Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Å lade til 80%

Startet av elektrolux, lørdag 09. juni 2012, klokken 12:50

« forrige - neste »

elektrolux

En av Classic'ene mine har utviklet en mystisk feil:

Stoppet og fylte diesel, og ved start for å kjøre videre kom varsellyset på og melding om system error.

Kjørte til jobb, men fikk følelsen av at DC-DC ikke virket. Takket være OneMore som rykket ut med 12V lader kom jeg meg hjem, selv om bilen ikke hadde ladet traksjonsbatteriet.

Fikk nå tid å se nærmere på problemet, og det viser seg at DC-DC og Actia laderen er ute av funksjon. Bilen indikerer feil, men sier via diagnoseapperatet at der ikke er logget noen feil, hverken permanente eller midlertidige. Har likevel forsøkt å slette feil i BMS, lader og drivverk uten at dette nytter.

Selv med 13,8V støttesupply på 12V batteriet vil ikke Actia laderen slå inn. Via diagnosen ser jeg at den har dialog mellom seg og BMS, og får startsignal i rykk og napp, uten at den starter.

Tviler på at både lader og BMS har røket samtidig. Alle sikringene ved releboksen i dasjbordet er OK.

Min første test vil være å bytte kontaktorboks og BMS, da jeg mistenker feil der.

Dersom andre har andre ideer eller har vært borti det samme er jeg lytter øre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Dårlig kontakt i ladeuttaket på kontaktorboks eller kabel til interfacboks, det hender det blir brente kontakter.         Mål batterispenning  i interfaceboks under ladeforsøk. Høy spenning et øyeblikk og deretter kutt, = dårlig kontakt mellom lader og batteri.

Feil med tempsensorer i batteriet.
230 voltreleet trekker ikke og gir ikke lademodus.
      De 2 siste bør gi feilindikasjon.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Tenker først på det samme som Hens; dårlig kontakt i den firkantede kontakten på kontaktorboksen. Både ladestrøm til traksjonsbatteriet og strøm til DC/DC går gjennom samme sorte ledning på den kontakten.

Deretter dårlig jording, men jeg kan ikke se at én dårlig jording skal påvirke både lader og DC/DC. Har sett at jordforbindelsene som er skrudd fast i ramma foran er rustne/irret. Jordforbindelsen på aluminimumshuset på DC/DC har jeg også sett irr på.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Enig i diagnosen, men alt så bra ut fra serviceluka.

Skal sjekke om der er skikkelig forbindelse framover.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

0 Volt framme under panseret!

Det betyr feil i kabel, eller kontaktorboks. Tipper på sistnevnte.

Tror ikke jeg gidder ta batterikassen ut bare for dette, og venter til jeg har litiumpakken min klar til montering, så blir det 2 fluer i et smakk.

Heldigvis har jeg på denne kontaktorboksen montert 20A tilkobling til traksjonsbatteriet, så nå lader jeg bare via det for å holde liv i bilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

#5
Da var Lithium pakken på plass, sammen med "ny" kontaktorboks.

Kjørte full vannservice på gamlepakken før demontering og test. PDF filen viser hvordan originalblokkene med noen 2006 innbytteblokker testet. På forhånd var rundt halve kapasiteten kjørt ut av hele batteriet, slik at alle kaptestene på tillegges 50,5 Ahr.

Bilen hadde før dette blitt tørrkjørt slik at Robometeret gav alarm ved 52 ahr, men etter vannfylling var kapasiteten oppi 70+ Ahr igjen. Testen viser at mange av blokkene yter 90+ Ahr, mens noen blokker med lik dato mister mye spenning på slutten, og viser hvorfor slike blokker må fordeles på hver sin halvdel ved montering av Robometer.

Blokken som gav alarm har en noe underlig kurve, og lav kapasitet, og skal testes på nytt. Det var nok denne som reverserte ved alarm.

 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA