Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ville du kjøpt en Model S hvis det var andre BILLIGERE alternativer?

Startet av kodalse, onsdag 13. januar 2016, klokken 08:33

« forrige - neste »

kodalse

http://www.aftenbladet.no/bil/Den-norske-bilparken-blir-stadig-renere-650394_1.snd

Bare så synd at praktiske tester viser at hybridbiler slipper ut 3 ganger så mye som oppgitt.
Så de som da oppgis til 0,19 - 0,21 har i praksis et forbruk på rundt 0,6 - målt på sommeren i Norge.

http://www.dinside.no/934712/test-mercedes-benz-c-350-plug-in-hybrid
Oppgitt 0,19 - 0,21 praktisk 0,58 - 0,72

http://www.dinside.no/933659/forbruket-bestemmer-prisen
Enda en artikkel som viser 3X forbruk i forhold til oppgitt - i beste fall...
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Espen Hugaas Andersen

Forbruket henger til veldig stor grad sammen med kjøremønsteret. Kjører man 30 km daglig, hver dag, og har tre langturer på 1000 km i året, så kjører man 14.000 km/år, der 11.000 km er på strøm, altså ca 80%. Om bilen da bruker 0,8 l/mil vil snittet ligge på ca 0,17 l/mil.

Dette eksemplet er nærmere gjennomsnittet enn mye annet, men selv om man kjører 50/50 strøm og fossilt, så er det jo betydelig bedre enn ikke-ladbare hybrider.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kodalse

Det er ingen som helst tvil om at enhver form for tilført energi i ren form er bedre enn ingen tilført ren energi.
Saken er bare det at her blir brukerne (og for den del myndighetene) forledet til å tro at bilene er langt mer miljøvennlig enn de faktisk er.

Teoretiske betraktninger om 3 mil daglig og 3 x 100 mil årlig og ideell tilførsel blir fortsatt teoretiske betraktninger.
En annen teori her er at med eksempelet ditt kjører jeg 3 mil daglig helelektrisk og 300 mil med dieselbilen til 0,43 pr mil. Det er langt mer miljøvennlig enn en hybrid bil.

Som man kunne lese av artiklen om Mercedesen ville den jevnt over bruke 0,72 pr mil, og det var såvidt jeg skjønte sommers tid. Relativt representativt for de øvrige vil jeg tro.

Hybrid er et blindspor, men trolig nødvendig for å gå helt over til elektrisk på sikt. Inntil bedre batterikapasitet og trekkmulighet er på plass blir vi nok plaget av slike fordyrende løsninger.

Som nevnt i en annen tråd brukte min første bensinbil fra 1975 mellom 0,7 og 0,8 på langkjøring også...
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kodalse på tirsdag 08. desember 2015, klokken 16:26Det er ingen som helst tvil om at enhver form for tilført energi i ren form er bedre enn ingen tilført ren energi.
Saken er bare det at her blir brukerne (og for den del myndighetene) forledet til å tro at bilene er langt mer miljøvennlig enn de faktisk er.

Teoretiske betraktninger om 3 mil daglig og 3 x 100 mil årlig og ideell tilførsel blir fortsatt teoretiske betraktninger.
En annen teori her er at med eksempelet ditt kjører jeg 3 mil daglig helelektrisk og 300 mil med dieselbilen til 0,43 pr mil. Det er langt mer miljøvennlig enn en hybrid bil.
Da trenger man to biler, det er det ikke alle som har mulighet til.

Sitat fra: kodalse på tirsdag 08. desember 2015, klokken 16:26Som man kunne lese av artiklen om Mercedesen ville den jevnt over bruke 0,72 pr mil, og det var såvidt jeg skjønte sommers tid. Relativt representativt for de øvrige vil jeg tro.
Dette er i demokjøring,som oftest er dette 30 minutter til noen timer med kjøring, muligens uten fullt batteri ved start. Kanskje til og med litt banekjøring blandet inn. Det er fullstendig irrelevant hva demobilen har logget siden den rullet ut av fabrikken.

Sitat fra: kodalse på tirsdag 08. desember 2015, klokken 16:26Hybrid er et blindspor, men trolig nødvendig for å gå helt over til elektrisk på sikt. Inntil bedre batterikapasitet og trekkmulighet er på plass blir vi nok plaget av slike fordyrende løsninger.
Hybrid er et godt alternativ i en overgangsfase, det kan hende at hybridene er ute av bildet om 10 år. Men inntil da er de gode alternativ for noen bilkjøpere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kodalse

Stort sett enig i det du sier, men med dagens pluginhybridbiler, med særdeles små batteripakker er ikke gevinsten allverden.
Testene det ble linket til ga jevnt over resultatet at reelt forbruk var 3 ganger så høyt som oppgitt. Sett i lys av hva vi vet om oppgitt forbruk og utslipp fra andre biler stemmer jo det ganske så bra.

Videre ser vi at servicekostnadene for disse er laangt over det for en ren dieselbil/bensinbil. En elbil ligger, eller bør ligge langt under disse igjen.
Kvasiløsninger har ofte blitt betegnet med "det beste fra to verdener", "i pose og sekk" - men til syvende og sist blir det hverken eller.
Jeg husker "i gamle dager" da vi hadde "Small business server" som utga seg for å være både mailserver, databaseserver, fil,print og faksserver.
Det var også noe fenomenalt ifølge selgerne. Sparte inn på investeringskost og var "sømløst integrert".
I realiteten noe av det verste man kunne ha i bedriften. Sto en tjeneste var alt ute av drift, og stoppet gjorde det titt og ofte.

Jeg regner med at når det har gått en viss tid ser vi klarere hva forbruket faktisk er, hva servicekostnaden blir, og ikke minst hva miljøgevinsten blir.
Samtidig får bilfabrikantene noe mer tid til å omstille seg fra fosilbiler og bensinstasjoner mulighet til å bygge ut ladeinfrastruktur.
Kanskje det er i en slik omstillingsprosess vi ser størst effekt?
Tenker vi miljø er (plugin)hybrid ihvertfall ikke fremtiden, det kan være samtiden, men kun i en kort overgang, eller for å overbevise flere til å gå i elektrisk retning.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Rio

Min "bilpark" ble vasket nå i helgen, så det er mitt bidrag til en renere norsk bilpark.

Dessverre så regnet det i dag, så den er ikke lenger så ren som den var!

;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

arthur

Sitat fra: kodalse på tirsdag 08. desember 2015, klokken 18:29
Stort sett enig i det du sier, men med dagens pluginhybridbiler, med særdeles små batteripakker er ikke gevinsten allverden.
Testene det ble linket til ga jevnt over resultatet at reelt forbruk var 3 ganger så høyt som oppgitt. Sett i lys av hva vi vet om oppgitt forbruk og utslipp fra andre biler stemmer jo det ganske så bra.

Med tanke på at fossilbiler vel forbruker mest/forurenser mest ved korte kjøreturer (kald bil), og når 80-90 prosent av kjøreturene er på kun noen titalls kilometer så vil vel også plugin hybrider være et ganske positivt bidrag til å redusere utslippet siden det store flertall av turene kan gjøres på ren strømdrift?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

kodalse

Du forutsetter da at de fleste faktisk bruker pluginmuligheten fast - Det tror jeg ingenting på.

Videre forutsetter du at de fleste kjører i ren EV mode - Sorry, skjer bare ikke. Bensinmotoren starter like fullt opp, kanskje for å få varme i kupeen?

Pluginhybrid har prismessige fordeler, man kjøper dette fordi man får en bil som "egentlig koster mye mer til en latterlig lav pris"

Feks vil en som bor i borettslag (kun et eksempel) nå få en mye rimeligere bil enn tidligere, men han/hun har fortsatt ikke strømtilkobling... Miljøeffekten er hvor?

De fleste vil forsøke å lade opp i startfasen like etter at de fikk bilen, etter hvert blir det mindre og mindre bruk av muligheten fordi bensinmotoren fortsatt starter for å få opp varme og fordi man ikke hadde mulighet, glemte det osv, osv.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

arthur

Folk er forskjellige, og takk for det, men vi har ikke noe problem med å koble opp vår elbil til lading hver gang vi kommer hjem. Kommer muligens av at vi har lagt opp til at det skal være så enkelt at det hverken tar tid eller krefter, snakk om sekunder og bruk av kanskje en kalori, eller to, men heller ikke mer.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

kodalse

Og akkurat der er du inne på den vesentlige forskjellen.
På en elbil har du ikke et valg - på en pluginhybrid kan du velge  ;D

Derfor er pluginhybrid et dårlig miljøvalg - Folk velger bekvemmelighet når nyhetens interesse har gitt seg.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Espen Hugaas Andersen

Trolig vil de fleste som kjøper plug-in hybrid lade regelmessig. Uansett hvor rik man er så liker man å spare penger. Her er en artikkel fra i dag: http://www.tu.no/industri/2015/12/09/sa-mye-elektrisk-kjorer-de-ladbare-hybridene-i-virkeligheten

Volvoene kjører 46% på kun strøm. Altså om disse bilene bruker 0,8 l/mil bensin ved tomt batteri, så bruker de ca 0,4 l/mil i snitt. Dette er under det man får til med hvilken som helst ikke-ladbar bensinbil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA