Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken App for ladestasjoner?

Startet av Amoss, torsdag 07. januar 2016, klokken 14:31

« forrige - neste »

Amoss

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/klimatoppmoetet-2015/ser-for-seg-hurtigruten-paa-batteri/a/23571547/

SitatPARIS (VG) Konsernsjefen i Hurtigruten håper at neste generasjon hurtigruter kan seile inn i havna i Bergen, lydløst og på batteristrøm.

– Det er min visjon, ja. Som selskap vil jeg at vi tar på fartsdressen og går foran som et godt eksempel, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten til VG.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

SitatKrever utslippsfrie ferger
Stortinget vedtok tirsdag å be regjeringen om å iverksette tiltak som sikrer at alle fylkeskommunale og kommunale ferger og hurtigbåter benytter lav- eller nullutslippsteknologi, skriver nettavisen Sysla.
http://www.nrk.no/nyheter/krever-utslippsfrie-ferger-1.12682471
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

KjellG

Tja, MS Midnatsol har en maskin på 8000 kW. Et Teslabatteri ville holde ca 0,6 minutt på full forover.

MS Ampera har problemer med å få sugd nok under land for sine korte turer.

"Hurtiglading" får en ny dimensjon? Tror landstrøm kan være en enklere løsning til videre.

Olee

Sitat fra: KjellG på onsdag 02. desember 2015, klokken 13:40
MS Ampera har problemer med å få sugd nok under land for sine korte turer.
"Ampere mottar nå mer enn vi forbruker på overfarten. Selv om vi får et «hikk» og ikke får ladet ved ett anløp, klarer vi alle avganger, sier Breivik."
Forholdsvis gammel artikkel...
http://www.tu.no/industri/2015/05/13/na-lader-batterifergen-mer-enn-hun-trenger#cxrecs_s

eivhelle

Sitat fra: KjellG på onsdag 02. desember 2015, klokken 13:40
Tja, MS Midnatsol har en maskin på 8000 kW. Et Teslabatteri ville holde ca 0,6 minutt på full forover.


e-golfen har 85KW motor og skulle derfor kunne tømme batteriet på 14 minutter. En Tesla P85D klarer vel 350KW og kan da tømme batteriet på 13 minutter.

Men utrolig nok klarer man likevel å kjøre over 2 timer i strekk med e-golfen og gjerne 5 timer med Tesla.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Kristian O

Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. desember 2015, klokken 20:28
Sitat fra: KjellG på onsdag 02. desember 2015, klokken 13:40
Tja, MS Midnatsol har en maskin på 8000 kW. Et Teslabatteri ville holde ca 0,6 minutt på full forover.


e-golfen har 85KW motor og skulle derfor kunne tømme batteriet på 14 minutter. En Tesla P85D klarer vel 350KW og kan da tømme batteriet på 13 minutter.

Men utrolig nok klarer man likevel å kjøre over 2 timer i strekk med e-golfen og gjerne 5 timer med Tesla.
Godt poeng! I tillegg kan man vel satse litt større enn eit Tesla- batteri for hurtigruta.
Den er vel det neste naturlige steget for elektrifisering av skipsfart etter fergene? Relativt korte strekninger mellom anløpsstadane, ivertfall for deler av ruta. Burde ivertfall vere mulig med ei hybrid- løysing med stort batteri og plug- in.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

KjellG

Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. desember 2015, klokken 20:28
Sitat fra: KjellG på onsdag 02. desember 2015, klokken 13:40
Tja, MS Midnatsol har en maskin på 8000 kW. Et Teslabatteri ville holde ca 0,6 minutt på full forover.


e-golfen har 85KW motor og skulle derfor kunne tømme batteriet på 14 minutter. En Tesla P85D klarer vel 350KW og kan da tømme batteriet på 13 minutter.

Men utrolig nok klarer man likevel å kjøre over 2 timer i strekk med e-golfen og gjerne 5 timer med Tesla.

Kan være rett det, men det er en vesensforskjell på biler og båter. Det har mange erfart som har marinisert bilmotorer: båter går tidvis over lange strekk med et betydelig større pådrag enn biler.

Selvfølgelig er det plass til mer batteri i Midnatsol, men det er ikke gratis. Når fartøyet kommer i havn skal det tilføres ditto ladestrøm. I Geiranger har en diskutert landstrøm for cruiceskip. Til nå har ikke kraftverket vært interessert i å bygge ut nettet for noen få heftigge sommeruker. Kanskje er det ikke så lett å få ladestrøm til Midnatsol heller i alle uthavner?

At fartøyet ev går over til gass, biodrivstoff, hydrogen i "diesel"-elektrisk drift kan trolig være gunstig.


eivhelle

Sitat fra: KjellG på onsdag 02. desember 2015, klokken 23:57
Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. desember 2015, klokken 20:28
Sitat fra: KjellG på onsdag 02. desember 2015, klokken 13:40
Tja, MS Midnatsol har en maskin på 8000 kW. Et Teslabatteri ville holde ca 0,6 minutt på full forover.


e-golfen har 85KW motor og skulle derfor kunne tømme batteriet på 14 minutter. En Tesla P85D klarer vel 350KW og kan da tømme batteriet på 13 minutter.

Men utrolig nok klarer man likevel å kjøre over 2 timer i strekk med e-golfen og gjerne 5 timer med Tesla.

Kan være rett det, men det er en vesensforskjell på biler og båter. Det har mange erfart som har marinisert bilmotorer: båter går tidvis over lange strekk med et betydelig større pådrag enn biler.

Selvfølgelig er det plass til mer batteri i Midnatsol, men det er ikke gratis. Når fartøyet kommer i havn skal det tilføres ditto ladestrøm. I Geiranger har en diskutert landstrøm for cruiceskip. Til nå har ikke kraftverket vært interessert i å bygge ut nettet for noen få heftigge sommeruker. Kanskje er det ikke så lett å få ladestrøm til Midnatsol heller i alle uthavner?

At fartøyet ev går over til gass, biodrivstoff, hydrogen i "diesel"-elektrisk drift kan trolig være gunstig.
I følge artikkelen var det vel uansett snakk om et hybrid system, der man kjørte på batteri i området nær havna og ellers benyttet en form for bio-drivstoff på åpen hav.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA