Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbil vs Hybrid .. Noen råd?

Startet av JUL ZOE 240, torsdag 26. november 2015, klokken 08:20

« forrige - neste »

JUL ZOE 240

Hei folkens!

Jeg har da rundet 1000 km på en uke, bilen har fungert ypperlig. Jeg bruker bil mye da jeg lang vei til jobb (nesten 11 mil daglig) pluss diverse andre turer.

Jeg har bøttelader og siden denne ikke kan justeres på effekten ender jeg med å ta strømmen hjemme der det er lagt opp med 10 A kabel og sikring, tror jeg. Jeg løser dette ved å lade på en offentlig saktelading om natten, men må da gå et kvarter på morgenen, noe som ikke er optimalt.

Hvor mye koster det å få lagt opp en egen kurs på 16 A med sikring og 10 meter kabel?

De dagene jeg er på jobb er jeg avhengig av å lade fult batteri om natten da det ikke er tilgang på lading på jobb foreløpig. Jeg har rundt 25 % (21-29 %) igjen på batteriet etter å ha kjørt frem å tilbake til jobb (11 mil).

Strekningen består av litt motorvei (110) mye 80 sone og en del 50-60 sone. Jeg ligger på et forbruk på 14.7 hvis jeg kjører med eco på og tar det litt mer med ro. Til vanlig gjør jeg ikke det, og de 300 siste km  ligger gjennomsnittlig forbruk på 15,7 tilsvarende omtrent 15 mil rekkevidde (23,3/15,7=148,4).

Virker dette fornuftig og riktig regnet? Fordi avstandsestimereren sier som regel at det er 130 km forventet rekkevidde når batteri er 100 %.

Hva baserer denne seg på? siste 100 km kjørte? 200? 1000?

En annen ting jeg lurer på er hvordan jeg får opp i displayet momentan effekt trukket? Jeg hadde det en liten periode men så forsvant det uten at jeg vet hvorfor. På samme plass står det nå hvor langt bilen har gått totalt og et annet tall som jeg ikke vet hvorfor står der, men dette er ca. 8 km under det bilen har kjørt totalt.

Jeg skal få lagt ut noen bilder i løpet av dagen som viser noe fra kjørecomputeren og diverse annet.

aronesen

Trykk inn øvre eller nedre knapp på toppen av spaken til høyre for rattet, så forandrer visningen i displayet seg.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

JUL ZOE 240

#2
Takk for svar, det skal testes. Vet du hva den andre km som vist på displayet er for noe? 1019 på bildet under.

Her er litt diverse bilder:
Forbruksinformasjonen er fra Oslofjordtunnelen.
Er det en maksstørrelse på disse stolpene? Eller blir de andre skalert hvis jeg f.eks har trukket maks 74 kw i ett min. Jeg ser at de ikke er så mye høyere enn hva som pleier å være tilfellet ved 120 på motorvei ville tro at 90 oppover Oslofjordtunnel gjorde større utslag, men luftmotstanden er kanskje tilsvarende større i 120.




bjaolsen

Det tallet som står under total km er "tripteller A" (legg merke til A'en)
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Rav4_EV

SitatHvor mye koster det å få lagt opp en egen kurs på 16 A med sikring og 10 meter kabel?

@JUL ZOE 240
Hva med installasjonen som følger med bilen? (trafo og wallbox)
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

JUL ZOE 240

#5
Trafo og wallbox er noe som ble valgt bort til fordel for zaptech-kabelen som jeg skulle få med når jeg skulle få bilen i august. Denne ble først utsatt til oktober og nå til februar. Zaptech forsinkelser er vel en historie for seg selv har jeg skjønt...

Jeg har da hytteladeren/gul bøtte som blir byttet i Zaptech-laderen så snart denne blir tilgjengelig.

Valget falt på denne løsningen av to grunner:

Jeg har et ønske om å lade hvor som helst fra normalt stikk, også når jeg reiser hjem til foreldre typ 25 mil unna. Jeg har heller ikke det store behovet for rask lading da kjøring utenom jobbkjøring som regel begrenser seg til helger. Hvis ikke er hurtiglading et alternativ

Den andre grunnen til at kabel ble valgt er at jeg nå leier bolig, huseier har forøvrig sagt at jeg kan innstallere hva jeg vil i garagen så lenge jeg dekker dette. Og da hadde jeg nok valgt wallbox hvis det ikke hadde vært for at jeg flytter ut om halvannet år.

Jeg syntes da kabelen var et bedre valg (men denne ser jo aldri ut til å komme ::)).

For Zoe-eiere med egen bolig vil jeg absolutt anbefale wallbox og ta lading på reiser ved hurtigladerstasjoner.



Jeg tenkte da å legge opp en egen 16 A kurs med CEE (CCE?) stikk for lading der avstanden blir under 10 m fra sikringskap. Bøtta lader slik jeg har observert mellom 0-80% med ca 9 % i timen så den trekker da med tap rundt 2300 W og da 10 A. 16 A kurs og sikring burde derfor være tilstrekkelig. Utstyret og kabellegging kan jeg forsåvidt gjøre selv men må uansett få en elektriker til å koble og da kan det fort bli mange tusenlapper har jeg skjønt. Derfor ville jeg gjerne ha en ca. pris på utstyr og elektriker før jeg eventuelt bestiller noe. Nå er situasjoenen slik at jeg må gå 1 km på morgenen, men jeg betaler til gjengjeld ingenting for strømmen.

morten69

Jeg fikk satt på en cee stikk rød 400v. 5 meter kabel. 3300 inkl mva.
Kjøpte en lader fra Kirkebo her på forumet til 4500,-  lader nå med 11 kw:)

Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

hsa77

Sitat fra: morten69 på søndag 25. oktober 2015, klokken 08:22
Jeg fikk satt på en cee stikk rød 400v. 5 meter kabel. 3300 inkl mva.
Kjøpte en lader fra Kirkebo her på forumet til 4500,-  lader nå med 11 kw:)
Fint å ha TN-nett hjemme! Dette viser hvor praktisk ZOE egentlig er, dersom man ikke er så sær at man bor i Norge da!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

Du sier du har 10A på eit vanleg stikk. Har du veldig gamalt nett i huset eller er dette eit forholdsvis nytt nett. Hvis da er nytt nett og du har sagt at kontakten skal være til elbillading så vært den begrensa til 10A.

Hvis det er ganske nytt vil eg tru at du kan skifte kontakten som du har i dag til eit rundt blått stikk og få 15A på kontakten utan problem. Einaste betingelsen er at ledningen ut til kontakten er 2,5 kvadrat kobber. Isåfall kostar dette ikkje så mykje. 15A er nok til å halde liv i bøtta utan at sikringen ryker.

Ellers må du skifte kabel og få sett opp ny kontakt, eventuelt ny kurs.

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

JUL ZOE 240

#9
Det går to kabler på 1,5 mm2 fra huset til garasjen så er nok ikke så mye hjelp i dette. Må nok legge en egen på 2,5 mm2 uansett, men takk for tips. Spørsmålet blir da om jeg skal gå en km før og etter jobb hver dag og dermed slippe disse kostnadene, i tillegg vil jeg få gratis strøm som kanskje utgjør 3000 kr i året. Det at jeg får bevegd meg litt er jo også en fordel da dette har gått dramatisk ned etter at jeg fikk bilen. Jeg får nok tenke litt mer på det.

JUL ZOE 240

#10
Update

Runder snart 4000 og ting fungerer fremdeles bra. Forbruket har dog gått en del opp som en følge av lavere utetemperatur og hadde et forbruk på 18,7 på fredag. Det var da rundt 6 minus da jeg startet til jobb og rundt 4 minus på vei hjem igjen. Kan bli spennende dette når sprengkulda kommer. :o

Har fått skiftet vinterdekk og displayet lyste opp som det ble advart. Har ikke fått vært innom og fikset det enda. Jeg tenkte jeg skulle stikke innom en bensinstasjon og fylle luft i dekkene. Hva er fornuftig dekktrykk nå om vinteren, og er det forskjell på for- og bakhjul?

I vognkortet er effekten oppgitt til å være 68 kW og 88 hk. Når jeg trøkker gassen i bunn har jeg observert høyere effekter fra momentanmåleren. Hvorfor er det slik?
I bildet under har jeg 75 kW (beklager dårlig kvalitet, men fokus på veien har førsteprioritert) betyr dette at effekten her er 100,5 hk?

Ellers har jeg selv funnet ut at tilgjengelig antall km baserer seg på siste 200 km kjørt. Og stolpene i forbruksinformasjonen har en makshøyde som vist i bildet under der alle søylene ble like høye.




JUL ZOE 240

Fant ut av dekktrykket, det står på en lapp på innsiden av døren. Anbefalt trykk er da 2,5 bar hvis man har 16 tommer felg. Samme i bakdekk og fordekk med mindre mann har 17 tommer felg.

Alle vinterdekkene jeg fikk med hadde ett trykk på rett over 2 bar så har nå fylt de til 2,5 bar. Jeg har altså ikke fylt noe ekstra siden det nå er vinter da det ikke sto noe spesifikt om dette på lappen, men jeg har hørt at trykket gjerne kan være litt høyere om vinteren. Hva litt høyere betyr har jeg ingen formening om så inntil videre står de på 2,5 bar så får vi se om det gjør noe utslag på kjørelengden siden jeg frem til nå har kjørt på 2,0 bar.

Vedlagt ligger bilde over dekktrykk fra døren hvis noen andre lurer på det samme.

pudderjagar

Da er anbefalt å ha 10% meir i dekka om vinteren. Det er fordi at når du setter på dekka så er det gjerne 7 - 10 grader i dekket. Når du då skal ut å kjøre når da er -10  så vil lufta komprimere seg og du får gjerne bare 2,3 - 2,4 i dekka. Dette virkar inn på kjørelengda.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA