Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Toyota kjøper seg inn i Tesla

Startet av kulvik, fredag 21. mai 2010, klokken 13:08

« forrige - neste »

kulvik

Var akkurat og prøvekjørte den nye metrobuddyen. Hadde tidligere en 2006-modell og var fornøyd med den. Men, pga. barn nr. 2 måtte vi selge den og skaffe en fæl bråkete fossilbil i stedet.

Må si jeg ble meget overrasket over design / finish på metrobuddyen kontra den forrige modellen. Dette kombinert med de nye batteriene gjør det nok en gang veldig interessant for meg å kjøpe en slik. Det eneste som stopper meg nå er dilemmaet med hvordan jeg skal få plass til 2 unger i denne bilen. Ungene er 2 og 5 år. Eldstemann sitter i denne Britax stolen i fossilbilen:
http://barnashus.no/vmbilder/1323/medium/britax-kid-plus-jet.jpg

Da jeg satte inn den i metrobuddyen og plasserte meg selv ved rattet var det 20cm igjen i midten. Altså funker ikke det.

Spørsmålet mitt er hva gjør andre med to unger? De kan jo "juridisk sett" sitte på en vanlig stol-pute og bruke trepunktsselen direkte, men også vanlige seteputer bli jo i bredeste laget. Er det ingen som kjører 1 voksen + 2 små barn i Buddy? Det optimale hadde vært en skreddersydd "søskenpute" eller evt. noen smalere stoler til dem, men det finnes visst ikke?

Mvh
Thomas

cra

Har aldri hørt som "søskenpute" i handelen, men hva med å lage en selv? De enkleste barnesetene vi brukte var av isopor, så en høvelig stor blokk fra nærmeste Maxbo eller tilsvarende kunne være et godt utgangspunkt? Med en slipeskive til drill eller vinkelsliper (og en heftig støvsuger etterpå!  ;D ) kan den tilpasses til ønsket fasong, og så trengs det et trekk utenpå, så symaskina må sikkert fram.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Laban

Jeg har ikke sett den nye MetroBuddyen, men den skal vel være litt bredere enn den gamle.
Vi har en gammel Buddy (3,5 år gammel nå) og to unger på 5 og 8 (de var 2 og 5 da vi kjøpte Buddyen).
Jeg har kjørt dem til og fra barnehage/skole siden bilen var ny. Den minste sitter i en Maxi-Cosi stol med 3 punkts sele, mens den største sitter kun med hoftebelte. Prøvde med pute men det ble for trangt. Sikkerhetsmessig er det vel ikke den beste løsningen, men hadde en smell på vei til barnehagen for noen år siden og det ble heldigvis kun materielle skader.

Jeg kjører stort sett bare i by-trafikk og med 60 kmt som høyeste tillatte hastighet, men er blitt veldig våken og forsiktig når jeg nærmer meg kryss hvor jeg ligger i kollektivfeltet. 

Har også vurdert å kappe litt av puten som eldstemann bruker i vanlig bil, da denne er av isopor med et trekk over og lett å forme som man vil. Men med kun hoftebelte er det kun sittehøyden som blir høyere, mens det ikke har noe å si for sikkerheten - snarere tvert om vil jeg tro.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

cra

Sitat fra: Laban på onsdag 14. april 2010, klokken 10:59
Har også vurdert å kappe litt av puten som eldstemann bruker i vanlig bil, da denne er av isopor med et trekk over og lett å forme som man vil. Men med kun hoftebelte er det kun sittehøyden som blir høyere, mens det ikke har noe å si for sikkerheten - snarere tvert om vil jeg tro.

Mulig jeg tar feil, men mener å ha lest noe nylig om at barn (i alle fall opp til en viss alder/størrelse) skal benytte trepunkt-seler?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Tror disse reglene gjelder biler, og ikke nødvendigvis 4 hjuls motorsykler.

På motorsykkel er regelen at barna skal sikres på en måte sjåføren finner tilfredstillende.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. april 2010, klokken 12:19
Tror disse reglene gjelder biler, og ikke nødvendigvis 4 hjuls motorsykler.
På motorsykkel er regelen at barna skal sikres på en måte sjåføren finner tilfredstillende.

Ah... Jeg tenkte ikke på at dette teknsik sett er motorsykler. :) My bad.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Laban

Nå har jeg riktignok aldri blitt stoppet i kontroll med Buddyen, men har jo passert kontroller samt politibiler uten at de har stoppet meg.

I og med at Buddyen er registrert som motorsykkel er det kanskje ikke nødvendig å bruke belte heller hvis man bruker hjelm i stede :P.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

mohpet

Jeg har en 2003 Kewet 5 som er blitt bygget om i fjor sommer fra 2-seter til Buddy benk hos ElbilNorge nettopp pga utfordringen med 2 barn til barnehage. Det var ikke mulig å få til 3-punkt sele for midtsetet. Så sånn sett er bilen min helt lik (innvendig) som en Buddy.

Siden det er relativt begrenset plass i bilen (min er altså ikke reg som MC) kjøpte jeg en ganske smal sittepute til eldstemann på 4 år. Denne kjøpte jeg hos Mekonomen på Rud i Bærum, kostet under 200 kr. Denne, sammen med en enkel og rimelig bilstol som kan brukes begge veier gir meg akkurat nok plass til at dette fungerer bra nok :) Strengt tatt skal sitteputen brukes sammen med 3-punkt sele, men siden bilstolen ville stjele for mye plass i midten har jeg altså satt bilstolen lengst til høyre, og sitteputen i midten. Det finnes bilstoler som kan kombineres med 2-punkt seler, men det er svært få dette går på og disse er relativt store så det ville uansett ikke ha gått.

Jeg har brukt bilstolen både bakovervendt, og har nå snudd den til forovervendt da minstemann nærmer seg 2 år og er relativt lang (trangt for bena i bakoverstilling).

Jeg understreker at det kun er snakk om korte distanser til/fra barnehage jeg kjører disse. Men oppsettet er lovlig (muligens minus at sittputen/eldstemann skulle hatt 3-punktsele), loven har en åpning for at man kan ha en ekstra fastmontert bilstol utover antallet i vognkortet (i mitt vognkort står det jo maks 2 personer).

Altså: Gå for en smalere variant av sitteputen, og en medium str stol, de rimeligere variantene (jeg kjøpte denne i en barneutstyrsbutikk uten at jeg husker navnet) er ofte mindre enn de dyre/mer solide. Mener jeg betalte ca 700 for denne bilstolen i sin tid.

Det blir litt trangt (jeg er jo heller ikke av de minste, rager over 180 cm), men veldig sosialt  :) og fungerer bra, ville ikke dratt på langtur/ferie på den måten  :D

P

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA