Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leaf 2012 vil ikke ta imot lading med vanlig hjemmelader! Hurtiglading fungerer.

Startet av xerxes, tirsdag 20. juni 2017, klokken 18:31

« forrige - neste »

xerxes

hei!

nå er eg ny på elbiler, men har lest meg litt opp på forumet her at det er sunt for batteriet å ligge mellom 20-80% av fulladet kapasitet. klattlading og hurtiglading er helt greit. temperaturen bør ikke være veldig høy sammen med at batteriet er fulladet. med disse reglene vil man kunne mangedoble antall ladesykluser før batteriet må byttes ut.

takker for disse tipsene. det jeg lurer på er hvordan jeg kan se hvor mye batteriet holder seg mellom 20 og 80 prosent? er det mellom streken over "rødt område" og den siste streken? eller vurde jeg bruke antall kilometer som mål? takker for tips!

nien

Jeg har kjørt 80000 km ++ med E-golf. Alltid ladet fullt, hyppig hurtiglading og er relativt dårlig til å kjøre pent / ingen problemer med batteri / ytelse / kjørelengde. Er relativt sikker på at fabrikk har lagt inn stor sikkerhetsmargin på topp og bunn i batteripakka, slik at sånne som meg slipper å tenke på batteriet i hverdagen ! :-)

xerxes

takk for innspill!

det hørtes veldig bra ut! det hadde jo vært deilig å bare bruke vilen som jeg trenger den, lade fullt når jeg kan, hurtiglade når jeg må, og så får det heller være at bilen er litt mindre "pigg" fra år 8 og utover... tviler jo på at jeg skal ha den særlig mer enn 5 år uansett!

særlig siden jeg lader kun på jobb (borettslaget har ikke ladere)  og har reisevei totalt (sammenlagt, tur og retur) 35-40 km for å komme meg frem og tilbake på jobb. kjøpte jo bilen for å bruke den. samtidig, så tenkte jeg det kanskje var dumt å lade mer enn 80% om dette skadet batteriet etter f eks 4 år.

nå heller jeg mot å vare bruke den som det passer meg!


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA