeg ikke første gangen og ble sittende i kø et par timer mellom Frankrike og Spania. Samme på tilbakeveien og jeg kunne nå nyte svingete småvei med utsikt av kilometervis med vogntog.

Kjøretid kan du se rett i google maps ved å plotte inn Barcelona. Ladetidene er de som eventuelt vil øke tiden du bruker. Disse kan du se på Tesla Navigasjonen.

Her er en rute om Malmø og Middelfart (ingen ferger) og viser kjøretid.
https://www.google.no/maps/dir/Oslo/Malm%C3%B6,+Sverige/Middelfart,+Danmark/Barcelona,+Spania/@50.3174201,-1.3252749,5z/data=!3m1!4b1!4m26!4m25!1m5!1m1!1s0x46416e61f267f039:0x7e92605fd3231e9a!2m2!1d10.7522454!2d59.9138688!1m5!1m1!1s0x465305a574c491ff:0xd3a905dfbd4888e5!2m2!1d13.003822!2d55.604981!1m5!1m1!1s0x464c965822cb5a69:0x487991c3f7f3ec93!2m2!1d9.747172!2d55.497204!1m5!1m1!1s0x12a49816718e30e5:0x44b0fb3d4f47660a!2m2!1d2.1734035!2d41.3850639!3e0?hl=no
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA