Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 1100 miles rekkevidde

Startet av PhevVest, onsdag 09. desember 2015, klokken 15:26

« forrige - neste »

PhevVest

Noen som har erfart hvordan Save fungerer med tanke på å holde batterinivået?
Vil bilen holde nivået når knappen trykkes - eller evt. et nytt nivå når dette endres?
F.eks. vil batterinivået kunne synke hvis bilen bruker mer energi enn det motoren klarer holde på.

Si at man trykker Save knappen når batteriet er rundt 50%.
Drar man f.eks. en vogn i motbakke og batterikapasiteten synker til 10%. Vil da Save (som ble aktivert ved 50% nivå) øke kapasiteten til dette nivået - eller er 10% det nye nivået batteriet holdes på?

Og tilsvarende - om man trykker Save ved 50% nivå og man kjører en lang nedoverbakke hvorpå regenerering øker kapasiteten til 80%. Vil deretter Save (som ble aktivert ved 50% nivå) holde det nye nivået på 80% eller starter den ikke lading før batteriet igjen er nede i 50%?

Har ikke fått prøvd dette selv enda - men kanskje ila. vinteren.

koveraasen

Jeg TROR ikke det er så avansert. Mitt inntrykk er at hvis du trykker save så vil ICE bare prøve å generere akkurat den strømmen den trenger der og da. Hvis du kjører en lang bakke og må bruke av batteriet så vil ikke ICE etterlade til samme nivå som tidligere så fort den får sjangsen.

koveraasen

Lurer på om det kanskje er mer avansert enn jeg trodde allikevel. Prøvde å holde litt øye med systemet under langkjøring i går, og det ser ut som den slår av ICE en liten stund, og kun bruker batteri etter perioder hvor batteriet har fått lading fra regenerering og overskudd fra ICE.

Det virker som den prøver å holde batteriet på det nivået den hadde i det SAVE ble aktivert. Etter et par timers kjøring i 110-sonen holdt batteriet praktisk talt samme nivå som da jeg trykket SAVE, noe som i grunn bekrefter dette.

Alessandro Volta

Når du trykker på Save "fryser" du batteriets energimengde og hybridsystemet sørger for å ha samme mengde tilgjengelig når du slår av Save. Kjører du fort og har en ivrig høyrefot klarer ikke hybridsystemet å lage helt nok energi, men det fungerer tilfredsstillende nok i de fleste tilfeller..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA