Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software 7.0 - 7.1

Startet av jensjacob, onsdag 09. desember 2015, klokken 22:49

« forrige - neste »

jensjacob

Jeg er ved at få installeret en ekstra gruppetavle (16A m. indbygget 30mA HPFI) til et CEE kombiudtag i carporten. Jeg har selv dimensioneret og designet og jeg har taget nogle billeder undervejs som i kan se.

Installationen er ikke helt færdig men det nærmer sig. Der mangler bla. andet kabelbøjler til ledningen mellem fordelerboksen og selve CEE kombi stikket.

Derudover så skal systemet lige ohmes igennem og så til sidst forbindes til kablet fra vejen i elskabet (parallelt med husets eksisterende eltavle). Jeg vil godt kende modstanden i det ledningspar der leverer strøm til selve CEE stikket så jeg kan beregne mit tab.

Den lille blå elmåler er MID godkendt og har et pulsudtag der giver 2000 pulser/kWh. Jeg tænker at jeg vil bygge en lille elektronikenhed der tæller pulserne og advarer mig hvis der ikke er forbrugt en given energimængde på et givet tidspunkt om natten. Altså hvis ladningen har kørt langsommere end forventet eller er gået helt i stå.

Jeg håber billederne taler for sig selv. Ellers er der en kort tekst i de fleste billednavne.
Jeg har mange flere billeder men jeg ved ikke om jeg må poste flere end de 15 i denne tråd.

Edit : Det ser ikke ud som om alle billednavne er er kommet med... Beklager.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Homecast

Her har du gjort MANGE ulovlige inngrep i installasjonen.

jeg vil faktisk si at her har du gjort såpass mye at du burde få anlegget sjekket av en som faktisk er elektriker!

noen hint:
ALDRI lov å bruke annet enn gul/grønn leder som jord. selv om du har tapet en liten bit med tape
ikke korrekt gjennomføring i sikrigsskap og koblingsboks, SKAL være nippel, holder ikke med akryll rundt
vernet som du legger opp til er 400V (3 fas + N) mens stikket du har tilkoblet er da for 230 V.

Legge kabel i sløyfe på loftet.....?

Du mangler jordfeilbryter Type B som er pålagt for elbil lading og ufravikelig krav.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

jensjacob

Hej Homecast tak for input.

Fuldstændig rigtigt. Anlægget er pt. ikke lovligt. Uanset hvad, så skal anlægget gennemgåes rettes til og godkendes af en certificeret elektriker. Det er også ham der skal afbryde strømmen i vejen og koble ledningerne til.

De fremgangsmåder jeg har brugt har jeg fået ok for hos flere elektrikere - også tape markering på jord ledningen.

Den med B-værnet havde jeg lige misforstået. Jeg vil lige checkke en elektriker snarest igen.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

Jeg har ikke lavet andet end ulovlige ting siden jeg tog kabinettet af eltavlen. Det er der ingen tvivl om.
Derfor skal systemet også tjekkes, gennemmåles, godkendes og tilsluttes af en aut. elinstallatør. Mit mål er at han skal rette så lidt som muligt.

De regler som min autoriserede elinstallatør (og jeg) betragter som gældende holder sig til er mht.
Jordledning :
En fase må laves om til jord ved markering i hver ende med gul-grøn tape.
En jord må Ikke laves om til fase. (Uaktuelt her).

Gennemføringen i mellem eltavlerne er iorden. Den møder/overgår iøvrigt de standarder den ekisterende installation er lavet efter.

I Danmark er der 400 volt mellem to faser og 230 volt mellem en fase og nul. CEE stikket får nul og fase S -> 230 volt. Schukostikket får nul og fase T -> 230 volt. Kombirelæet afbryder 3 faser og nul og hvad angår kombiafbrydere til brug i husholdninger giver det ingen mening at skelne mellem 230 og 400 volt. Den spændingsforskel du får afhænger hvordan du kobler dine poler bagefter relæet.

Med hensyn til HPFI sikringsniveauet defineres kravet (igen i Danmark) af producenten af det udstyr der skal tilsluttes. Jeg afventer svar på om type-A er tilstrækkelig. Hvis ikke skifter jeg det bare.

Lægge kabel i sløjfe på loftet er ikke ulovligt og det udgør ingen sikkerhedsmæssige risiko. Det har udemærkede varmeafgivelsesmuligheder og er iøvrigt 10mm2 til 16A. Så kan du selv regne den effekt ud der bliver afsat i de 4 meter.

Dette system er noget jeg skal bruge og se på hver dag så jeg vil have en væsentlig indflydelse på hvordan det kommer til at se ud og hvordan det kommer til at fungere og det har jeg fået.

Jeg ved det er sikkert at slutte til for jeg har selv afisoleret ledningerne - hverken for lidt eller for meget og skruet dem i terminalerne og jeg er ikke i tvivl om at det nok skal blive godkendt og lovliggjort.

Lovliggørelsen er naturligvis nødvendig - også fra et forsikringsspørgsmål. Men jeg tager det oppefra og ned og når jeg tager udsagnene fra de elektrikere jeg har rådført mig med i betragtning, så ser jeg juraen som ren praktik.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

#5
Idag var elektrikeren forbi. Han chekkede installationen grundigt både mekanisk og elektrisk og var heldigvis udemærket tilfreds. Dernæst skruede han sikringerne i vejen ud og monterede de sidste fire ledninger. Tilsidst verificerede han at fejlstrømsrelæet slog fra hurtigt nok. Det tog ham ca. 1½ time alt i alt mens jeg stod på sidelinjen og kiggede nysgerrigt til og stillede dumme spørgsmål.

Det står iøvrigt i fabrikantens datablad for ladecontrolleren at et type A værn er tilstrækkeligt til deres EVR1 modeller - dem med een fase. EVR3 modellerne med tre faser skal have type B værn for de vil samlet set kunne bidrage med mere end 6 mA DC retur. Herved risikerer man at mætte spolen i et type A HPFI relæ så det ikke længere kan detektere så lav en fejlstrøm som 30 mA.

Han forklarede at han havde været ude to steder for at sætte systemer op til Tesla. De bruger tre faser og slipper således ikke for et type B værn.

Alt ser nu ud til at virke helt som ønsket. Måleren viser spænding på billedet. Der er ikke blevet akkumuleret noget visbart forbrug (kWh) endnu. Nu skal der bare lige sættes et par mærkater på måler og kombiafbryder og så skal selve laderen fastgøres og sættes i CEE stikket.

NB. Skruerne på billede 25 som er med til at fastholde lukkepladen ved ledningen går naturligvis ikke gennem bagbeklædningen og ind i strømførende komponenter i eltavlen. Spidsen er målt til at stoppe præcis 2 mm under overfladen.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

Så kom selve laderen også op så nu kan jeg omsider lade med 16A. Det er en rigtig rar mulighed at have.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA