Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batterieksplosjon på Saxo

Startet av Pingu, lørdag 13. februar 2010, klokken 16:59

« forrige - neste »

edyrli

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 23. mars 2010, klokken 21:13
Mulig det er nevnt, men vet man noe om hva nye batterier vil koste å bytte etter 100.000 km / 10 år?

Jeg har egentlig bare regnet på at bilen kan skrotes etter 10 år. Den har nok en visst restverdi etter det, men synes ikke regnestykket blir så ille likevel. 200.000 for bil i 10 år med svært lave ekstrakostnader virker gunstig nok.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

19quiz76

Sitat fra: edyrli på onsdag 24. mars 2010, klokken 13:24


Jeg har egentlig bare regnet på at bilen kan skrotes etter 10 år. Den har nok en visst restverdi etter det, men synes ikke regnestykket blir så ille likevel. 200.000 for bil i 10 år med svært lave ekstrakostnader virker gunstig nok.

Kan man altså ikke belage seg på at disse bilene varer lengre enn 10 år?

Man ser jo Berlingoer og andre som fortsatt selges for rundt 80K som er over 10 år..

Ikke at alle "vanlige" biler holdt så mye lenger, men vil bare vite hva jeg kan regne med mtp levetid og totalkostnader..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

edyrli

Det er uten tvil en interessant problemstilling. Jeg regner med dette er vanskelig å svare på da det sannsynligvis vil skjer mer på batteri/elbil froten de neste 10 årene enn hva som har skjedd forrige 10 år. Håper noen med litt mer peiling enn meg har noen tanker rundt dette.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

hens

"Det er vanskelig å spå, især om femtiden!"

Min "Isbjørn" Kewet serie 1 er snart 20 år gammel. Nå står den foran en større revisjon, og så går den 10 til.
Når det gjelder batterier har det skjedd mye de siste 10 årene, det som var "rett rundt hjørnet" for 15 år siden begynner nå å bli handelsvare, og større produksjon og flere konkurrenter gir lavere pris.
det er svært sannsynlig at det om 10 år er relativt mye lavere pris på batterier enn nå,- og bensinprisen blir ikke vesentlig lavere.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

19quiz76

Da var Buddyen prøvekjørt, og her er dommen:

Den var som forventet liten og nett, kona døpte den umiddelbart til "Lego-klossen". For en med 185 cm lengde får knærne kjørt seg litt, og tør ikke tenke på hva som skjer ved kollisjon selv i lave hastigheter. Tror aldri jeg ville plassert barn i den, til det er den for mye golfbil med kledning.

Litt skummelt å kjøre på Ring 3 i Oslo når man bare klarer å holde rundt 70 - virker som alle vil vise hvor raskt de kan kjøre forbi deg når du kjører liten el-bil  ::)

Buddy kan ikke redegjøre for hva denne 10 års-garantien innebærer. Vil det bare si at batteriene lever i ti år, og så får det bare ha den kapasiteten det har etter f.eks. ni? Liten vits med en slik garanti hvis batteriet har 30-40% av sin opprinnelige kapasitet i siste del av batteriets levetid.. Dette skulle imidlertid Autoco sjekke opp med Buddy og ringe meg om.

Dieselvarmeren fungerte veldig bra, varmet raskt opp kupeen og holdt stabil temperatur.

Var ikke spesielt imponert over støynivået, hadde følelsen av å sitte i en veldig liten trikk. Trodde disse skulle være så stille  ???

Uansett, tror ikke det blir noe Buddy på meg, men gleder meg til å teste Think'en :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

El rayo

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 29. mars 2010, klokken 23:48
Var ikke spesielt imponert over støynivået, hadde følelsen av å sitte i en veldig liten trikk. Trodde disse skulle være så stille  ???
Det inntrykket skyldes at det er andre lyder enn du er vant til fra fossilbilen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Trond.Strom

jeg prøvekjørte også nye buddy forrige helg. Jeg hadde ekstremt lave forventninger til den, men må si jeg ble meget skuffet. Føles som en golfbil som nevnt av andre her. er også overrasket og bekymret over at den ikke har servobremser, scenario her er at jeg kommer tuslende innover E-18 i kollektivfeltet i 65/70 KM/t, en uoppmerksom sjofør legger seg ut rett foran meg og jeg har ingen mulighet til å stanse bilen.....

Støynivået var også noe høyt etter min smak når man passerte 50KM/t

I mine øyne er ikke denne "bilen" bra nok til å pendle med

El rayo

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 30. mars 2010, klokken 08:25
bekymret over at den ikke har servobremser, scenario her er at jeg kommer tuslende innover E-18 i kollektivfeltet i 65/70 KM/t, en uoppmerksom sjofør legger seg ut rett foran meg og jeg har ingen mulighet til å stanse bilen.....
Ingen problemer med å låse hjulene på tørr asfalt med de jeg har kjørt i hvertfall. Hvis man klarer å tråkke en tråsykkel klarer man å stoppe en Buddy.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Trond.Strom

ja, man klarer å stoppe den, men bremsepedalen ligger ligger ikke optimalt i forhold til sittestilling og hvem vet hvordan man reagerer i en krise situasjon. I mine øyne burde man hatt servo bremser på denne bilen. Jeg ville følt meg mere sikker i allefall

elektrolux

Der finnes servoforsterkere man kan ettermontere.

Men da trenger en vakumpumpe også, og de fleste blir vant med tilstanden slik den er.

Ellers kan sikkert mykere klosser monteres, slik at bremsevirkningen blir bedre på den måten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 30. mars 2010, klokken 08:25
jeg prøvekjørte også nye buddy forrige helg. Jeg hadde ekstremt lave forventninger til den, men må si jeg ble meget skuffet. Føles som en golfbil som nevnt av andre her. er også overrasket og bekymret over at den ikke har servobremser, scenario her er at jeg kommer tuslende innover E-18 i kollektivfeltet i 65/70 KM/t, en uoppmerksom sjofør legger seg ut rett foran meg og jeg har ingen mulighet til å stanse bilen.....

Støynivået var også noe høyt etter min smak når man passerte 50KM/t

I mine øyne er ikke denne "bilen" bra nok til å pendle med

De av oss som veksler mellom å kjøre flere biler av forskjellig type og alder er sikkert enig at det hele er snakk om
tilvenning. Etter noen uker i Buddyen vil de fleste føle at de har full kontroll også ved panikkbremsing.

Du har gitt oss en subjektiv oppfatning av Buddyen og det er jo helt kurrant :)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Carl Anton Stenling

Jeg har tidligere kjørt Kewet og ble greit vant til bremsefunksjonen (man trykker hardere). Derimot er jeg ikke like fornøyd med støynivået på "langkjøring" og topphastigheten gjør Buddy uegnet på E18 Asker-Oslo.
Elbil Norge er vel ærlige når de sier at Buddy er byens bil. Den fungerer best i trange bygater med begrenset hastighet - men der fungerer den til gjengjeld meget godt.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA