Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Preheat cupegrader

Startet av psyfoon, torsdag 21. januar 2016, klokken 15:47

« forrige - neste »

psyfoon

Jeg følger med litt på bruktmarkedet for tvillinger, spesielt imiev, av ren nysgjerrighet da jeg kjøpte en helt ny imiev for 1mnd siden og er spent på verditapet. Jeg betalte 162.000kr ferdig reg inkl. Metalliclakk, skikkelige gulvmatter og Conti6 vinterdekk på alu.felg. Kanskje ikke kjempekjøp ifht pris men var den siste nye imiev i Norge frem til ny forsendelse ankommer i april 2016, og jeg var ikke alene om å ville ha bilen, så det var dårlig prutingsmonn.

Mye av grunnen til at jeg valgte å kjøpe ny er nettopp at bruktprisene ligger såpass høyt. Et eksempel er denne fra finn.no: http://www.finn.no/68572099

Den lå ut i 2-3 dager før den ble solgt så regner ikke med selger har prutet mye på prisen.
Hvis vi tar utgangspunkt i at denne er solgt ny første halvdel av 2012 så har den hatt et verditap (i forhold til hva jeg betalte) på 43.000kr på 4år, dvs ca. 11.000kr i året! Det er veldig lavt! Hvis vi tenker på at bilen kanskje bare har 1-1,5års garanti igjen og at alle 8 dekkene er moden for utskifting, samt selvfølgelig et stort dropp i verditapet når garantien utløper så kunne man med fordel heller kjøpt en helt ny, tenker nå jeg..

Men selvfølgelig bra for oss som eier imiev at de holder seg såpass godt i pris da. Skikkelig sparegris disse bilene :-)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

automat

Listepris på i-Miev i følge:
http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bil-og-andre-kjoretoyer/Bil/Bilpriser/
2010: 239.900/247.900
2011: 219.900/227.900
2012: 192.500/197.500
2013: 168.300/198.300 ?
2014: 139.900

Tidlige trillinger har hatt et betydelig verditap. Og de surrealistiske bruktprisene er nok et utslag at eierne er lite villig til å ta ut dette tapet. Vi som har nyere trilling kan nok vente at de holder seg godt i pris.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Beamer Screamer

Vi var samme situasjon som trådstarter for litt over et år siden. Bruktprisene startet da på ca 100-110.000 kr. Dette var for importbiler (svakere garanti) og ingen vinterdekk, noe som koster ca 10 lapper inkl felg. Og det var utrolig rift om disse bilene - de gikk unna på noen få dager og pruting var umulig.

For oss var det en no-brainer å kjøpe nytt. Vi betalte 150.000 kr inkl alt, så det ble 25-30.000 kr mer enn 3 år gamle bruktbiler... Disse hadde kortere garanti, og vedlikehold/reparasjoner var nærmere forestående. Og skulle noe ryke koster det stort sett det samme å reparere en billig bil som en dyr.

En grunn til at prisene er såpass høye er at de inkluderer omreg som fort blir ganske mange % av prisen på en billig nyere brukt bil. Så selger får jo en lavere pris enn kjøper betaler. En annen grunn til høye priser er at trillingene er de billigste kurante praktiske elbilene. Think etc får man billigere, men den har vanligvis bare to seter, og oppleves nok på mange måter som ukurante av de store massene (garanti, service, deletilgang).

2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA