Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde

Startet av Mippen, fredag 08. januar 2016, klokken 07:04

« forrige - neste »

Mippen

Noen som har lest testen i vg og kan dele den her?
Fremtiden er elektrisk.

Lassen

Copy paste!
"De beste ladehybridene Hver fjerde nordmann sier at deres neste bil skal være en hybrid. VG og NAF har testet seks av de billigste ladbare avgiftsvinnerne.
Av Hanne Hattrem, Øystein Larsen-Vonstett Foto: Jan Petter Lynau   1. desember 2015
Prislappen varierer fra drøye 330 000 kroner opp til 500 000 kroner for generelt godt utrustede nye biler med fra 200 hk og oppover. Ladbare hybrider er definitivt i støtet. Dette er biler med forbrenningsmotor, elmotor og batteri, som kan lades fra strømnettet. Hittil i år er det solgt 5774 ladehybrider, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. SUV-en Mitsubishi Outlander topper salgslisten. Bak følger VW Golf GTE og Audi A3 e-tron.
Tror på 20 000 Ladbare hybrider er heller ingen døgnflue, skal vi tro bilbransjen. Mercedes og BMW er blant dem som kommer med ladbare modeller i årene fremover. I en undersøkelse InFact har gjort for VG, opplyser én av fire at neste bil de kjøper, blir en hybrid (både ladbar og hybrid uten lademulighet). Bilimportørenes Landsforbund tror det kan bli solgt 20 000 ladehybrider neste år, det kan utgjøre rundt 15 prosent av totalmarkedet. Forrige ukes forslag til statsbudsjett gir også enda et avgiftskutt til ladbare hybrider. – Ladbare hybrider har slått an i det norske markedet. Det er to årsaker til det: Lave avgifter, som er viktigst, og at man kan være miljøvennlig og samtidig få ned drivstoffkostnadene. Men det krever konsekvent kjøring på elektrisitet på korte turer. Og du kan kjøre elektrisk uten å få rekkeviddeangst, sier Haakon J. Marthinsen, leder i biladministrasjonsselskapet Autolease. Det kritiske er om de blir brukt som de er tenkt, mener han. I det hele tatt, pilene peker opp for de seks bilene som har stått i VG-garasjen og ladet over natten. Men det skal raskt vise seg at noen piler faller overraskende fort (se testene lenger ned). Volvo V60 er den eneste i testen med dieselmotor. Den elektriske rekkevidden og oppsett/samspill mellom el- og fossilmotor varierer også, fra Mitsubishi Outlander PHEV, som ikke kan tvinges i helelektrisk modus (men som ofte kjører opp strømmen først likevel), til Mercedes som oppgir 31 kilometer, mens de andre fire oppgir inntil 50 kilometer før den begynner å avgi eksos. Allerede på første målestopp, etter en mils kjøring, lyser det en rød stikkontakt i displayet i Mercedesen. Det indikerer at bilen må lades.Volvoen ruller til slutt lengst på strøm, tre mil, mens Passat GTE leverer 29 kilometer. Volvoen bruker diesel, og går dermed magrere. S e t e k nis k e d a t a o m t e s t bile n e i g alle rie t u n d e r
Men ettersom milene ruller unna på landeveien, viser bilene et «helt ålreit» forbruk, til tross for at det selvsagt er milevis unna det oppgitte snittforbruket målt etter EUsyklusen. Bilene drasser på mye ekstra vekt. Volvo V60 har til slutt et snittforbruk på
0,41 liter per mil ved reisens slutt, med Volkswagen Passat GTE som nummer to med 0,43. Høyest forbruk, men godt innenfor, er Mitsubishi Outlander, med 0,56 l/mil.
– Gode kjøp – Sånn jeg ser det, har bilene sin klare styrke på relativt korte distanser. Etter 15–20 mil er en effektmessig sammenlignbar, konvensjonell bil med dieselmotor gjerrigere. Det er gode kjøp fordi du får godt utstyrte, kjappe og gjerrige biler uten så mye avgifter, sier forbrukerrådgiver i NAF, Andreas Handeland. Daglig leder i miljøstiftelsen Zero, Marius Holm mener ladehybrider er en god overgangsløsning, fordi man kan kjøre elektrisk i hverdagen og ha rekkevidde nok for hytteturen i helgen, uten å eie to biler. – Ikke alle har råd til en Tesla. På sikt vil rene el- og hydrogenbiler dekke alle behov. Bellona mener at ladbare hybrider ikke er miljøbiler: – Folk bør velge ren elbil. Dersom det absolutt ikke er et alternativ, bør man søke informasjon om reelle utslipp. I enkelte tilfeller kan små, lette bensinbiler være like vel så drivstoffgjerrige som store plug-in-hybrider. Man bør generelt unngå å velge diesel, særlig dersom man bor i by eller tettsted, sier fagsjef Hallstein Havåg. PS! Nykommeren i3 Plug-in hybrid fra BMW, som bygger på elbilen i3 og assisteres av en 0,6-liters bensinmotor som kun lager strøm, var ikke med i testen. Denne kan du lese test av i VG om ikke lenge.
Best blant de mindre VW Golf GTE
VW Golf GTE
Den ladbare Golfen er stort sett som en hvilken som helst annen Golf, det vil si bra på det meste. Vær imidlertid oppmerksom på at den ladbare varianten har betraktelig mindre bagasjeplass (nesten 30 prosent mindre.) Bilen er god og sportslig å kjøre. Den har to hovedmoduser og elektrisk og GTE. Velger du GTE får du umiddelbart reaksjon fra tospannet på 204 hk – endring i gassrespons, tyngre styring samt GTlyd på boks.
God på komfort Audi A3 e-tron
Audi A3 e-tron
Ikke mye annet enn et høyere komfort- og prisnivå skiller den ladbare hybriden Audi A3 e-tron fra sin konsernsøster VW Golf GTE. Bilen er mer komfortabelt anlagt, men setter seg nydelig nedpå under litt mer aktiv kjøring. Prisen, som i utgangspunktet er lik som VW Golf GTE, gir deg imidlertid mindre utstyr. Automatisk nødbrems og LED-hovedlys koster deg fort 20 000-30 000 kroner ekstra. Som i VW-Golfen er bagasjeplassen betraktelig mindre enn i «originalen.» Fra 2016-modellen (mai i år) leveres den med tilhengerfeste.
Beste familiebil Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Det er ikke uten grunn at dette så langt i år er Norges mest solgte ladbare hybrid. Den nye utgaven som kom nå i høst har attpåtil blitt både mer stillegående, ser bedre ut og koster fremdeles fra under 400 000 kroner. Sammen med Volvo er dette den eneste i testen som byr på trekk på alle fire. Bagasjeplassen er akseptabel, den kan låses i 4WD, og plassen for de bak er flott i lengderetningen, selv om den ikke er helt optimal, men likevel konkurransedyktig, i bredden. PS! For å få syv seter må du velge dieselvarianten av samme bil. Dette leveres ikke sammen med hybridsystemet.
Gjerrig familievinner VW Passat GTE
VW Passat GTE
Den kanskje «norskeste» norske stasjonsvognen kommer også nå som ladbar hybrid. Oppskriften er den samme som i Golf GTE selv om denne har fått 218 hk motor. Den lett-trillende bilen leverer bra på alle måter, og leverer det nest laveste målte drivstofforbruket i VG og NAFs kjøretest. Også her har imidlertid bagasjerommet blitt betraktelig mindre. Mens originalen leverer hele 650 liter forsvinner 167 liter i den ladbare varianten. De 483 literne du står igjen med er imidlertid for så vidt akseptabelt for en familie. Kjøremessig er alt på stell. Bilen, som har en startpris på 430 000 kroner, kommer også med en god del utstyr som vanligvis er å finne på ekstrautstyrslisten til Volkswagen.
Mye fart og luksus Mercedes C350 Te
Mercedes C350 Te
I Mercedes' nye ladbare hybrid får du mye fart og luksus for pengene, men ikke så lang elektrisk rekkevidde. Førermiljøet, fartsressursene, kjøreopplevelsen- og følelsen (luftfjæring er standard). Det aller meste «sitter» i denne bakhjulsdrevne bilen som lades full på 3,5 timer. Et lite batteri, gir bilen en teoretisk rekkevidde på el som er langt kortere enn de beste, skulle ha gitt bedre bagasjeplass. Det er imidlertid de som har langt bedre plass enn det C-klassen leverer. Spesielt i høyden mister du noen dyrebare centimeter.
Det laveste forbruket Volvo V60 D5
Volvo V60 D5
Volvo V60 er den eneste bilen i testen som kommer med dieselmotor. Det merkes på forbruket, som i vår 15 mils test, var det laveste blant de testede. Det er en diesel, med høyere virkningsgrad og lavere forbruk, men med NOx og partikler som ulempe. Bilen har dessverre med sine 305 liter altfor liten bagasjeplass, sammenlignet med de andre direkte sammenlignbare bilene i denne klassen. Det sammen med en relativt stiv pris er de to store innvendingene mot bilen. På plussiden får du en Volvo med trekk på alle fire og «masse» hestekrefter til rådighet for en halv million kroner. Autolease mener Volvo som ladbar hybrid er den varianten som klart har det største forventede verdifallet av de testede bilene. De trekker frem bilens «forholdsvis gamle dieselmotor» som årsak til den svake scoren.
Dette må du vite om ladbare hybrider Praktisk: ■ Mindre bagasjeplass, rundt 30 prosent mindre en vanlig variant.
■ Lad bilen ved hver eneste mulighet. Det er dårlig økonomi å kjøre med tomt batteri. ■ Kjør mykt, hold avstand, følg trafikkbildet. Dette sparer energi. ■ Klimaanlegg/varme drar mye energi. Bruke setevarme/rattvarme fremfor økt kupetemperatur hvis du kjører alene. ■ Følg produsentenes råd om å bruke forvarmer via app.
Økonomi: ■ Økonomisk bra i innkjøp og drift. Godt utstyrte biler, med mye hestekrefter. ■ Billig i drift hvis du kjører mye elektrisk. ■ Høyere servicekostander: De første årene har de fleste noe høyere servicepriser. I løpet av levetiden vil to drivlinjer bli mer kostbart å vedlikeholde. Eks: Fossil Audi A3 koster 20 800 kr over 4 år/60 000 km, mens Audi A3 e-tron har 27 200 kr. Differansen mellom en fossil Golf og Golf GTE er 9 600 kroner i favør av den fossile modellen. Volvo og Mercedes har like priser. ■ Høyere bruktbilpris: Taper seg mindre i pris konvensjonelle (e/4 år/60 000 km) pga lave avgifter. Mye bil for pengene, og miljøaspektet er attraktivt for mange. NB! Neste generasjon blir trolig betydelig bedre og kanskje billigere. ■ Usikker levetid på batteriene: Ikke alle oppgir dette. Mitsubishi betrakter batteriet som slitasje-del. Med normal bruk skal det ha rundt 70 prosent kapasitet igjen etter 10 år. Volvo oppgir at batteriene skal vare bilens levetid. Kild e: A u t ole a s e
Batterigaranti: Audi: 8 år/160 000 km med 70 prosent kapasitet. Mercedes: 6 år/100 000 km. Mitsubishi: 8 år/160 000 km. Volvo: 8 år. Volkswagen: 8 år/160.000 km med 70 prosent kapasitet.
Slik testet vi
Utvalget biler er gjort av VG, som har forbrukstestet bilene sammen med NAF. Alle bilene har tidligere vært testet eller prøvekjørt av VG. Terningene er gitt på bakgrunn av tidligere tester og prøvekjøringer, samt erfaringene fra denne testen. Bilene med mulighet for tvunget elektrisk kjøring ble satt i et slikt modus. Bilene ladet over natten, og hadde en temperatur på 16,5 grader ved start. Alle bilene hadde klimaanlegget innstilt på 21 grader, radioen på og rattvarme var tillatt, men ikke setevarme. Vi brukte ikke forvarmer. Utetempen var fra -2 til -3 grader. Når bilene var tomme for strøm, ble de satt i hybrid-modus. Alle sjåførene hadde instruks om å kjøre så økonomisk som mulig. Testruten på 124 km ble fordelte seg slik: Ca 50 prosent motorvei, 30 prosent landevei og 20 prosent bytrafikk.
Disse ladehybridene kommer Audi Q7 e-tron (tidlig 2016) BMW 225 xe (vår 2016) BMW 3-serie 330e, sedan (vår 2016) BMW 7-serie 740e (vår 2016) Hyundai (tidlig 2017) Kia Optima Plug-in Hybrid (august 2016, stasjonsvogn 2017) Mercedes GLC Plug-in Hybrid (før sommer 2016) Skoda Superb (sent 2017) Toyota Prius (ikke fastsatt lansering)"
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

hstad

Sitat fra: Lassen på torsdag 03. desember 2015, klokken 07:36
Copy paste!
"De beste ladehybridene Hver fjerde nordmann sier at deres neste bil skal være en hybrid. VG og NAF har testet seks av de billigste ladbare avgiftsvinnerne.
Av Hanne Hattrem, Øystein Larsen-Vonstett Foto: Jan Petter Lynau   1. desember 2015
Prislappen varie............................................

slitsomt!!, er det ikkje bedre å legge inn en link? fyller fort opp forumsider med slikt som dette gitt :)

Edit:  OOPS, ser nå  at det var bedt om copy paste, sorry!! :)
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015
Teknikkpakke og "panorama" soltak

Mippen

#3
Sitat■ Mindre bagasjeplass, rundt 30 prosent mindre en vanlig variant.

■ Lad bilen ved hver eneste mulighet. Det er dårlig økonomi å kjøre med tomt batteri

■ Kjør mykt, hold avstand, følg trafikkbildet. Dette sparer energi.

■ Klimaanlegg/varme drar mye energi. Bruke setevarme/rattvarme fremfor økt kupetemperatur hvis du kjører alene.

■ Følg produsentenes råd om å bruke forvarmer via app.

Økonomi:
■ Økonomisk bra i innkjøp og drift. Godt utstyrte biler, med mye hestekrefter.

■ Billig i drift hvis du kjører mye elektrisk.

■ Høyere servicekostander: De første årene har de fleste noe høyere servicepriser. I løpet av levetiden vil to drivlinjer bli mer kostbart å vedlikeholde. Eks: Fossil Audi A3 koster 20 800 kr over 4 år/60 000 km, mens Audi A3 e-tron har 27 200 kr. Differansen mellom en fossil Golf og Golf GTE er 9 600 kroner i favør av den fossile modellen. Volvo og Mercedes har like priser.

■ Høyere bruktbilpris: Taper seg mindre i pris konvensjonelle (e/4 år/60 000 km) pga lave avgifter. Mye bil for pengene, og miljøaspektet er attraktivt for mange. NB! Neste generasjon blir trolig betydelig bedre og kanskje billigere

■ Usikker levetid på batteriene: Ikke alle oppgir dette. Mitsubishi betrakter batteriet som slitasje-del. Med normal bruk skal det ha rundt 70 prosent kapasitet igjen etter 10 år. Volvo oppgir at batteriene skal vare bilens levetid

Ladbar hybrid kan være bra til man får vanlige elbiler med rekkevidde som dekker alle sine behov. Jeg har ikke helt troen på at:
SitatLadbare hybrider er heller ingen døgnflue, skal vi tro bilbransjen. Mercedes og BMW er blant dem som kommer med ladbare modeller i årene fremover. I en undersøkelse InFact har gjort for VG, opplyser én av fire at neste bil de kjøper, blir en hybrid (både ladbar og hybrid uten lademulighet). Bilimportørenes Landsforbund tror det kan bli solgt 20 000 ladehybrider neste år, det kan utgjøre rundt 15 prosent av totalmarkedet.

Ladbare hybrider er dyrere å vedlikeholde over tid, og hva skal man med to ulike drivlinjer når rekkevidde og lademuligheter blir bra nok til å dekke de fleste innen kort tid? Bilen får også mindre plass. Hvis en Ladbar hybrid blir kjørt mest på strøm har de best miljø effekt. Kjører man mye langt kan en ladbar bil bruke mer drivstoff enn en vanlig bil. Brukes de på "riktig måte" er de mest miljøvennlig.

Stusser også på "høyere bruktbilpris". Fram til nylig har ladbare hybrider hatt et ganske høyt prisfall. Etter som rekkevidden på batteridrift ikke er så lang vil dagens biler falle kraftig i pris når teknologien utvikler seg. Ikke minst blir det spennende å se hva som skjer når det kommer nye kjøre syklus tester for å beregne utslipp. Dagens PHEV biler gjør det bra etter dagens metode, men de vil ikke gjøre det like godt i en mer realistisk utslipp test som skal komme.

Til slutt vil jeg si at det er bara med ladbar hybrid hvis de blir brukt riktig, men mener rekkevidden på strøm er for kort, og det er for lett å "jukse". Man kan få en "billig" bil uten å måtte kjøre på strøm. Levetiden på batterier er vel det same som på elbiler. De skal vare en stund så lenge de blir behandlet riktig. På ladbare hybrider er det kanskje vanskeligere å kjøre batteriet helt tomt?
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA