Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Solcelle drevet elbil. I Afrika!

Startet av ElbilFantomet, lørdag 30. januar 2016, klokken 18:41

« forrige - neste »

ElbilFantomet

Hei erfarne elbilister ! Jeg vil kjøre til Tjørhom og kjøre slalåm. Ser at det dessverre er Lyse som fikk hurtigladeren på Byrkjedal. Er det noen mulighet for å få en bedre leverandør eks Fortum isteden? Hvordan skal vi sikre god konkurranse på lading i fremtiden? Fins det noen smarte hoder som kan sikre at vi unngår grisedyre ladinger uten konkurranse ?

Akkurat nå er jeg ikke glad i Lyse  >:(

ZOE

Det er desverre bare lyse som leverer. Jeg "lånte" litt strøm på tjørhom i sommer fra ett 32A 400V stikk (avklarte med folk på stedet først), og det var endel 1 fas stikk nede ved trekket, Jeg har aldri vært der om vinteren, så jeg aner ikke hvordan det er å komme til disse nå.

aronesen

Jeg har ladet noen ganger på Tjørhomfjellet Det er både trefase og enfase tilgjengelig på hovedbygningen ovenfor stolheisen. Hvis du sender en mail i forkant til post@tjorhomfjellet.no så går det nok greit å få ladet der. Jeg har ladet på trefase der samtidig som en annen elbil har ladet på vanlig enfase. Det kan være greit å ha med skjøteledning.. :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

ElbilFantomet

Takk for et godt innspill, aronesen  8)

Jeg har en Kia Soul (Chademo) vet dere om det kan brukes på en 3fas ?

Alternativet mitt blir da å stikke innom Fortum på Ålgård, kjøpe nistemat på Kiwi, kjøre til Tjørhom, fylle der som du foreslår, så tilbake til Tananger evnt via en stopp til på Ålgård. Skal sende de epost som du foreslo, og tar med ei skjøteledning for sikkerhets skyld, så man unngår at eksospromperne  ler av elbilberging i Hunnedalen.

Egentlig et greit og hederlig forslag fra Lyse å abonnere på påfyll for 199 kroner per måned (evnt med et maks antall minutter hvis de er redd for snyltere), men da burde det være tilgang til alle stasjoner så kunne leverandørene fordelt inntektene mellom seg i ettertid.. De dataene brikkene legger igjen er gode erfaringsmodeller på hvordan elektrisk mobilitet fungerer i praksis, så det er synd at ikke ladebrikken kan brukes på alle ladestasjonene. I et virkelig stort perspektiv er det disse erfaringsdataene som vi samler opp som er det reelle miljø aspektet ved å bruke en elbil.

Kudos til Grønn kontakt og Fortum for å la oss benytte elbilforeningens brikker !

Hilsen en snusfornuftig blodfersk elbileier, tusen takk for at dere tok dere tid til å svare !

;D

EinarV

Det går noen løse rykter om at det skal skje endringer på dagens Lyse ladere som gjør det mer interessant å bruke dem.

Ellers så tror jeg Lyses hurtigladeabonnement har en begrensning på noe sånn som 15 ladinger pr måned.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

ZOE

Litt spesielt at ubegrenset lading hos Lyse koster 995kr pr mnd fra Lyse og
3750kr i året fra Artic Roads ..

https://www.lyse.no/bil/elbil/
http://arcticroads.com/bli-medlem/priser-og-vilkar/

LMOR

Sitat fra: ZOE på fredag 01. januar 2016, klokken 20:49
Litt spesielt at ubegrenset lading hos Lyse koster 995kr pr mnd fra Lyse og
3750kr i året fra Artic Roads ..

https://www.lyse.no/bil/elbil/
http://arcticroads.com/bli-medlem/priser-og-vilkar/
Ja, spesielt når AR da dekker fri lading hos Lyse og seg selv...
Men på kundesenteret hos Lyse sier de at dette ikke stemmer. At det kun er med Lyse sin brikke + SMS/app du kan lade hos dem.
Er det noen som kan bekrefte at det virker med AR kort?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA