Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå banner jeg sikkert i kirken…

Startet av v-i-c, mandag 26. oktober 2015, klokken 15:50

« forrige - neste »

v-i-c

Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. november 2015, klokken 18:04
Nei, dere som har en slik "sær" bil får
Finne dere i at det ikke blir noe særlig annet enn 22kw lading å få...

@elbil-1 : det er trist at du ikke oppfatet budskapet.

Jeg skal gi deg et eksempel.

Kiwi Homestand har vært en viktig lader for de som kjører E18 gjennom Vestfold.

Den opprinnelige laderen som std der hadde problemer med å lese ladebrikken.
Den blir tatt ned og sendt til reprasjon og står nå på Kiwi Mølla i Oslo med samme stoplenummer K33C
I Holmestand kom det opp en ny Lader fra ABB meget god lader det men den har kun AC22kW og ikke AC43kW.
Vel tenker elbil-1 jeg bruker ikke AC43kW så det betyr ingen ting for meg, men det gjør det.

Når jeg nå lader i Holmestand så blokkerer jeg den ene laderen som står der i 60 minuter fremfor 30 minuter som før (om jeg skal fylle tanken). Når jeg Står der i en time må elbil-1 vente 1 time i ladekø fremfor 30 minutter. Om ikke elbil-1 syenws at dobelt tid i ladekø gjør noe så er det faktsik enklete elbil brukere som ikke liker å stå 30 min ekstra i ladekø.

Og ja jeg har selvfølgelig Årskort hos Fortum så jeg lader selvfølgelig full tank om jeg har burk for det nå plannlegger jeg med en time kanskje 90 min med ladepause(det kan jo være kø) og lader med meget god samvitighet helt opp til 100% om jeg har tid til å vente. Tid til å vente har jeg om jeg har plannlagt for det.

Nei jeg liker ikke å bruke dobbelt så lang tid, Nei jeg liker ikke å blokkere en lader så lenge, Ja jeg har gitt meget klart utrykk for det i de fora som leses av som plannlegger elbilladning i Norge.

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

pudderjagar

Ikkje gløym at eigentleg kan ALLE Zoe lade på 43 kw men da er begrensa i bilens firmware til 22 kw. Hvis Renault finn da for godt så kan dei skru alle bilane opp til 43 med nokon tastetrykk og då er da plutseleg mange fleire.

Kvifor dei har begrensa dei nye veit eg ikkje og forstår da ikkje heller.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bjaolsen

Tenker at Renault "skal bare" få solgt ut lageret av biler med Q210 først.

Deretter kan det jo hende at en gjennom forskning og analyse av statistikk finner ut at de kan tilby en oppgradering av R240. Til høyere ladeeffekt.... Mot betaling, de tar jo tross alt en større risiko ved å bruke opp noe av sikkerhetsmarginene..
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

v-i-c

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 21. november 2015, klokken 01:16
viser til sitat TU.NO

Sitat fra: Panduck på fredag 20. november 2015, klokken 23:41
"I utgangspunktet bygges det én hurtiglader på 50 kilowatt per stasjon, men på enkelte stasjoner er det mye trafikk og dermed behov for å etablere minst to hurtigladere. Andre stasjoner kan få flere ladestasjoner senere dersom det viser seg å være behov for det."

http://www.tu.no/industri/2015/11/20/bygger-50-hurtigladere-pa-statoil-stasjoner

Viss det er så "enkelt" å bare sette inn en ny lader der det er stort behov for flere ladere, hvorfor er det fortsatt En lader I Aksdal? måtte ett total havari og mye flaks til for at GK klarte å komme med Combo lader på Haugalandet, desverre har dette medført enda større press på den eneste hurtigladeren mellom Stavanger og Stord.

Flotte ord men tipper så snart de har fått opp en en stasjon kommer det ikke to ladere der før det står 30 biler kontinuerlig i kø..

Det er viktig å få med seg at Grønn Kontakt ikke vil levere det ladetilbudet som potensielle kunder hos dem ønsker.
(Klikken rundt Grønn Kontakt ser ut til å kun ha biler kan lade med den gamle japanske standard derfor dekkes kun dette behovet).
Vil f.eks Grønn Kontakt selge års-kort slik som AR og Fortum har gjort?
Er nettet med ladere som leverer ladeproduktet du ønsker til din bil utbygd på en slik måte at det dekker ditt behov så er Års-kort best. Problemet med AR er at de ikke pr i dag har et slikt utbygd nett.

I dag så gjør Tesla og Renault det riktige de bygger ut og betaler for at deres kunder gis en mulighet for ladning av sin elbil. Tesla gir rask ladning i hele bilens levetid. Renault gir nå "handle-ladning" dvs AC22kW til Nye biler i et år. Denne kostnaden blir jo dekket inn i prisen ved salg av ny bil, slik at bilkjøperen betaler for å få et sted å ladebilen, men uten ladesteder tilpasset din bil har man mindre glede av bilen.

I dag er det Kiwi avtalen som Renault bidro til som er hoved bjelken Norges ladeinfrastruktur for rask ladning som alle norske elbiler kan benytte.
Det er meget flott at Renault bidrar til å bygge opp to "gode" ladeopperatører i Norge. Når det blir konkuranse mellom Fortum og Grønn Kontakt kan jo Grønn Kontakt bli tvunget til å levere de ladeprodukter som deres potensielle kunder etterspør.

I ladekartet til Grønn Kontakt er det ikke mulig å se hvilken type hurtigladning de tilbyr. Ved et uheld ble det satt opp en universiell hurtiglader på Askdal. Det er ikke mulig å se på ladekartet til Grønn Kontakt at de p.g.a et uheld nå tilbyr AC43kW her.

På Grønn Kontakt sine hjemmesider står det følgende pr idag
"
Hurtiglader

Ved hurtiglading kan du lade bilen din fra 0-80 % i løpet av 15-30 minutter (avhengig av bilens batterikapasitet). Etter bilen er 80% fulladet tar det dobbelt så lang tid å lade. I Grønn Kontakts nettverk finner du to typer hurtigladere: CCS ( også kalt "Combo"), og CHAdeMO. Bilen din støtter kun en av disse uttakene. Alle hurtigladestasjonene våre har CHAdeMo-uttak, men ikke alle har CCS-uttak. Dersom du har en CCSkompatibel bil, er det derfor viktig å sjekke om stasjonen du vil bruke har CCS uttak. Dette gjør du enkelt på ladekartet vårt, som du finner her.
"

Bevist forsøker Grønn Kontakt å ikke opplyse om at det p.g.a uheld også tilbyr AC43kW på enkelte steder.
Det er trist at de ikke vil opplyse sine kunder om at de f.eks i Askdal faktisk har et tilbud om AC43kW ladning.
Vi får bare håpe at Grønn Kontakt nå ikke har en politikk om raskest mulig å fjerne eksiterende AC43kW ladestasjoner som Statoil har pr idag.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elbil-1

#94
Det gjør ingen ting at du lader VIC - helt ok å vente. Det kunne like gjerne vært en tesla som ladet i 2 timer.

Flere ladepunkter i tillegg til hurtigladere er løsningen for å ha mindre kø.

Å skulle bygge ut alle mulige ladesteder med 43kw i tilfelle noen av de få som kan bruke dette dropper innom - er sløsing med ressurser.

Da får man heller sette opp noen flere 22kw stolper ved siden av som du og andre kan benytte for å frigjøre 50kw+ til de som kan bruke det.

43kw er (etter min mening) et blindspor man ikke behøver å bruke penger på - all den tid det er så få biler som har dette og ingen leverandører kommer til å levere biler med dette fremover.

v-i-c

Sitat fra: Panduck på lørdag 21. november 2015, klokken 06:40
Du skryter hemningsløst av Renault, som nå kun har fokus på å bygge ut 22kW ladere, samtidig som du angriper GK for å IKKE ønske å støtte en standard som Renault ikke lenger ønsker å støtte. Man kan lure på hva slags agenda du egentlig har.

Det kommer av den arbeidsdelingen jeg anser normel er følgende:

Noen selger elbiler
Noen andre selger ladetjenester.

Når de som selger ladetjenester ikke gjør jobben sin og de som selger elbiler hjelper dem, fortjener de som hjelper til ros og de som ikke gjør jobben sin ris.

Ja jeg anser at å bygge ut ladeinfrastruktur er det selgere av ladetjenester som skal gjøre.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elbil-1

Og siden selgerne av ladetjenestene (nesten) ikke har noen kunder på 43kw - så blir det ikke bygget ut - så enkelt er det!

Taffelman

Hvilke personbiler som selges nye i dag kan utnytte hele kapasiteten i AC 43kW?

Vil noen av personbilene som kommer i salg de neste 3-4 årene få behov for AC 43kW?

Kan AC 43kW leveres på ladestolper, eller kun på hurtigladere?
X75D
TM3 LR AWD

elbil-1

Sitat fra: Taffelman på lørdag 21. november 2015, klokken 11:57
Hvilke personbiler som selges nye i dag kan utnytte hele kapasiteten i AC 43kW?

Vil noen av personbilene som kommer i salg de neste 3-4 årene få behov for AC 43kW?

Kan AC 43kW leveres på ladestolper, eller kun på hurtigladere?

Svar:

1: kun tesla - men de har egne hurtigladere

2: nei - ingen planlagte leverer dette.

3: ja - krever nok tilførsel av strøm bare

morten69

Sitat fra: pudderjagar på fredag 20. november 2015, klokken 19:05
Ikkje gløym at eigentleg kan ALLE Zoe lade på 43 kw men da er begrensa i bilens firmware til 22 kw. Hvis Renault finn da for godt så kan dei skru alle bilane opp til 43 med nokon tastetrykk og då er da plutseleg mange fleire.

Kvifor dei har begrensa dei nye veit eg ikkje og forstår da ikkje heller.

Eneste grunn til at de blokkerer er for å få solgt ut gammel motor. Nå som Leaf kommer med 30Kw batteri og rekkevidde på 250 Km med DC 50Kw lader, så må Renault svare neste år ellers har de ingen fordeler. tenker at R240 får AC43 iløpet av 2016. Jeg kan ihvertfall drømme om det:)
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Panduck

Sitat fra: elbil-1 på lørdag 21. november 2015, klokken 12:41
Sitat fra: Taffelman på lørdag 21. november 2015, klokken 11:57
Hvilke personbiler som selges nye i dag kan utnytte hele kapasiteten i AC 43kW?

Vil noen av personbilene som kommer i salg de neste 3-4 årene få behov for AC 43kW?

Kan AC 43kW leveres på ladestolper, eller kun på hurtigladere?

Svar:

1: kun tesla - men de har egne hurtigladere

2: nei - ingen planlagte leverer dette.

3: ja - krever nok tilførsel av strøm bare

Kan Tesla utytte 43kW AC fullt ut? Trodde det var max 22kW, og at 11kW var det vanligste nå.

v-i-c

Renault sin 2015 model kom i to utgaver hvor eneste forskjell var motor og ladning.
2015 utgaven av ZOE var også bedre tilpasset bruk i kalde omgivelser sammenlignet med tidligere model.

Det var valgfritt kunden kunne spesifisere hvilken utgave av motor/lader som var ønsket.
Den Nyeeste motor utgaven av ZOE(R240) ble vel ikke levert før sommer 2015.

Selv valgte jeg bevist å kjøpe ny ZOE(R210) med AC43kW lademulighet og fikk denne levert i Slutten av August 2015
Om det for 2016 utgaven er mulig å velge hvilken utgave av motor/lader som ønskes vet jeg ikke.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

hgs

Sitat fra: Panduck på søndag 22. november 2015, klokken 13:56
Sitat fra: elbil-1 på lørdag 21. november 2015, klokken 12:41
Sitat fra: Taffelman på lørdag 21. november 2015, klokken 11:57
Hvilke personbiler som selges nye i dag kan utnytte hele kapasiteten i AC 43kW?

Vil noen av personbilene som kommer i salg de neste 3-4 årene få behov for AC 43kW?

Kan AC 43kW leveres på ladestolper, eller kun på hurtigladere?

Svar:

1: kun tesla - men de har egne hurtigladere

2: nei - ingen planlagte leverer dette.

3: ja - krever nok tilførsel av strøm bare

Kan Tesla utytte 43kW AC fullt ut? Trodde det var max 22kW, og at 11kW var det vanligste nå.

Nei, Tesla kan kun lade med 22kW AC, og da med dobbeltlader. Nye Teslaer leveres uten dobbeltlader, og dette må da ettermonteres til omtrent dobbelt pris av tidligere. Tror de aller fleste dropper dobbeltlader nå og klarer seg lenge med 11kW AC. SC (og evt Chademoadapter) dekker stort sett hele ladebehovet på tur.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Taffelman

Sitat fra: v-i-c på søndag 22. november 2015, klokken 16:56
Renault sin 2015 model kom i to utgaver hvor eneste forskjell var motor og ladning.
2015 utgaven av ZOE var også bedre tilpasset bruk i kalde omgivelser sammenlignet med tidligere model.

Det var valgfritt kunden kunne spesifisere hvilken utgave av motor/lader som var ønsket.
Den Nyeeste motor utgaven av ZOE(R240) ble vel ikke levert før sommer 2015.

Selv valgte jeg bevist å kjøpe ny ZOE(R210) med AC43kW lademulighet og fikk denne levert i Slutten av August 2015
Om det for 2016 utgaven er mulig å velge hvilken utgave av motor/lader som ønskes vet jeg ikke.
Zoe ble oppgradert i 2015, og selgerene hadde et lager/kvote med gamle modeller de måtte bli kvitt. Du valgte den gamle modellen.
X75D
TM3 LR AWD

Taffelman

Sitat fra: pudderjagar på fredag 20. november 2015, klokken 19:05
Ikkje gløym at eigentleg kan ALLE Zoe lade på 43 kw men da er begrensa i bilens firmware til 22 kw. Hvis Renault finn da for godt så kan dei skru alle bilane opp til 43 med nokon tastetrykk og då er da plutseleg mange fleire.

Kvifor dei har begrensa dei nye veit eg ikkje og forstår da ikkje heller.
Alle R240 hadde problemer med laderen, så bilene måtte bytte en del i motor/lader hos forhandler før utlevering.

Vet ikke hva som et status på dette nå, men det nærliggende å tro at det kan være en sammenheng her da Zoe bruker motorviklingene som en del av laderen, og problemet oppsto på modeller med oppgradert motor (R240).
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA