Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forbausende bra artikkel om Think classic

Startet av Sorento, mandag 17. mai 2010, klokken 21:55

« forrige - neste »

Sorento

Hei.
Jeg vurderer å anskaffe meg en Think City. Jeg er ny her på elbilforum og ellers i denne elbil-verdenen - håper derfor at dere bærer over med meg hvis jeg spør om veldig elementære ting.
Det jeg umiddelbart lurer på er:
1. Siden jeg bor i Rogaland vil det være naturlig for meg å gå til Bilkilden for å få en Think. Er det noen som har erfaringer med Bilkilden (service/oppfølging/kompentanse i forhold til elbiler)? Har de en finansieringsmodell tilsvarende RøhneSelmer (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21621721)?
2. Prisene på hjemmesiden til Think er inkl. batterier. Er det slutt på leieavtaler i forhold til batterier?
3. Dere som har erfaring med Think: Hvor driftssikre er bilene? På "vanlige" biler må man kalkulere med f.eks. årlig service som koster f.eks. kr 5000. Hvilke erfaringer har dere i forhold til driftskostnader?
4. Jeg har inntil videre mest lyst på en Think: Den er kul, det holder med 2 seter (har en annen familiebil), andre virker umiddelbart mer som "golf-biler", trenger ikke påfylling av vann på batterier (så vidt jeg har forstått må man det på en god del andre elbiler). Pris er umiddelbart det største minus ved Think sånn som jeg ser det. Hva sier dere? Plusser og minusser ved Think?

Det er de spørsmålene jeg har så langt... det er helt sikkert andre ting jeg burde ha med i mine overveielser.
Sandnes, Rogaland

elektrolux

#1
I forhold til pris ser det ut som om nye Think er uslåelig. Ønsker selv sterkt denne bilen, men venter på Litium og 4 seter.

Har selv Think Classic, og den nye skal vist være enda bedre, og ikke minst finere.

Batteriet kan ikke hurtiglades, så Stavanger til Bergen er akkurat utenfor realistisk rekkevidde.

Vet ikke om du kan lease batteriene lenger, men hvorfor gå inn på en avtale som grunnet moms på leasing øker prisen med 25%? Kjøper du batteriet har du etter 5 år betalt det samme som leasing, men sitter med et nedbetalt batteri . Leaser du må du enten gå inn på ny 5 års avtale, eller levere batteriet i retur.

Til slutt: Det beste av alt: Bilen står der og venter på deg, i motsetning til alle andre som ikke kommer før "om noen måneder" ( les år)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Jeg har hatt en brukt think classic i noen år nå, og det har vært svært lite i vedlikehold. Til nå har det vært batteriservice (som ikke er et issue på den nye), fire vinterdekk (da jeg kjøpte den), et sett med bremseklosser, ei hovedlyspære og ei bærekule. I samme periode har jeg på caravellen måttet ha noen servicer som koster en del tusen bare for sjekken.

Av feil som måtte utbedres kan jeg nevne skifte av bærearmer (2 ganger), ei hovedlyspære, eksosrør med katalysator. Diverse oljeskift o.l. i tillegg.

Så alt i alt vil jeg påstå at thinken holder seg bra, med lite slitasje. Den kjæres riktignok en del kortere pr år, men dette er i ferd med å jevne seg ut.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sorento

Takk til både elektrolux og cra for svar.

@elektrolux: Godt poeng du har i forhold til kjøp contra leasing av batterier. Buddy leveres med 10 års batterigaranti ser jeg - kan man forvente like lang levetid på zebra-batteriet?

@cra: I din signatur skriver du at du har en Think City og at du gjør vannfylling selv. Jeg trodde ikke at batteriene på en Think City trengte vannfylling - har jeg misforstått?

Ellers hører jeg gjerne fra andre i forhold til mine fire spørsmål! :)


Sandnes, Rogaland

cra

Sitat fra: Sorento på torsdag 08. april 2010, klokken 14:38
@cra: I din signatur skriver du at du har en Think City og at du gjør vannfylling selv. Jeg trodde ikke at batteriene på en Think City trengte vannfylling - har jeg misforstått?

Neida, du har ikke misforstått. Min Think City er en "classic", altså 2001-modell, eller "gamlesorten" om du vil. Den trenger vannfylling, men den nye think'en 2009-> gjør det ikke. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: Sorento på torsdag 08. april 2010, klokken 10:18
2. Prisene på hjemmesiden til Think er inkl. batterier. Er det slutt på leieavtaler i forhold til batterier?
3. Dere som har erfaring med Think: Hvor driftssikre er bilene? På "vanlige" biler må man kalkulere med f.eks. årlig service som koster f.eks. kr 5000.
Jeg kjører en gammel (2000-modell) Th!nk. Olje-skift, -filter, luftfilter, reimskift osv. er det ikke på elbil. Måtte bytte én bærekule etter 40.000 km og siste EU kontroll krevde bytte av bremseskiver og klosser foran. Ellers har jeg byttet noen lyspærer og 12 volt batteri (vanlig, lite blybatteri). Driftsbatteri (også kalt traksjonsbatteri) er det originale og er like bra i dag som da det var nytt. Ny Th!nk har en annen type batteri og det er litt for tidlig å si noe om levetiden på dette i vanlig bruk; laboratorietester er veldig lovende.

Ser på hjemmesiden til Think at første service er ved 40.000 km; kontroll av bremseklosser.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Sorento

Takk for svar fra El rayo og cra.

For min del vil det være aktuelt å bytte inn en VW Caddy - bruke innbytteprisen som egenkapital og så ellers satse på en nedbetalingsperiode på f.eks. 7 år. Det vil gi en månedlig kostnad på ca. kr 3000. I tillegg kommer utgifter til strøm (kr 300 pr måned?) og forsikring. Likevel vil jeg tro at jeg går stort sett i null i forhold til de kostnader jeg har på Caddy'en i dag selv om den er ferdigbetalt.

Hmmm... blir mer og mer fristet til en prøvekjøring! :)
Sandnes, Rogaland

hens

#7
Zebra er ikke noen ny teknologi, men har av prismessige grunner vært utenfor rekkevidde for almuen. Da jeg begynte med elbil i 1991 var det mulig å få kjøpt noe tilsvarende fra ABB, og det hadde de vært i mange år allerede.

Derfor er jeg rimelig sikker på at teknologien er gjennomprøvet.

Pris? vent og se når de andre elbilene kommer på markedet om noen måneder (ja, les heller noen år) kanskje Thinken er en prisvinner? Dessuten er den i produksjon nå! (Endelig...!)
Alternativet er en Kewet eller Reva, men det dreier seg om et annet bruksområde hvis en velger blyalternativet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

HHF

Jeg har vel nå passert 17-18.000 med den nye Thinken og sammenlignet med Classic som jeg hadde før, er dette mye mer bil på alle måter. For folk som ikke har hatt elbil før, vil jeg også si at overgangen til elektrisk kjøring blir minimal når man kjøper en slik, kontra de gamle utgavene som jeg har hatt (Classic og P106). Det er helt herlig bekymringsløst med den nye modellen - lad og kjør - og gjerne klattlad. Ingen "huskeregler" man må passe på med for å ikke forkorte levetiden på batterier og bil, slik det er på de gamle bilene. Comfortmessig er det også rimelig bra nå og jeg vet du også kan få servo på de nye bilene nå om dette er viktig for deg.

Som du allerede har fått svar på, er det minimalt med servicebehov og det eneste du behøver å tenke på, er fylling av spyleveske.

På min bil (og enkelte andres) har det vært noen småfeil som vel kan omtales som "barnesykdommer", men disse har de vel nå konktroll på og forhåpentlig har fått luket vekk. Skal jeg gi noen råd nå, måtte det være at du forhandler deg frem til en avtale om garantert lånebil (blir sikkert en bensinbil da) dersom Thinken skulle bli stående. Siden du vil ha en relativt lang avstand fra hjemsted til den beste Think-ekspertisen foreløpig, ville jeg sikret meg at det ble noen andres problem om bilen ikke kan repareres på kort tid ...

Ellers er det bare å si løp og kjøp !    8)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA